המשימה הבאה למאדים: ב-2007

משימה לקוטב הצפוני של מאדים שתחקור את קווי הרוחב הגבוהים תצא לדרך בשנת 2007

אבי בליזובסקי

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/phoenix070803.html

משימה לקוטב הצפוני של מאדים שתחקור את קווי הרוחב הגבוהים תצא לדרך בשנת 2007. כך מסרה נאס”א ביום שני.

החללית, הבלתי מאויישת כמובן, תיקרא פניקס. היא מתוכננת לנחות במארס 2008 ותחקור דגימות תת קרקעיות כדי לבחון האם הן מכילות מולקולות אורגניות.

אם הכל יילך כמתוכנן, תהיה הפיניקס הראשונה בסדרת צופי המאדים, תוכנית בתקציב של 325 מיליון דולרים לחקר כוכב הלכת האדום.
בינתיים עושות את דרכן למאדים שתי חלליות אמריקניות, 'רוח' ו'הזדמנות', ואשר תחקורנה האם לכוכב הלכת היו אי פעם בתולדותיו מים בכמוית מספיקות לתמיכה בחיים. הם מתוכננות לנחות בשני אתרים מנוגדים בינואר 2004.
חלליות יפניות ואירופיות שיקיפו את מאדים, וחללית אירופית אחת שתנחת עליו (הנמצאת כעת בתוך החללית האם) נמצאות בדרך למאדים ותגענה אליו בסוף דצמבר או תחילת ינואר. שתי חלליות אמריקניות אחרות – מארס גלובל סרווייר ומארס אודיסי מקיפות עדיין את מאדים ושולחות משם תמונות

בשנת 2001 התרסקה על אדמת מאדים החללית מארס פולר לנדר שהיתה אמורה לנחות בקוטב הדרומי.

מאדים – רמזים על קיום מים

ד''ר נח ברוש
ב-30 השנים האחרונות הצטברו רמזים, שהגיעו מנתוני חלליות רבות, לקיום מים על מאדים. אמנם לא מדובר כנראה במקווי מים תמידיים, אלא רק בכאלה שמופיעים עם הפשרת הקרח ומשאירים סימנים על פני הקרקע ב-10 מיליון
השנים האחרונות.

הטמפרטורה הנוכחית על פני הכוכב נמוכה יחסית, והאטמוספרה דלילה פי 100 מזו של כדור הארץ. למרות זאת, צילומים של פני מאדים מראים שפע רמזים לקיום מים זורמים ולשחיקה של הקרקע. יש אפילו עמקים גדולים, שנוצרו בעבר הרחוק במאדים, המראים סימני זרימה חדשה, אם כי חלשה יותר מבעבר.
מלבד נחלים, ניתן להבחין גם באגמים שיבשו ובמרבצי קרח בקטבים, וכנראה שגם מתחת לפני הקרקע.

לידיעה באתר החדשות של יאהו