המשימה הבאה – החזרת סלעים ממאדים לכדור הארץ

אבי בליזובסקי

קישור ישיר לדף זה:

זאת בעקבות הקביעה כי סלעי מאדים היו פעם טבולים במים

בתמונה – למעלה סלעים הנחקרים לעומק בידי אופורטיוניטי; באמצע – כדוריות אלה על הסלעים הן סימן בולט למים; דגם של רכב שטח כדוגמת אופורטוניטי וספיריט

נאס”א מסרה כי רכב המאדים אופורטיוניטי מצא עדויות חד משמעיות לכך שבכוכב הלכת האדום שררו פעם תנאים שתמכו בחיים. הרכב חשף כי הסלעים באתר נחיתתו היו פעם במגע עם כמויות ענק של מים.
הסלע עבר שינויים כתוצאה ממגע עם מים והם אפילו התעבו בעזרת המים, אמר המדען סטיב סקווירס.
אופורטיוניט חוקר את הגיאולוגיה המקומית באיזור הקרוי מישור מרידיאני, שבו נחת ב-25 בינואר.

פרופ' סקוירס, החוקר הראשי של הרכבים הרובוטיים במאדים אומר כי צוותו היה עסוק בניתוח מדויק של קטע מרובד בסלע יסוד באתר הנחיתה.
במשך השבועים האחרונים אנו תקפנו את הסלע הזה עם כל פיסת חומרה שיש לנו וחתיכות הפאזל נפלו כולן למקום”, הוא אמר במסיבת עיתונאים שהתקיימה במטה נאס”א בוושינגטון.
“האם הסלעים הללו השתנו בגלל מגע עם מים נוזלים? התשובה לשאלה זו היא חד משמעית 'כן'. “

הסלעים עשירים בגופרית
הוא אמר כי ישנם כמה קווי מפתח בעדויות התומכות במסקנה זו. בין היתר, ההופעה הפיסית של הסלעים, הכסות החוצה שלהם, הנוכחות של כדורונים קטנים והגומות עליהם, הכל מוביל לפעילות של מים.
גם מכשירי הרכב זיהו רמות גבוהות של מלח גופריתי שעל כדור הארץ הוא נוצר בדרך כלל בנוכחות מים או שלאחר ההיווצרות הסלע עובר שינויים בשל חשיפה למים.
הדרך היחידה שניתן ליצור ריכוז כזה של מלחים היא להמיס אותם במים ולאפשר למים עצמם להתאדות, אמר ד”ר בנטון קלארק, אחד המדענים של המשימה.
במיוחד, מצא הרכב ג'ארוסייט, מינרל ברזלי-גופריתי המעיד על אגם עשיר בחומצה או סביבה של מעיינות חמים שאולי התקיימה פעם במישור מרידיאני.
המטרה של המשימה היתה להגיע למאדים ולראות אם היתה בו סביבה נוחה לחיים”, אמר פרופ' סקוירס.
“אנו מאמינים כי במקום זה במאדים, למשך תקופה מסוימת, זו היתה סביבה של מים קרקעיים שיתכן והתאימו לחיים. אין כמובן פירוש הדבר שאכן היו שם חיים. פשוט איננו יודעים זאת.

המדענים עדיין צריכים להראות כי הסלעים אכן הונחו במקור בידי מינרלים שהוסמכו מתוך תמיסה בקרקעית אגם מלוח או ים – ושהם נוצרו כמו סלעי המשקע שנגזרו מנוכחות מים כאן על כדור הארץ.
מדעני נאס”א אמרו כי קשה לומר מתי שררה הסביבה הרטובה במישור מרידיאני. לא אופורטיוניט ולא תאומו, הספיריט מצויידים בכלים המאפשרים לתארך סלעים. הדרך הטובה לדעת מה גיל הסלעים תהיה להביא כמה מהם בחזרה לכדור הארץ, אמר פרו'פ סקוירס. “ברור שאנחנו חייבים משימה שבמסגרתה יוחזרו דגימות” הסכים אד וויילר, Weiler עוזר למנהל נאס”א.
אופורטיוניטי וספיריט נשלטים על ידי צוות מדענים ומהנדסים העובדים במרכז להנע סילוני בפסדינה, קליפורניה. ספיריט נחת במכתש גוסב בצידו השני של מאדים ב-4 בינואר. הוא חוקר איזור שהמדענים סבורים שפעם היה קרקעית של אגם.

ידען מאדים