הפיח אחראי לרבע מההתחממות הגלובלית

מחקר שנערך בנאס”א קובע שהפיח מפחית את יכולת השלג והקרח להחזיר את אור השמש ולהאצת המסת הקרחונים. האחראי לנזקים: מנוע הדיזל

מערכת וואלה!

מדענים מסוכנות החלל האמריקאית (נאס”א) טוענים כי פיח, שמקורו בעיקר מנועי דיזל, אחראי לכרבע מההתחממות הגלובלית בשל הפגיעה שהוא גורם ביכולת השלג והקרח להחזיר אור שמש. ממצאי המחקר של אנשי נאס”א מעלים שאלות לגבי אחריות האדם לשינויי האקלים מהקוטב להרי האלפים.

המדענים ג'יימס הנסן ולריסה נאזרנקו, אמרו לסוכנות איי.פי כי “אנו אומרים כי הפיח מאיץ את המסת הקרחונים, תופעה שיוחסה רק להתחממות כדור הארץ”. המחקר החדש פורסם אתמול. “פיח הוא יותר 'האיש הרע' ממה שהוערך עד כה”, נכתב במסמך. הפיח הוא אחד התוצרים, יחד עם מלחים ואבק, הנפלטים כתוצאה משריפת דלקים וצמחיה.

פרסומתמהמחקר עולה כי הפיח משפיע כמעט פי שתיים מפחמן דו חמצני על שינוי טמפרטורת הקרקע בקוטב ובחצי הכדור הצפוני. החוקרים מציינים כי גרינלנד יוצאת דופן במקרה זה כיוון שרוחות מהיערות הקנדיים נושאים עימם מעט מאוד תוצרי זיהום אנושיים. פיח שנישא באוויר נמצא ברמות של 100 חלקיקים למיליארד בהרי האלפים. מדובר ברמה מספקת כדי להפחית את יכולת השלג להחזיר אור שמש מכ-98% לכ-80%-90 בלבד.

בחודשי הקיץ והאביב, אחרי שהשלג נמס, נהפך הפיח לחומר מוצק המצטבר על הקרקע, ודבר זה גורם לשלג שנותר להיות כהה עוד יותר. המדענים מזהירים כי תופעה דומה עלולה להתרחש גם בהרי ההימלאיה בדרום אסיה, שם הרוחות עלולות לשאת עימן פיח מכיוון הודו.

כמו נורה של ואט בכל שני מ”ר

פני הארץ / השפעת הפיח על המסת הקרח בחצי הכדור הצפוני

אוטובוס באלסקה. המקור העיקרי לפיח הוא מנועי דיזל

תצלום: אי-פי

מדענים בנאס”א אומרים שפיח, שמקורו בעיקר במנועי דיזל, גורם לעד רבע מכל התופעות הנצפות הקשורות להתחממות כדור הארץ, וזאת משום שהוא מקטין את יכולת החזרת אור השמש של שלג וקרח.

הממצאים של השפעת הפיח על יכולת החזרת האור מעלים שאלות חדשות בנוגע לשינויי האקלים הנגרמים מפעילות אנושית. “אנחנו סבורים שהפיח תורם להמסה כמעט כלל-עולמית של קרח, המיוחסת בדרך כלל באופן בלעדי להתחממות כדור הארץ”, כתבו החוקרים, ד”ר ג'יימס האנסן וד”ר לריסה נזארנקו, במאמר שהתפרסם בשבוע שעבר בכתב העת Academy of Sciences” “Proceedings of the National.
“הפיח הוא באופן כללי גורם שלילי יותר משהערכנו עד כה”, כתבו החוקרים.

הפיח הוא חומר מושחר הנוצר בעיקר מחלקיקי פחמן. חלקיקים אלה, יחד עם מלחים ואבק, הם תוצרי לוואי של שריפת דלקי מחצבים וצמחייה. האנסן, מנהל מכון גודארד לחקר החלל בנאס”א, ונזארנקו, חברת סגל במכון, מצאו שלפיח יש השפעה גדולה פי שניים מזו של דו-תחמוצת הפחמן על שינוי טמפרטורת האוויר בחוג הארקטי ובחצי כדור הארץ הצפוני. לדבריהם, ייתכן שגרינלנד יוצאת דופן מבחינה זו, משום שהיקף הזיהום בה שמקורו בפעילות אנושית מצומצם.

המקור הגדול ביותר של פיח במדינות מפותחות הוא דלק הדיזל, אך מקורות חשובים נוספים כוללים בעירת עצים, גללי בעלי חיים, שמן צמחי ודלקים ביולוגיים אחרים. האנסן אמר שהוא ונזארנקו העריכו כי השפעת הפיח שקולה להדלקת נורה של ואט אחד מעל כל שני מטרים רבועים בחצי כדור הארץ הצפוני. השפעת הפיח גדולה יותר באזורים הצפוניים ביותר וכמעט אינה קיימת באזורים הטרופיים.

בהרי האלפים נמצא כי רמת הפיח באוויר היא 100 חלקיקים למיליארד. לדברי האנסן, די בכך כדי להקטין את שיעור החזרת האור של השלג מכ-98% ל-80% עד 90%.

לידיעה בסי.אן.אן