המקרה של הלוטוס המצטמק

ניו יורק טיימס, הארץ, חדשות וואלה!

לוטוס שלג בטיבט. איבד כמעט 10 סנטימטרים מגובהו

בני האדם אשמים ככל הנראה בכך שמין של צמח לוטוס השלג (Saussurea lancipes), שגדל בהרי ההימאליה, הולך וקטן. במשך 100 השנים שחלפו איבד הצמח כמעט 10 סנטימטרים מגובהו, כך פורסם שלשום בכתב העת “Journal of the Proceedings of the National Academy of Sciences”.

לוטוס השלג, שגדל בגבהים של יותר מ-4,000 מטר על גבי מדרונות הרריים וסלעיים בטיבט ובסין, הוא מצרך מבוקש לצורך הכנת תרופות מסורתיות ואף משמש מזכרת בוטנית חביבה על תיירים.

מבדיקה של 218 צמחי לוטוס שלג הנמצאים במוזיאונים התברר, כי לפני מאה שנים התנשא הצמח לגובה ממוצע של כ-25 סנטימטרים, אבל מאז איבד כמעט 10 סנטימטרים. ויין לואו מאוניברסיטת ואשינגטון בסנט לואיס ומהגנים הבוטניים של מיזורי, ויאן סאליק, גם הוא מהגנים הבוטניים, השוו את הצמחים שבמוזיאונים לצמחי לוטוס שנמכרו לצורכי ריפוי ולתיירים בשווקים ביונאן שבסין. כמו כן הם בחנו צמחי לוטוס שלג באתרים שונים, חלקם באזורים לא מוגנים ואחרים בשמורות טבע בהר בטיבט שנחשב קדוש.

החוקרים גילו כי באזורים שאינם מוגנים נטו צמחי הלוטוס להיות נמוכים יותר מאלה שגדלו בשמורות. הממצאים, אומרים החוקרים, מצביעים על שינויים אבולוציוניים מהירים כתוצאה ישירה מהתערבות אנושית. אנשים האוספים את הצמח למטרות רפואיות בוחרים את צמחי הלוטוס הגבוהים ביותר, משום שאלה נחשבים לבעלי סגולות ריפוי טובות יותר, ובעיני תיירים, ככל שהצמח גדול יותר כך הוא יפה יותר. צמח הלוטוס נקטף בדרך כלל זמן קצר לאחר פריחתו ולפני שהוא מפזר את זרעיו.