הסלעים השחירו, פרוות העכברים כהתה

חוקרים הצליחו להתחקות לראשונה אחרי שינוי אבולוציוני בבעל חיים, שהוא תוצאה של השתנות תנאי הסביבה הטבעיים

קארול קייסוק יון

עכבר כיס בעל פרווה כהה, ועכבר מאותו מין בעל פרווה בהירה. השינוי בצבע מקשה על טורפים. תצלומים: ניו יורק טיימס

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/evo020703.html

לעכברי הכיס, החיים במדבריות של דרום מערב ארצות הברית, יש פרווה שצבעה כצבע החול – כך הם מוסווים היטב כאשר הם נחפזים על פני הסלעים שצבעם חום בהיר. אבל יש גם עכברי כיס שצבע פרוותם שונה: באזורים במדבר שבהם זרמי לבה עתיקים שנקרשו הותירו רצועות של אבן מושחרת, אפשר לראות עכברים עם פרווה כהה, מספקת להם הסוואה מוצלחת לא פחות.

במאמר שפורסם באחרונה בכתב העתNational Academy of Sciences” “Proceedingof the דיווחו חוקרים כי זיהו את הגן האחראי לאבולוציה של צבע הפרווה הכהה בעכברים אלה. לדברי מדענים, זהו התיעוד הראשון של השינויים הגנטיים העומדים בבסיסו של שינוי סתגלני עקב לחצים אבולוציוניים שמקורם בגורמים טבעיים. במקרים ידועים אחרים מה שהניע את השינויים האבולוציוניים הוא השפעת בני אדם, והיו חוקרים שטענו שהשינויים הללו חורגים מהשינוי האבולוציוני הטבעי, שכן הם כרוכים בדרך כלל בלחץ גדול וישיר שגורם להשמדתה של רוב האוכלוסייה.

דוגמאות ידועות לשינויים כתוצאה מהשפעת האדם הן העמידות לחומרי הדברה שפיתחו חרקים, והעלייה במספרם של עשים מנוקדים בעלי כנפיים כהות בארה”ב ובאנגליה בעקבות זיהום האוויר בחלקיקי פיח.

החוקרים – ד”ר מייקל נחמן, ד”ר הופי הוקסטרה וסוזן ד'אגוסטינו מאוניברסיטת אריזונה – בדקו עכברים החיים על שכבת סלע לבה באריזונה, ועל סלעים בהירים בסמוך. בבחינה מקרוב אפשר היה לראות שלעכברי הכיס הבהירים יש אותו דפוס של צבע פרווה כמו לעכברי מעבדה רגילים בעלי פרווה בצבע חול. בדפוס זה, המכונה “אגוטי”, השיער שחור סמוך לשורש, צהוב באמצעו ושחור בקצהו. לעכברי הכיס הכהים היו שערות שחורות לגמרי.

בתחילה בדקו החוקרים שני גנים המכונים “אגוטי” ו-.Mc1r כאשר בדקו את רצפי הד-נ-א בעכברים בהירים וכהים, נראה היה כי שינויים ב”אגוטי” לא היו קשורים להבדלים בין פרווה בהירה לכהה. ואולם, החוקרים גילו שצביר מסוים של מוטציות בגן Mc1r נמצא בכל עכבר בעל פרווה כהה. “כעת נמצאים בידינו כל חלקי הפאזל, בתוך סביבה טבעית”, אמר נחמן.

נחמן ציין שאף כי המחקר החדש מצביע על הגן Mc1r כגן המפתח להכהיית פרוות העכברים החיים בשכבת הלבה באריזונה, הצוות גילה שבעכברים כהים החיים על שכבת לבה אחרת בניו מקסיקו לא נמצאו אותן המוטציות. “אותו צבע כהה התפתח באופן עצמאי בשתי אוכלוסיות שונות”, אמר נחמן, “באמצעות פתרונות גנטיים שונים לאותה בעיה אבולוציונית”.

אפשר היה לחשוב שבשביל יצורים ליליים כמו עכברי הכיס, צבע הפרווה הוא חסר משמעות. אך בניסויים שנערכו עוד בתחילת המאה ה-,20 חוקרים שיחררו עכברים בהירים וכהים על גבי רקעים בהירים וכהים, וגילו שינשופים – שהם מהטורפים העיקריים של עכברים – מסוגלים לאתר בחשיכה בקלות עכבר הנמצא על רקע שלא תואם את פרוותו.

מינים רבים של בעלי חיים מתפלגים לצורות בהירות וכהות, בהם האוגר היערוני, הסנאי והסנאי המפוספס. ישנן אפילו חיפושיות פרת משה רבנו שהן שחורות לגמרי. “רבות מהצורות הכהות קשורות לסוג מסוים של שכבת סלע שבעלי החיים הללו חיים עליה, או לתדירות השריפות באזורים מיוערים”, אמר מייק מג'רוס, גנטיקאי אבולוציוני מאוניברסיטת קיימברידג'.

אך בעוד שצורות כהות של בעלי חיים רבים הן נפוצות, העש המנוקד הולך ונעלם, בין השאר בשל הפחתת זיהום האוויר. “יש לנו עוד כ-15 או 16 שנים”, אמר מג'רוס, “לפני שהצורות השחורות הללו ייעלמו לגמרי”.

ידען אבולוציה בפעולה