סיקור מקיף

המציאות המדומה לטובת הנהג

אב טיפוס למערכת חדישה בטכנולוגיית המציאות המדומה (VR), שתאמן נהגים להתמודד עם מצבי סיכון על הכביש, מפותח עתה בישראל – על-ידי צוות של בית-הספר הגבוה לטכנולוגיה בירושלים.

בצוות, מומחים מהמחלקה למדעי המחשב, מהנדסי אינטגרצייה של מערכות מיחשוב, חוקרים בתחום הנדסת תעשייה וניהול, הנדסת גורמי אנושי ופסיכולוג תעשייתי. ראש הצוות הוא ד”ר יהודה בדיחי שהתמחה בסימולטורים לשימושים שונים, צבאיים ואזרחיים. הרעיון העומד בלב המערכת הוא, שסביבה פיזית סינתטית, מבוססת מחשב כמו מציאות מדומה, או וירטואל ריאליטי, מקנה למשתמש בה אשליה בדבר היותו בסביבה אחרת מכפי שהוא נמצא בפועל.

המערכת נקשרת עם תכונות טכנולוגיות מתקדמות המשלבות בין היתר תמונת-עולם תלת-מימדית, תצוגת שמע סטריאופונית – שיש ביכולתן לשאוב את המתנסה בה, לתוך עולם של חוויות חדשות.
המערכת מנצלת את תהליך השקיעה של האדם בחוויה, הטמעה חושית בסביבה המדומה, כך שהוא מגיב אליה כאילו היו גירויים קיימים במציאות. עוצמת הסימולטור הולכת וגוברת, ככל שאיכות המערכת גבוהה יותר מבחינת דימוי הראייה והשמיעה. כך היא יכולה להמחיש למשתתף את השפעות התנהגותו למתרחש סביבו, גם במצבים קיצוניים כמו תאונה חזיתית או החלקה על כביש רטוב.

אבל המערכת מקנה גם רמזים מוקדמים למה שעלול להתרחש, ומקטינה את זמן התגובה הנדרש. בדרך זאת משתפר טיב ההחלטה שאליה מגיע הנהג. באימון המערכת מדגימה את ההבדל הדק שבין מה עלול לקרות לבין מה שקורה בפועל, כך שניתן גם להתאמן באמצעותה ולשפר את הנהיגה בכביש מפותל, בלילה גשום. כמו כן לומד הנהג כיצד להימנע מכניסה למצבים מסוכנים כמו אי שמירת מרחק ואיך יוצאים מסכנת החלקה על כביש רטוב.

אימונים שערכו חיילים באמצעות מערכת מציאות מדומה הוכיחו שבעקבות זאת הם מגיבים טוב יותר ומהר יותר למצבים בלתי צפויים או מסוכנים במציאות.

על-פי נתוני משטרת ישראל כרבע מהגורמים לתאונות דרכים בארץ הם אי מתן זכות קדימה, סטייה מנתיב התנועה, אי שמירת רווח בין רכבים ונהיגה במהירות מופרזת – כלומר: הגורם האנושי ותגובה איטית מדי של הנהגים להתרחשות פתאומית.

במחקר התברר כי זמן התגובה המהיר ביותר שיכול נהג הוא 500 אלפיות השנייה (רק באופן תיאורטי, מסתבר, זמן התגובה גם 200 אלפיות השניה). בפרק הזמן הקצרצר הזה נהג צריך לקלוט מיידע, לעבד אותו במוחו, לקבל החלטה בעקבות עיבוד המידע – ולתת מענה מוטורי להחלטתו.

מערכת המציאות המדומה אמורה לשפר את כל התהליך הזה ויתכן שבעתיד היא תוכנס כחלק חובה בתהליך ההכשרה של נהג או בעת הריענון שיידרש לעבור להארכת רשיונו.

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~972683750~~~170&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.