הנשים מתבקשות לשכב במשך חודשיים כדי לדמות תנאי חלל

מטרת הניסוי היא לאתר בעיות הצפויות לנשים בעת טיסה ממושכת בחלל

אבי בליזובסקי

French woman-astronaut Claudie Andre-Deshays during sea survival training

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/womanspace110804.html

דרושות: “24 נשים – שיבלו 60 יום במיטה מוטית כלפי מטה – וכל אחת מתנועותן תבחן מקרוב על-ידי וידאו”. זו לא תוכנית מציאות חדשה בטלוויזיה. סוכנות החלל האירופית מחפשת 24 נשים אמיצות שיסכימו להיפרד ממשפחותיהן ומעבודתן ולשכב במיטה 60 יום ברציפות. על כך הן יתוגמלו ב-15,200 יורו כל אחת ויזכו לסוג של תהילה. המטרה: מחקר בתחום החלל, אותו תנהל סוכנות החלל האירופית ESA בשיתוף מומחים בתחום רפואת החלל מארה”ב.

המחקר יחל בטולוז, צרפת, בינואר הקרוב. הנשים שייבחרו חייבות להיות בנות 40-25, דוברות אנגלית ו/או צרפתית שוטפת, במצב בריאותי טוב, לא מעשנות וללא עודף או חוסר משקל. הן יתבקשו להסכים לשהות במתקן הניסוי 101 ימים, מתוכם 60 יום בשכיבה. כל התנועות שלהן בעת השכיבה יצולמו לצורך ניתוח המימצאים בידי צוות המדענים והרופאים. מטרת הניסוי היא לאתר בעיות רפואיות אפשריות הצפויות לנשים בעת הטיסה הממושכת בחלל, כלומר כשהן במצב של חוסר משקל ובהיעדר כוח משיכה.

למתנדבות יותר בעת השכיבה הרצופה במיטה לצפות בטלוויזיה, לקרוא בספרים, להאזין למוזיקה ולגלוש באינטרנט, אבל הן יהיו מנותקות לחלוטין מבני המשפחה והילדים. יוזמי הניסוי הסבירו כי יש בידיהם כיום לא מעט מידע בדבר צרכיהם של גברים הטסים בחלל ותופעות בריאותיות שצפויות להם, אולם יש מעט מאוד מידע לגבי נשים.

הרופאים צופים כי שכיבה ממושכת תגרום להתנפחות הפנים, ל”אף סתום”, לכאבי שרירים ודלדולם, וגם לאובדן מאסת העצמות.

מדובר בלי ספק בניסוי קשה מאוד הן מבחינה פיזית והן מבחינה מנטלית. אולם יש לצפות שיימצאו בכל זאת מתנדבות. “אנחנו מצפים שיגיעו אלינו חובבות אסטרונומיה”, הסביר מנהל הניסוי, ד”ר פיטר יוסט.

עד עתה נרשמו כבר 50 נשים. הן יעברו בדיקות ומיון קפדני, לפני שיתקבלו לשכיבה ממושכת במיטה.

ידען האדם והחלל