הנגיף שרצח 50 מיליון בני אדם

שחזור של נגיף השפעת הספרדית עשוי להסביר מה קרה במגיפה הקשה במאה ה-20

ניקולס וייד ניו יורק טיימס, הארץ, וואלה!

נגיפי שפעת מהונדסים מהמחקר. נראה שהגן גרם למערכת החיסון להרוג את הגוף בניסיון להצילו

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/shapaat201004.html

באמצעות שחזור של נגיף השפעת, שגרם למותם של עד 50 מיליון בני אדם בשנים 1919-1918, ייתכן שחוקרים הצליחו לזהות את הגן שהפך מחלה זו לאחת הקטלניות ביותר בתולדות האנושות.

נראה כי לגן – אחד משמונה המצויים בנגיף – יש יכולת בלתי צפויה להביא לפעילות-יתר של מערכת החיסון ולגרום דלקות, שטפי דם ומוות. כך דיווחו חוקרים לפני כשבועיים במאמר בכתב העת Nature.

צוות המחקר, בהנהגת ד”ר יושיהירו קוואאוקה מאוניברסיטת ויסקונסין, ניסה לקבוע מדוע השפעת של 1918 היתה קטלנית כל כך, וכיצד אפשר לפתח הגנות למקרה שנגיף דומה יופיע בעתיד. אף כי הנגיף נמוג כבר מזמן, קוואאוקה ועמיתיו הצליחו לשחזרו מרקמות שמורות של קורבנות המחלה. הגנים שוחזרו במשך השנים האחרונות בידי ד”ר ג'פרי טאובנברגר ועמיתיו במכון הפתולוגי של כוחות הביטחון בוואשינגטון.

קוואאוקה, טאובנברגר וחוקרים אחרים החדירו את הגנים מהשפעת של 1918 לתוך נגיפי שפעת רגילים, כדי לבדוק אם ניתן לקבוע במדויק איזה מהם הפך את הנגיף לקטלני כל כך. בניסוי האחרון מסוג זה, שעליו דיווח קוואאוקה בשבוע שעבר, גן המכונה המאגלוטינין, או גן HA, נראה כגורם העיקרי האחראי להשפעות הקשות של “השפעת הספרדית” – השם שניתן למגיפת 1918.

גן ה-HA שחקר צוותו של קוואאוקה מוכר היטב למומחים לשפעת משום שהוא משתנה משנה לשנה. מכיוון שהחלבון המיוצר על ידי הגן הוא זה שמערכת החיסון נערכת להתקפה עליו, הרי שהגנות הגוף עומדות חסרות אונים מדי שנה עם הגעת נגיף השפעת החדש, שלו גרסה חדישה של החלבון – גרסה שכלפיה אין לגוף חסינות מן העבר.

תפקידו של החלבון שמיוצר על ידי HA הוא להיצמד לפני השטח של תאים בגוף האדם, ולאחר מכן לסייע לנגיף להתמזג בקרום החיצוני של התא. באחרונה פיצחו חוקרים את המבנה התלת-ממדי של גרסת חלבון HA של השפעת הספרדית, אך הם לא הצליחו להבחין בפונקציה נוספת כלשהי שהחלבון נועד לסייע במילויה. כך גם לגבי הגנים האחרים של השפעת הספרדית שגילה טאובנברגר.

לכן יש צורך בניסויים כגון זה של קוואאוקה, שבו החוקרים משחזרים את הנגיף הלכה למעשה ומנסים להבין כיצד הוא פועל. במסגרת הניסוי הנוכחי הוחלפו גן ה-HA וגן נוסף של נגיף שפעת חלש יחסית בגרסאות של הגנים האלה בנגיף השפעת הספרדית, והנגיף החדש הוזרק לעכברי מעבדה. מה שקוואאוקה גילה זה שגרסת השפעת הספרדית של גן HA, בנוסף לתפקידה כ”פורצת” לתוך התא, מסוגלת גם להפעיל שחרור של ציטוקינים – תאי איתות המסייעים למערכת החיסונית להיערך להתקפה על גורם מזהם.

תגובת-יתר בלתי מבוקרת יכולה להביא לכך שמערכת החיסון תהרוג את הגוף בניסיון להצילו, באמצעות דלקות בהיקף מופרז. לדברי קוואאוקה, הנגיף שנשא את גרסת השפעת הספרדית של גן HA ייצר רמות גבוהות של ציטוקינים בעכברים, וככל הנראה זו היתה הסיבה לדלקות החמורות ולפגיעה בריאות שהביאו למותם.

ד”ר אדולפו גרסיה-סאסטרה, מומחה לשפעת בבית הספר לרפואה מאונט סיני, ששיחזר נגיף דומה, אמר שייתכן שגן ה-HA גורם לתגובת-יתר פשוט משום שהוא מסייע לנגיף לשכפל את עצמו טוב יותר, ולא בשל השפעה מיוחדת כלשהי על ייצור ציטוקינים. כך או כך, לדבריו הממצא מסייע למקד את תשומת הלב בתפקידו של הגן.

בגופם של ניצולי מגפת 1918 התגלו רמות גבוהות של נוגדנים לנגיף המהונדס, דיווח קוואאוקה, אך לא התגלה ממצא מקביל בגופם של אנשים שנדבקו באחרונה בסוג דומה של שפעת. “לכן, חלק גדול מהאוכלוסייה צפוי להיות חשוף לפגיעת נגיף שפעת דומה לשפעת של 1918, במקרה שמגיפה כזו תפרוץ”, מסיקים הוא ועמיתיו.

ידען החיידקים