הפיצול בין בני האדם והשימפנזות קרוב לתקופתנו ממה שסברו עד כה

הממצאים החדשים מעלים שאלות אודות מאובני טומאי מצ'אד

אבי בליזובסקי

בני האדם והשימפנזות התפצלו מאביהם המשותף הרבה יותר מאוחר (קרוב להווה) מאשר סברו עד כה. מחקר מפורט של DNA של בני אדם ושימפזות מראה כי הקווים שלהם התפצלו לפני פחות מ-5.4 מיליון שנה. הממצא, שפורסמו בכתב העת נייצ'ר מאחר את הפיצול ב-1-2 מיליון שנה לעומת הגרסאות הקודמות שהסתמכו בעיקר על מאובנים.

צוות חוקרים אמריקנים אמר כי הממצא מראה כי היתה אפשרות לרבייה הדדית בין אבות שני המינים הללו במשך אלפי שנים ואולי אף מיליוני שנים. לרביה ההדדית תפקיד חשוב בהחלפת גנים, לתכונות המפשרות ליצורים חדשים לשרוד בסביבתם מסביר אחד החוקרים שהשתתף בצוות. לדברי החוקרים, הדבר מדגיש כמה מורכבת האבולוציה האנושית.

“זו היפותיזה, לא הוכחנו אותה אך היא יכולה להסביר תבניות רבות בנתונים שלנו” אמר דייויד רייך, פרופסור לגנטיקה בבית הספר לרפואה של הרווארד ומחבר המאמר בנייצ'ר. ההיפותיזה היא שהיו חילופי גנים בין אבותיהם של בני האדם והשימפנזים לאחר הפיצול המקורי.
לפיכך יתכן שהיה פיצול ראשוני שלאחריו הפרדה מספיקה כדי שהמינים ייבדלו בחלק מהתכונות, כמו למשל הליכה זקופה אצל אבותנו ואז התרחש אירוע מיזוג מחודש.” אמר.

לבני האדם ולשימפנזים רצפי DNA דומים. ההבדלים נבעו בעיקר ממוטאציות או טעויות בקוד הגנטי שהתרחשו מאז פיצול המינים במסלול האבולוציוני. באמצעות ניתוח מיקומם של השינויים בגנום, יתכן שניתן לקבל תובנה על ההסטוריה של שני המינים – נקודות שבהם התרחשו אירועי מפתח באבולוציה שלהם.
המדענים הצליחו לעשות זאת במשך זמן מה, אך הפרויקטים האחרונים של פיענוח הגנום של שני הפרימטאים הללו סיפקו את הנתנוים שניתן היה להשתמש בהם למחקר ברמה מתקדמת יותר. מחקר החדש מראה כי הפיצול אירע לא לפני 6.3 מיליון שנה ולא יאוחר מלפני 5.4 מיליון שנה. הממצא הוא בעייתי בשל הידע הנוכחי שלנו אודות המאובנים הראשונים כמו זה שהתגלה בצ'אד. טואמי או בשמו המדעי Sahelanthropus tchadensis, נחשב לאחד ממייסי השושלת שהובילה לבני האדם. הוא מתוארך כמי שחי לפני 6.5 ו-7.4 מיליון שנים. במילים אחרות, הוא מבוגר מהנוקדה שבה נראה לפי הנתונים הנוכחיים שהתפצלו השימפנזות ובני האדם.
“יתכן שמאובני טואמי צעירים מפכי שחשבנו” אמר ניק פטרסון, חוקר בכיר במכון ברוד של MIT והארווארד, שגם הוא השתתף בכתיבת המאמר. ואולם אם התיארוך נכון, יתכן שהיצור הזה קדם למיזוג בין בני האדם והשיפנזות. למעשה העובדה שיש לו תכונות דמויות אנושיות, מראות על כך שהפיצול עשוי היה להתרחש לאורך זמן רב עם תקופות של רבייה הדדית בין שני המינים המתהווים.
לידיעה בנייצ'ר