הספיריט עומדת לנחות הבוקר

רכבי השטח ספיריט ואופורטיוניטי הם הגדולים ביותר שנשלחו לכוכב לכת אחר * ספיריט מיועד לנחות כאמור במכתש גוסב, מעט דרומית לקו המשווה של מאדים, ואשר משערים כי היה פעם אגם שחרב

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/spiritprelanding.html

הראשון מביןן שני רכבי שטח רובוטיים מתוכנן לנחות במאדים הבוקר (יום א') לאחר מסע של ששה חודשים מכדור הארץ. הרובוט הגיאולוג בעל ששת הגלגלים מכונה ספיריט (רוח) והוא אמור לנחות בשעה 06:35 שעון ישראל (04:35 שעון גריניץ').
המעבר דרך אטמוספירת מאדים הוא האתגר הגדול ביותר של המסע, כפי שהראה המקרה של החללית ביגל 2 רק לפני כעשרה ימים. ספיריט היא אחת מזוג רכבי שטח שיחפשו עדויות לכך שמאדים היה פעם בעל יכולת תמיכה בחיים.
החללית התאומה, אופורטיוניטי (הזדמנות) תנחת באיזור המנוגד במאדים (ראו מפה) בסוף ינואר. שני הרכבים ינדדו על פני כוכב הלכת ויחקרו סלעים במשימה בת שלושה חודשים למפות את ההסטוריה של המים על מאדים.
נאס”א התקינה על הרכבים מערכות לתקשורת נתונים כך שיעדכנו את המדענים אודות הנפילה הלוהטת שלהם דרך אטמוספירת מאדים.

יעדה של ספיריט הוא מכתש גוסב, שהוא איזור שאפשר והוא אגם מים חרב. אופורטיוניט תנתח במישור מרידיאני, המכיל מינרלים הקשורים בדרך כלל למים. כל אחת מהחלליות הללו שוקלת פי 17 מהרובוט הזעיר סוג'ורנר, סדרת טונות שיספרו למתפעלים אם המצנחים הופעלו והאם כריות האוויר נפתחו כמתוכנן.

סדרת הנחיתה תביא את החללית ממהירות של 19 אלף קמ”ש לעצירה מוחלטת בתוך שש דקות, והיא חייבת להתבצע חלק. “אלו יהיו שש דקות מהגיהנום, והחרדה תהיה גדולה” אמר אד ויילר Weiler, עוזר מנהל נאס”א למדעי החלל. “מאדים הוא מקום קשה מאוד לנחיתה, יש כאלה המכנים אותו כוכב המוות”.
סטיב סקוירס, מדען ראשי במשימה הוסיף: “משב רוח אחד, סלע חד אחד ויהיה לנו לילה קשה (בארה”ב הערב רק מתחיל באותן שעות).

גיאולוג שדה
רכבי השטח מצוידים בכלים שנועדו לחקור מגוון רחב של סלעים וסוגי אדמה. הרכב בגודל של רכב גולף מצויד במצלמות ומכשירים מדעיים ומתוכנן לבצע מחקר גיאולוגי של השטח. הוא יגלגל סלעים מעניינים, יגרד דוגמיות קרקע וינתח את המינרלים. המשימה לא מחפשת באופן ישיר חיים על מאדים. המטרה היא להבין את התנאים ששררו בכוכב הלכת בעבר כדי להחליט האם הוא יכול היה לתמוך בחיים.

כיום, מאדים יבש וקר, ואולם ערוצי נהרות עתיקים ושאר תוואי שטח שמוצאם בזרימת מים הנראים מהחלל מגבירים את האפשרות שלכוכב הלכת היה עבר טוב יותר. “אנחנו רואים רמזים מעניינים לכך שמאדים היה פעם שונה מכפי שהוא היום”, אומר ד”ר סקיורס.

לאחר הגעת הספיריט לפני השטח של כוכב הלכת, הנחתת תבצע סדרת בדיקות ותשגר נתונים הנדסיים לכדור הארץ. התמונות הראשונות שישודרו יראו את גלגלי הרכב, ותמונות מאוחרות יותר יראו סריקה של כן הנחיתה והאדמה מסביב. בדיקות ההכנה יארכו כשבוע לפני שהרכב יוכל להניע את גלגליו, לרדת מכן הנחיתה ולהתחיל לעבוד.
לאחר כשלון בשנת 1999 בהנחתת מארס פולר לנדר ובהבאת מארס קלימט אורביטר למסלול, פתחה נאס”א את פרויקט רכבי השטח לבדיקה חיצונית. מומחים חיצוניים בחנו כל פרט בתוכניות, חיפשו נקודות תורפה שעלולות לגרום לתקלה במשימה. אד ווילר אומר כי נעשה הכל שאפשר לעשות בידי אדם כדי לתכנן את משימת רכבי השטח להצלחה.

“אינני יודע מה עוד ניתן לעשות כדי להבטיח את ההצלחה. זה כרגע בידי מאדים”. אמר.
סוכנות החלל האירופית עדיין מחפשת אחר הנחתת האבודה ביגל-2. החללית היתה אמורה לנחות על מאדים בחג המולד ואולם מעולם לא שלחה אות חיים המעיד על כך שהיא הגיע לקרקע בשלום.

ידען מאדים