סיקור מקיף

המעבורת דיסקוורי תשוגר ב-1 ביולי למרות ההתנגדויות

אבי בליזובסקי ופרייזר קיין (יוניברס טודיי)

המעבורת דיסקוורי על כן השיגור. צילום: נאס”א

בקרי הטיסה בנאס”א מסרו בשבת האחרונה (שלשום), כי חלון השיגורים של מעבורת החלל דיסקוורי נפתח ב-1 ביולי בשעה 15:48 שעון החוף המזרחי (22:48 שעון ישראל). אם הכל ילך כשורה, תמריא הדיסקוורי באותו המועד לטיסה 121. במסגרת הטיסה יבלו האסטרונאומים 12 ימים מחוץ לכדור הארץ במשימת אספקה לתחנת החלל הבינלאומית והמשך הניסויים בשיפורי הבטיחות שהושתו על נאס”א בעקבות אסון קולומביה.

מנהל נאס”א, מייקל גריפין אומר: “היו לנו יומיים של בחינה מעמיקה האם המעבורת מוכנה לטיסה. היתה זו בדיקה מעין משפטית ופתוחה כפי שלא ראיתי מאז חזרתי לנאס”א.” סיכם.
הויכוחים התמקדו בשאלה מה לעשות באשר לסיכון שעדיין קיים לנפילת גושי קצף בידוד. אף כי אנשי נאס”א הסירו כ-16 ק”ג של קצף מנקודות מסוכנות פוטנצילאית, הסוכנות עדיין אינה מוציאה מכלל אפשרות שקצף ממקומות אחרים עדיין עלול לנשור.
ההחלטה אף היתה יותר שנויה במחלוקת לאחר שנציגים ממחלקת הבטיחות של נאס”א וכן המהנדס הראשי, אמרו כי המעבורת לא צריכה לטוס עד שיתכננו מחדש את ר”רמפות הקרח” המסוכנות, כדי להפחית את סכנת נפילת הקצף.
גם מנהל תוכנית המעבורות אמר כי המעבורות אינן צריכות לחזור לטוס עד שנאס”א תציע תכנון חדש. ואולם כולם חתמו על מוכנות המעבורת לטיסה לאחר שהעירו את טענותיהם לרשומות.
לרוע המזל, לתוכנת המעבורות אוזל הזמן. הצי אמור לפרוש בשנת 2010, לאחר השלמת בניית תחנת החלל . עיכוב נוסף לאחר יולי השנה יוסיף לחץ על המעבורות לבצע טיסות תכופות יותר כדי לכסות על הפער.
בסופו של דבר קיבל גריפין את ההחלטה להמשיך בהליכי השיגור, ולאזן בין הסיכונים וההתנגדויות אנשי הסוכנות בשל הלחץ להשלים את התחנה. גם הוא הודה בצער שאבדן מעבורת נוספת כמו קולומביה או צ'לנג'ר ישימו קץ לתוכנית.

ידען “בחזרה לחלל
לידיעה ביוניברס טודיי

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~506514556~~~188&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.