הרהורים על האנושות ושפעת העופות

חנן רומבק

במאבק ההישרדות שלו עומד האדם בקרוב ,להשלים ולהשמיד את רוב היצורים החיים שליוו אותו במהלך האבולוציה. אם המגמה הנוכחית תמשך אז בעוד מספר מועט של שנים יאכלסו את הכדור בני אדם,וירוסים ,חיידקים וחרקים ,כל מי שמתחרה על המזון או מרחב הקיום האנושי יושמד ויכלה.
האבולוציה 'חרתה' על דיגלה את כושר ההישרדות כאסטרטגיה מנצחת , וזאת למען מטרה אחת בלבד- להבטיח את הנצח. ואכן האדם שהוא נזר הבריאה גבר על כל שאר מתחריו למעט היצורים הקטנים והזעירים שלהם כושר שרידות מדהים בזכות הריבוי המהיר והמוטציות התכופות.
לצופה מן הצד העוקב זמן רב אחר ההתפתחויות על פני הכדור ,ידמה כי משהו בסיסי הופר ,מערכת מורכבת ביותר שכל איבר בה הוא חלק אורגני ממנה וכל אבריה חיים בסימביוזה , מערכת מאוזנת ומווסתת זו , יצאה משליטה. איבר אחד מתוך האורגניזם כולו , גדל באופן פרוע וללא בקרה , גדל ומאיים על המערכת כולה וגם על עצמו.

האנלוגיה הכי קרובה לתופעה היא גידול סרטני. וכמו בכל אורגניזם חולה ישנן שתי אפשרויות או שהוא ימות (ביחד עם הגידול) או שהוא ינצח את המחלה (והגידול ימות). מנגנוני הבקרה של האבולוציה נלחמים על חייו של האורגניזם כולו בדמות וירוסים קטלניים שמאימים על הגידול הסרטני. מי ינצח בקרב זה לא ידוע אך מה שברור שכל ניצחון הוא הבסיס לקרב הבא שיהיה קשה ממנו ,כי שם המשחק הוא: שרידות בכל מחיר.

מגמות חדשות ואופטימיות החלו לצוץ לאחרונה, חוקרי HIV מדווחים כי הווירוס הקטלני מראה סימנים של החלשות מגמה זו זוהתה גם בוירוסים קטלניים נוספים, ההיגיון האבולוציוני מאחורי זה ברור , הווירוס זקוק בסופו של דבר לפונדקאי או במילים אחרות, באסטרטגית ” תמות נפשי עם פלשתים” אין רווח לשום צד.

סימני התפכחות נראים גם בצד האנושי ,ראה התנועות הירוקות , ועידת קיוטו והמנוף הגדול ביותר שמגיע בדקה ה-90 הוא מחירי הנפט המאמירים, ברכה אמיתית לאנושות ולכדור , שמן האדמה הגיע למחיר שמן הסויה (בניקוי המיסוי). משמעות הדבר היא בשורה אמיתית : יש כבר היום הצדקה כלכלית לעבור לתחליפי נפט , או בצורה שונה :עידן הנפט עומד להסתיים.הנפט הזמין והזול הוא הגורם הישיר להתפרצות ה'סרטנית' שמאימת על סדרי בראשית ומסכנת את הכדור כולו על כל שוכניו.
לסיכום אפשר לציין כי דווקא האיומים לכאורה הם גם התקוות הגדולות בכך שהם יחזירו את המרקם הביולוגי לאיזון מחודש לטובת העתיד של כולנו.

וירוס האיידס מגלה סימני החלשות (באתר הבי.בי.סי)