הסרטן שהאבולוציה פסחה עליו

מאובן בן 425 מיליון שנה חשף תופעה נדירה *החוקרים גילו להפתעתם: ה”שחיין בעל פין גדול” כמעט ולא השתנה

יובל דרור, הארץ, וואלה!

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/colymbosathon1.html

בתהליך האבולוציה התפתחו בעלי החיים באופן מרהיב: לחלקם התווספו ידיים ורגליים, ואילו אחרים הצמיחו נוצות וכנפיים וכן איברים פנימיים שונים ומשונים.

ייתכן שזו הסיבה שקבוצת חוקרים בריטית הגיבה בהתלהבות עצומה כשמצאה במחוז הירפורדשיר במערב בריטניה מאובן של סרטן שגילו425 מיליון שנה, השייך למשפחת הצדיפוניות (Ostracode). גילו של הסרטן מבוגר ב-200 מיליון שנה בהשוואה לסרטן הקדום ביותר שנמצא עד כה. לדברי החוקרים, בדיקת המאובן מגלה תופעה נדירה: הזן קפא על שמריו וכמעט לא השתנה ביחס לזן הקיים כיום. החוקרים אף מעריכים כי סרטן זה הוא בעל החיים הקדום ביותר שמינו זוהה באופן ודאי, במקרה זה זכר.

גודלו של הסרטן המיוחד הוא חמישה מ”מ. שמו ,Colymbosathon ecplecticos ובתרגום חופשי “שחיין בעל פין גדול”. ככל הנראה, הסרטן התגורר בתוך צדפה ויום אחד, לפני מאות מיליוני שנים, נקבר בתוך הצדפה תחת אפר געש, שיחד עם חומרים נוספים הצליחו לשמור על הצדפה במצב יוצא דופן. לפני כמה שנים נמצא המאובן על ידי צוות של חוקרי מאובנים מאוניברסיטת ליססטר שבאנגליה.

המאובנים הם שרידים של בעלי חיים או צמחים שנקברו בתוך האדמה או בקרקעית הים. לאחר שבעלי החיים מתים, חלקיהם הרכים נרקבים ומתפרקים בעוד שהחלקים הקשים – דוגמת שיניים, עצמות, קונכיות וכדומה – מכוסים על ידי שכבות אדמה. המאובן סופג מינרלים מתוך מים שמחלחלים לאדמה ובמהלך מאות אלפי שנים הופך באיטיות לאבן.

המאובנים השונים שנאספו ברחבי העולם מצביעים על השינוי הגדול שחל בזנים השונים במהלך האבולוציה; זן בעל חיים שנראה באופן אחד לפני 200 מיליון שנה, עשוי להיראות אחרת לגמרי כיום.

במקרה של המאובן שנמצא בבריטניה, עמדה בפני החוקרים הזדמנות נדירה לתעד לא רק את המעטה החיצוני של המאובן, אלא גם את הרקמות הרכות של הסרטן, בגלל המצב המצוין בו הוא נשמר לאורך השנים.

החוקרים תיארו במאמר בגיליון האחרון של המגזין Science כיצד שייפו באיטיות את המאובן וצילמו אותו בכל שלב באמצעות מצלמה דיגיטלית מיוחדת. בסוף התהליך הם הרכיבו את התמונות כך שנוצרה תמונה תלת ממדית של הרקמות הרכות של הסרטן. באופן זה תועדו בעבר הרקמות הרכות של מאובנים אחרים, דוגמת רכיכות ותולעים. התוצאה הדהימה את החוקרים. “החיה הזו מדהימה”, אמר דיוויד סילביטר שעמד בראש צוות החוקרים, “השגנו משהו שיכולנו רק לחלום עליו”. לדבריו, התמונות חושפות איברים דוגמת גפיים שנועדו לשחייה, אכילה וחישה, לסת, עיניים ואיבר מין זכרי. המבנה האנטומי של המאובן עשוי לרמוז על כך שהסרטן הזעיר נהג לאסוף את המזון מקרקעית האוקיינוס.

טום קרונין מהמכון הגיאולוגי בווירג'ניה, שצוטט במאמר מערכת במגזין, טען כי הממצאים מלמדים על יציבות יוצאת דופן של הזן הזה.לדבריו, “במשפחת הצדיפוניות יש 33 אלף זנים שונים של בעלי חיים שהתפתחו באבולוציה. ואולם נראה, שהזן שנותר נמצא כפי שהיה לפני מאות מיליוני שנה”.

לידיעה באתר הבי.בי.סי