הקרח בגרינלנד נמס בקצב מואץ

חוקרים שבדקו תצלומי לוויין טוענים, כי שכבת הקרח שעל האי הגדול בעולם הולכת ונעלמת במהירות * במרס השנה פורסם מחקר דומה שהראה שגם שכבת הקרח באנטארקטיקה הולכת ונמסה במהירות

אבי בליזובסקי וסוכנויות הידיעות

ניתוח נתונים שהגיעו מלווינים תאומים הראה כי המסת מדף הקרח של גרינלנד צוברת תאוצה באופן דרמטי בשנים האחרונות, כאשר מרבית אובדן הקרח מתרחש בעיקר לאורך אחד החופים המושפע ככל הנראה מההתחממות של אירופה המערבית.

המדובר בחוף הדרום מזרחי של האי, שבמהלך השנתיים האחרונות הקרח שבו נמס יותר מאשר בשנה וחצי שקדמו לכך. השינויים הדרמטיים התגלו במהלך מחקר מסת הקרח של גרינלנד בין השנים 2002 ל-2005 שערכה אוניברסיטת טקסס באוסטין בשיתוף חוקרים מאוניברסיטת אריזונה.

כ-232 קילומטרים מעוקבים של קרח אובדים מדי שנה. קרחוני גרינלנד אוצרים בתוכם עשרה אחוזים מהמים המתוקים בכדור הארץ. המסת קרח זו תורמת כחצי מילימטר לעליה הגלובלית של פני הים.

לפי נתוני נאס”א, קצב היעלמות הקרח הואץ מאז 2004. על פי ההערכות המקובלות, אם תיעלם שכבת הקרח מגרינלנד כליל, צפוי מפלס פני הים העולמי לעלות ב-6.5 מ’. לפי המסקנות העולות מן הנתונים, ואשר מתפרסמות בירחון “סיינס”, הקרח נמס במהירות גבוהה במיוחד בדרום מזרח גרינלנד.

החוקרים בדקו את השינויים החודשיים בכוח המשיכה של כדור הארץ בין אפריל 2002 לנובמבר 2005. הנתונים נקבלו מהלוויין “גרייס”, ששוגר ב-2002 במטרה לבצע ניסויים בכוח המשיכה ובאקלים. הנתונים שהתקבלו אפשרו להעריך את השינויים במסת הקרח שעל גבי גרינלנד.

על פי הערכות החוקרים, שכבת הקרח בגרינלנד נמסה בקצב של כ-239 ק”מ מעוקבים בשנה. מדובר במספר גבוה פי 3 מההערכות המוקדמות יותר, שהתבססו על הנתונים מהשנתיים הראשונות לשהותו של “גרייס” בחלל. לטענת החוקרים, השינוי בהערכות מבוסס בחלקו על הנתונים מ-18 החודשים האחרונים ובחלקו על עיבוד משופר של הנתונים מ”גרייס”.

“האצת אובדן המסה בגרינלנד, אם תתברר כאמיתית, עולה בקנה אחד עם ההערכות לגבי האצת ההתחממות הגלובלית בשנים האחרונות”, כתבו החוקרים במאמרם. ממצאי החוקרים תואמים היטב מחקר קודם, שהתבסס על נתונים של לוויינים אחרים והצביע על נתונים דומים.

המחקר התפרסם כאמור ביום שישי האחרון במגזין סיינס. תוצאות דומות על אובדן משמעותי של קרח באנטארטיקה פורסמו בסיינס בחודש מארס השנה בידי חוקרים אחרים שהשתתפו בפרויקט גרייס Gravity Recovery and Climate Experiment (GRACE) . משימת גרייס ממומנת על ידי נאס”א ועל ידי מרכז התעופה והחלל הגרמני, ובראש הפרויקט עומד פרופ’ ביירון טפלי Tapley.