הספיריט הזדקף אך עדיין לא יכול לרדת לאדמת המאדים * שלח נתונים גיאולוגיים

אבי בליזובסקי

פני המאדים באיזור נחיתת הספיריט במכתש גוסב – בעיני האינפרה אדום של אחד ממכשירי הספיריט

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/spirit090104.html

רובוט הספיריט מתח את צירי גלגליו, נעמד על כן הנחיתה וצילם את סביבתו בראיה אינפרה-אדומה לראשונה מאז הגיע למאדים לפני כשבוע.
בעיות בפינוי כרית האוויר מרמפת הנחיתה מעכבת את האפשרות לגלגל את הרובוט לאדמת המאדים בלפחות שבוע, ואולם הספיריט איננו מושבת. בעוד הוא מחכה על הנחתת שהביאה אותו לחמאדים, הטכנולוגיה שלו מחפשת סימנים למינרלים שעשויים היו להיווצר באגם העתיק שהמדענים מאמינים שפעם כיסה את אתר הנחיתה.
הסימנים הראשונים לתכסית הגיאולוגית של סביבת הנחיתה של ספיריט יוכלו לתמוך בתאוריה שלפיהם מים זורמים כיסו את פני השטח של כוכב הלכת במהלך העבר העתיק שלו וסיפקו סביבה תומכת בחיים.
המדענים אומרים כי מציאת מינרלים, הקרויים קרבונטים, אין פירושו באופן מידי תמיכה בתאורית האגם. במקום זאת, אבק קרבונטי יכול היה להיווצר באינטראקציה עם הכמויות הקטנות של המים המתאדות לאטמוספירת מאדים.

“יש לנו מגוון דעות ורעיונות ואיננו יודעים איזו מהן היא הנכונה” אומר סטיבן סקוירס מאוניברסיטת קורנל, המדען הראשי של המשימה. חלליות קודמות של נאס”א איתרו קרבונטים מהחלל קודם לכן.

כאשר הספיריט יוכל לעזוב את הנחתת, הוא ישתמש בנתיב חלופי. המהנדסים לא הצליחו לסלק כרית אוויר החוסמת את הדרך הבטחה ביותר לאדמת מאדים. כעת ספיריט תפנה 120 מעלות ימינה ותרד ברמפה שניה אך מסוכנת יותר לקרקע. אמר מנהל המשימה מאט וואלאס.
בעודה חונה, ספיריט סיימה לצלם תצלום פנורמי של סביבתה במצלמה הצבעונית שלה. נאס”א קיבלה את מרבית הזויות מתוך מראה 360 המעלות והיא צפויה לקבל את השאר במקבצים במהלך הימים הבאים, אמר סגן מנהל הפרויקט, אלברט הלדמן.
ספיריט גם החל למדוד את הטמפטרטורה ואת מבנה הסלעים והאדמה שמסביבה באמצעות ספקטורמטר הבודק פליטות חום בקנה מידה קטן. “המכשיר רואה למעשה קרינה אינפרה-אדומה – חום – הנפלטת בידי עצמים, לרבות סלעים ואדמה. שינויים בקרינה שספיריט רואה מאפשרים ללמוד אילו סוגי סלעים נמצאים מסביב ואת מי מהם הכי כדאי לנתח.
ביום שישי, המדענים הראו את סדרת הנתונים הראשונה המראה מראות בצבעים פסיכדליים של פני השטח של מאדים. תכסיות חמות של חול זוהרות באדום וסלעים קרים יחסים מופיעים בכחול עמוק.

עדכון 11/1/04

ה”ספיריט” מדד את הטמפרטורה במאדים

מערכת וואלה!

רכב החלל האמריקאי “ספיריט” שנחת על המאדים, מדד את הטמפרטורה במקום נחיתתו בכוכב. מהממצאים עולה כי הטמפרטורה הגבוהה ביותר באזור הנחיתה היא 5 מעלות צלזיוס. בקול ישראל דווח כי הטמפרטורה הנמוכה ביותר עומדת על 15 מעלות צלזיוס מתחת לאפס.

עדכון:9/1/04 15:00

הספיריט תצטרך לחכות עוד קצת על הכן

בנאס”א אומרים כי הספיריט תצטרך להמתין עוד קצת על כן הנחיתה, לפני שניתן יהיה לפרוש את גלגליה ולהסיע אותה לסיור במאדים.
המדענים גילו כמה בעיות טכניות. אחת מהן היא כרית אוויר החוסמת את ירידתו מהכן אבל הם לא מייחסים לבעיה זו חשיבות מיוחדת, והם סבורים כי היא תוכל להיפתר.
בעיה קטנה נוספת היא מעין “שיהוק” של אנטנה שבעטיה החשש הוא שיאבדו נתונים בדרך לכדור הארץ.

רכב המאדים נתקע בשל כרית אוויר

מדעני נאס”א נכשלו עד כה בניסיונות להזיז את “ספיריט” שנתקע בשקי האוויר שבלמו את נפילתו. גם ללא תנועה, החל הרכב בעבודתו. ל”ביגל” האירופי עדיין אין זכר

מערכת וואלה!
רכב החלל המתנייע של נאס”א על כוכב המאדים התקשה אתמול לנוע בגלל ששקי האוויר, שנועדו לבלום את נפילתו לכוכב חסמו את דרכו. עד כה נכשלו מאמציהם של מדעני סוכנות החלל האמריקאית להחזיר את ה”ספיריט” לתנועה במכתש אותו הוא אמור לסרוק.

המדענים מתכוונים לנסות בקרוב שוב להזיז באמצעות הזרוע הרובוטית של הרכב את שקי האוויר. “נכשלנו בכך שלשום”, אמר מאט וולאס, מנהל המשימה. אופציה נוספת הנבחנת היא הכוונת הרכב למורד בכיוון אחר, על ידי סיבובו 120 מעלות לימין או 60 מעלות לשמאל – פעולה העלולה לסכן את המשימה שעלותה 820 מיליון דולר.

גם כשהוא ממוקם עדיין על משטח הנחיתה שלו, החל הספיריט לבצע עבודה מדעית הכוללת צילום תמונות ברזולוציה גבוהה של סביבתו. הרכב יעביר בקרוב לכדור הארץ פנורמה מלאה של השטח מסביבו. בחינה ראשונה של התמונות ששלח רכב החלל העלתה כי אדמת המכתש בו נחת אינה דומה באופיה למה שתכננו המדענים ולכן צפויה המשימה להיות קשה יותר.

בסוכנות איי.פי דווח כי “תאומו” של הספיריט, “אופורטונטי”, אמור להצטרף אליו במשימה בצדו האחר של קו המשווה המאדימאי ב-24 בינואר, במידה וינחת בשלום.

לקראת סוף דצמבר נחת רכב החלל האירופי “ביגל” על אדמת הכוכב במשימה לחקור את פניו אך מאז לא הצליחו המדענים ליצור עימו קשר ומיקומו אינו ידוע. מספר ניסיונות לאתר את רכב החלל כשלו עד כה.

כל העדכונים כמובן בידען מאדים – משימות נוכחיות