סיקור מקיף

המכונית מזהה סכנה, ונערכת לקראת תאונה

יואב קווה

מערכת .Pre Safe משנה את תנוחת הישיבה לבטיחותית יותר

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/teuna110902.html

חוקרי הבטיחות של “מרצדס” בדקו ומצאו ששני שלישים מהתאונות לא מתרחשות פתאום. לטענתם, חולפות כמה שניות – ארוכות מאוד, בעיני הנהג והנוסעים – מהרגע שבו מבינים שתאונה עומדת להתרחש ועד לרגע התאונה עצמו. את חלון הזמן הזה, מאמינים במרצדס, אפשר לנצל כדי להתכונן לתאונה.

כיצד יודעת המכונית שתאונה עומדת להתרחש וכיצד ניתן להתכונן לתאונה? המערכת הבטיחותית החדשה נקראת Safe, Pre והיא תשולב החל משנת 2003 בדגמי הדגל של החברה, S קלאס.
מחשב המערכת מחובר לבלמים של המכונית ולבקרת היציבות האלקטרונית (ESP). החיבור הזה מאפשר למערכת לדעת בדיוק מתי הנהג בולם בלימת חירום ומתי המכונית מחליקה – שתי התרחשויות שעלולות לבשר על תאונה.

ברגע שאחד משני הדברים קורה, או ששניהם מתרחשים בעת ובעונה אחת, מתחילה המערכת בשרשרת של פעולות הכנה: חגורות הבטיחות מתהדקות – הנוסעים מוצמדים למושבים וקטנה הסכנה של החלקת הגוף מתחת לחגורה. משענת המושב מזדקפת – כדי להשיג תנוחת ישיבה בטוחה יותר. חלון השמש בגג (אם יש כזה) נסגר – כדי שבמצב התהפכות לא יעופו הנוסעים אל מחוץ למכונית ולא יחדרו מבחוץ עצמים זרים. בנוסף, נמדד משקל הנוסעים והמערכת מחליטה באיזו עוצמה להפעיל את כריות האוויר (עוצמה מלאה עלולה לפגוע בנוסעים קטנים וקלים).

האם מערכת כזאת היתה עשויה להציל את הנסיכה דיאנה, שנהרגה במהלך התנגשות מרצדס S קלאס? ספק רב. דיאנה לא היתה אז חגורה בחגורת בטיחות. מערכת ה-Pre Safe היא לא מהפכנית לחלוטין, ואין בה חיישנים שמסוגלים לחוש בוודאות התנגשות קרובה. מרכיבים כאלה עשויים בהחלט להיות חלק ממערכת כזאת בשנים הבאות, אבל הם גם עלולים להוביל להפקעת השליטה ושיקול הדעת מהנהג. לא במקרה החליטה מרצדס להדגיש שהמערכת הנוכחית לא מגבילה את חופש הנהיגה במכונית.

ידען הרובוטיקה

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~317486187~~~65&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.