סיקור מקיף

הסיפור המופלא של אורט

רשת אורט ישראל, החברה בארגון אורט העולמי, היא רשת של בתי- ספר ומכללות לטכנולוגיה מתקדמת ולמדעים המעניקה חינוך איכותי וחדשני וידע מתקדם, תוך שימת דגש על הטמעת ערכים ומצוינות

ד”ר אבי צפרוני, בעריכת ד”ר אלכס מנס וד”ר אלי איזנברג

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/ort080405.html

כיצד התחיל הסיפור של אורט
ההיסטוריה של אורט קשורה קשר הדוק בשינויים המהפכניים שהתחוללו במדינות הפזורה היהודית ובחברה היהודית. היבט זה חשוב להבנת הייעוד ההיסטורי המיוחד של אורט, והתפקיד שארגון זה ממלא בימינו, הן בעולם והן בישראל. הסיפור של הקמת ארגון אורט הוא אחד הסיפורים המופלאים בחיים היהודיים המודרניים. ההיסטוריה של אורט מתחילה רשמית ב- 1880 ברוסיה הצארית, אולם קדמו לכך אירועים מהפכניים באימפריה הרוסית שהשפיעו השפעה ניכרת על גורלם של המוני היהודים. בתקופת מלכותו של הצאר אלכסנדר השני (-811855) הונהגו רפורמות שהביאו לסיום המשטר הפיאודלי ברוסיה ועודדו את התפתחות הקפיטליזם. שינויים אלה הביאו להתעשרותה של שכבה דקה בקרב היהודים ולהעמקת העוני והדלות בקרב מרביתו של הציבור היהודי. התעשייה המתפתחת נזקקה לפועלי תעשייה מיומנים ובעלי מקצוע, אך ליהודים לא היו הכישורים הדרושים לכך מאחר שנאסר עליהם לעסוק במקצועות רבים. לא היו בנמצא מוסדות להכשרת יהודים למקצועות הנדרשים והמצב היה כלאחר ייאוש. בתנאים אלה הגה ניקולאי בקסט, הסופר ופרופסור לפיזיולוגיה באוניברסיטת סנט-פטרסבורג, יחד עם כמה יהודים בעלי ממון והשפעה באימפריה הרוסית את הרעיון להקים קרן וארגון שמטרתו המוצהרת הייתה להקנות ליהודים כישורים לעסוק במקצועות נדרשים בתעשייה ובחקלאות שקיבל את השם Obshestvo Remeslennogo Truda”” (ORT) – חברה להפצת מלאכה.

חלפו 125 שנים מאותם ימים רחוקים של ייסוד אורט, אולם החיוניות וייעודו ההיסטורי הכלכלי והחברתי של ארגון אורט רק עלו והתעצמו, בזכות יכולתו להתאים את עצמו לצרכים האקטואליים המשתנים. כיום ארגון אורט העולמי הוא הארגון הגדול ביותר בעולם, שאיננו ממשלתי, בתחום החינוך הטכנולוגי-מדעי וההכשרה המקצועית. לומדים בו כ-300,000 תלמידים – צעירים ומבוגרים – המקבלים הכשרה במאות בתי-ספר ומרכזי הכשרה של אורט הפזורים ברחבי העולם. אולם המוקד אינו בממדים ובמספרים בלבד. הסיפור המופלא של אורט נמשך גם בימים אלה. התהליכים המהפכניים המתרחשים היום: גלובליזציה ומעבר מהיר בארצות המפותחות מתעשיות התחתית (Low-Tech) לתעשיות העילית (Hi-Tech) מייעדים לרשת אורט תפקיד חשוב בעולם היהודי, הן בישראל והן בגולה, בסיוע לנוער היהודי והלא יהודי להשתלב בתהליך זה. ההיי טק מחייב רמת חינוך גבוהה יותר, בעיקר בחינוך המדעי וההנדסי, וכן בעלי מקצוע מעולים בתחומים, כמו: אלקטורניקה, מכונות, ביוטכנולוגיה, אדריכלות, תקשורת ועיצוב.

הקמת רשת אורט ישראל
בעקבות מלחמת העולם השנייה, כשפליטים רבים התכוונו לעלות ארצה, ההחלטה להקים את אורט ישראל נפלה על קרקע פורייה. המטרה הייתה לקרב את רעיון העבודה היצרנית להמונים, שהגיעו ממחנות הריכוז ומארצות הפזורה. הפעילות הראשונה של אורט ישראל התבטאה בהספקת רבבות מכונות ומכשירים, שבעזרתם הקימו אלפי תושבים בתי-מלאכה זעירים.
משנת 1949 תופסת אורט את המקום הראשון בארץ בהכשרת בעלי ידע ומיומנויות טכנולוגיות-מדעיות. בשנה זו הוקם ביה”ס אורט יפו, לימים אורט סינגאלובסקי, והונחו היסודות להקמת רשת רחבה של בתי ספר, תוך יציקת האידאולוגיה של אורט בתבנית חדשה המותאמת למדינה ולחברה. זאת מתוך השקפת עולם ועל-פיה החינוך הטכנולוגי-מדעי הנו חלק בלתי נפרד מן הציונות המגשימה, כי עצמאות כלכלית היא תנאי לעצמאות מדינית, ולכן יש להכשיר כוח-אדם טכנולוגי ומיומן, כדי לפתח משק מודרני ותעשייה מתקדמת. רשת אורט ישראל הנה הגדולה והחזקה בארגוני אורט בעולם ומהווה גורם מרכזי בפעילויות המגוונות של ארגון אורט העולמי.

חינוך לכול – המערך החינוכי של אורט ישראל
יותר מ-160 מוסדות חינוכיים של אורט פזורים ברחבי-הארץ מחצור הגלילית ומעלות בצפון ועד ירוחם וערד בדרום, ובהם לומדים כ-93,000 תלמידים, בני-נוער ומבוגרים. התלמידים הצעירים, כ- 60,000, מהווים כ-10% מכלל הלומדים במערכת החינוך העל-יסודי. בוגרי אורט ישראל משולבים בכל ענפי המשק. פריסה רחבה זו של מוסדות אורט כוללת בתי-ספר ומכללות בכל מגזרי החברה: חילוניים, דתיים, ערבים, בדואים ודרוזים. לנוכח ההתמודדות החינוכית עם אוכלוסיות שונות של תלמידים ומתוך אמונה בחשיבות העיקרון חינוך לכול – פיתחה רשת אורט דגמים שונים של מוסדות חינוך:
בתי ספר מקיפים שש-שנתיים המובילים להמשך לימודים על-תיכוניים במכללות, באוניברסיטאות, בטכניון ובשאר המוסדות להשכלה גבוהה. בבתי ספר אלה קיימים מסלולי לימוד טכנולוגיים-מדעיים ובהם לומדים כ- 60% מתלמידי בתיה”ס.
בתי ספר תעשייתיים, ובהם משלבת תכנית הלימודים עבודה במפעל התעשייתי או בבסיס צה”ל שבו הם ממוקמים.
מרכזי חינוך, השמים דגש על פעולות טיפוח, כדי לקדם תלמידים בעלי חסכים לימודיים-תרבותיים.
מכללות טכנולוגיות המכשירות חלק ניכר מציבור הלומדים בישראל לתואר טכנאי/הנדסאי. עתודאים צעירים לפני שירות צבאי ומבוגרים במסגרת מה”ט אחרי שירותם הצבאי.
מכללות אקדמיות, המעניקות תואר .B.Sc בתחומי ההנדסה השונים המוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה.

עקרונות היסוד המנחים את רשת אורט ישראל
המגוון הרחב של מוסדות החינוך ברשת אורט ישראל בא לענות על שני אתגרים המנחים את הרשת: האתגר המדעי-טכנולוגי והאתגר החברתי. ישראל חייבת להימצא בחזית הקדמה המדעית והטכנולוגית, דבר המחייב תשתית חינוכית ברמה הגבוהה ביותר. הדגל החברתי מחייב את רשת אורט לפרוס את מוסדותיה בקרב כל שכבות הציבור הישראלי, תוך שימת דגש על האוכלוסיות החלשות בפריפריה ובעיירות הפיתוח. תפיסת העולם במזיגה זו היא שהישגים טכנולוגיים-מדעיים חייבים להיות מונעים ומודרכים על פי קריטריונים מוסריים-אנושיים המנוצלים לטובת הפרט, הקהילה והמדינה, שכן הטכנולוגיה נותנת לנו תשובה – איך לעשות, אולם שאלת המהות קשורה לערכי אנוש, שאלת “המה” – המטרות שלשמן תשמש הטכנולוגיה – חייבת להיקבע על ידי האדם על פי קריטריונים ערכיים- מוסריים, יהודיים וכלל אנושיים.

פרויקטים מערכתיים מיוחדים
הגישה הייחודית של רשת אורט ישראל, על עקרונותיה, באה לידי ביטוי גם בפיתוח מגמות חדשניות והטמעתן בבתי הספר של אורט, בהן: מכטרוניקה, ביוטכנולוגיה, מדעי הסביבה, ננו-ביוטכנולוגיה, מגמה מדעית-הנדסית, אלקטרוניקה בהתמחות הנדסה ביו-רפואית, וכן בפיתוח פרויקטים מערכתיים מיוחדים, כגון:
“שורשי ישראל” – פיתוח ויישום תכניות לימודים בתחום ערכים ומורשת יהודית
המרכז לכישורי למידה- מודל אינטגרטיבי להתמודדות עם תלמידים בעלי קשיי למידה ולקויות למידה בתוך בית הספר

רשת אורט מפתחת ומטמיעה את “כליקיט”, פלטפורמה אינטרנטית לפיתוח ולניהול אתר אינטרנטי ובאמצעותו מפעילה את הפורטל החינוכי המוביל בארץ של רשת אורט-אורטנט, ומאות אתרים נוספים של בתי ספר, מכללות, מרחבי מקצועות לימוד, מרחבי חברה, ייעוץ ועוד.

לרשת אורט תנועת “אורט למען הקהילה” המפעילה פרויקטים מערכתיים של אלפי תלמידים,
כמו : חמניות- תלמידים מבתי”ס של אורט מאמצים מחלקות המטו-אונקולוגיות ילדים בבתי חולים וחונכים שם את הילדים החולים.
שגרירים של זיכרון – תלמידים יוצרים קשר עם ניצולי השואה החיים בישראל, מראיינים ומצלמים אותם ומשלבים את הניצולים בפעילויות ביה”ס הקשורות להנחלת השואה והגבורה.
משמר אזרחי- רשת אורט מרתמה לסייע בעזרת תלמידי כיתות י”א-י”ב המתנדבים לאבטח את בתי הספר היסודיים, גני הילדים ומוסדות ציבור נוספים בקהילה.
חונכות לימודית – סולמות במתמטיקה, באנגלית, מדצי”ם בפיזיקה, שלהב”ת ועוד.
הסיפור המופלא של רשת אורט ותפקידה ההיסטורי בחברה היהודית, העולמית והישראלית, השזורות זו בזו, נמשך במאה ה-21, וחזקה עליה שתדע להתמודד עם אתגרי העתיד, כפי שעשתה זאת בעבר ועושה זאת בהווה.

המאמר מתוך גליון 15, אפריל מאי 2005 של כתב העת סיינטיפיק אמריקן, היוצא לאור בעברית בהוצאת אורט.
מחר נביא מתוך אותו גליון מאמר העוסק בהצפנה קוונטית.
לאתר סיינטיפיק אמריקן בעברית

עוד בגליון החדש
* המריחואנה העצמית של המוח מאת רוג'ר א' ניקול וברדלי א' אלגר.
חקר חומרים טבעיים במוח המתנהגים כמו תרכובות המצויות בצמח המריחואנה עשוי להציע שיטות חדשות לטיפול בכאב, בחרדה ובמצבים רפואיים אחרים.

* טכנולוגיית המידע -מחשבים מתחשבים מאת ו' וייט גיבס
מרגישים שהטכנולוגיה הדיגיטלית הפולשנית עברה את הגבול? מחשבים, טלפונים ומכוניות יוכלו להיות קשובים יותר באמצעות ממשקים חדשים שיכירו את סדרי העדיפויות שלכם.

* ביוטכנולוגיה – המצוד אחרי נגיף השפעת הקטלני
מאת ג'פרי ק' טאובנברגר, אן ה' ריד ותומס ג' פנינג
חוקרים הקימו לתחייה את נגיף השפעת הרצחני ביותר בהיסטוריה כדי ללמוד למה הוא הרג מיליוני בני אדם ואיך למנוע את המגיפה הבאה.

* אמנות ומדע – אופטיקה וראליזם באמנות הרנסנס
מאת דייוויד ג' סטורק. ניתוח באמצעות מחשב מטיל ספק בסברה שעלתה באחרונה ולפיה אמני המאה ה-15 השתמשו בעדשות ובמראות כדי לצייר את יצירות המופת שלהם.

* חידושים – סודות שמורים היטב, מאת גרי סטיקס
הצפנה קוונטית, שזמן רב נחשבה כפתרון התיאורטי של בעיות בביטחון נתונים, לובשת סוף-סוף צורה של מוצרים מסחריים.

* מדע בתמונות – עיני המתבונן
מלל מאת אמילי הריסון, תמונות מרהיבות שהוגשו לתחרות הצילום המיקרוסקופי “עולם קטן” של חברת ניקון חושפות יופי ביולוגי בזעיר-אנפין שחומק בדרך כלל מעין בלתי מצוידת.

אתר הידען מודה למערכת סיינטיפיק אמריקן על הרשות לפרסם חומרים מתוך המגזין.
https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~129062495~~~226&SiteName=hayadan

תגובה אחת

  1. בפרק ההיסטוריה של אורט ישראל לא מצאתי ( לצערי), את הסיפור המעניין של שתי כתות הלימוד הסדירות הראשונות ב-אורט יפו, בהן כל התלמידים, המורים והמנהל היו יוצאי בולגריה, שעלו לארץ בשנת 1948. אלה היו, למעשה, לימודי המשך של שנתיים באורט סופיה. אורט נפתח בסופיה , עד כמה שזכור לי, בשנת 1946 עם שתי כתות ( במגמות מסגרות מכנית וחשמל). המנהל היה מר גולדשטיין (מהנדס ואל”מ מהצבא האדום). כשהחלה העליה לארץ מבולגריה, כמעת כל התלמידים עם משפחותינו, חלק מהמורים ומנהל בית הספר עלינו ארצה. בשנת 1950, עד כמה שזכור לי, נמשכו הלימודים ב-אורט יפו. בשנה הראשונה הלימודים התנהלו בשפה הבולגרית, כשעברית הייתה שפה שנייה. כי גם המורים , מר צקירוב(מסגרות מכנית) ומר אלפנדרי (חשמל) לא ידעו עדיין עברית. מאוחר יותר, שבית הספר עבר לסינגלובסקי עברו המורים הנ”ל ללמד גם שם. אני הייתי תלמיד במגמת המסגרות המכנית. שנים לאחר מכן, ששימשתי כראש ענף ההדרכה בחיל החימוש והתלוותי לקצין חימוש ראשי בביקור ביד סינגלובסקי,שמתי לב שבתמונות המחזורים שעל הקיר, במשרד המנהל, לא נמצאת תמונת המחזר שלנו, המנהל הסביר לי שאנחנו נקראים מחזור אפס והתמונה בטח במחסן. היה מוזר ומביש. בסיור שערכנו נפגשתי עם המורה צקירוב וזה היה מאוד מרגש. אני עדיין בקשר עם עוד תלמיד אחד מהכיתה – בנצו(בנימין) בורלא , שכמוני קצת פגוע שהסיפור שלנו לא מסופר! נראה לי שזה חלק חשוב מה”סיפור המופלא” של אורט ישראל. אגב, מר יוסף חרמץ, מנכ”ל אורט ישראל לשעבר, הכיר את הסיפור, מצא אותו כחשוב ומעניין ושלח אותי להרצות בכנס של נשות אורט ארה”ב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.