המוח קופי, אבל השיניים אנושיות

ניו יורק טיימס, הארץ, חדשות וואלה!

הגולגולת של “תומאי”. מחקרים חדשים מחזקים את הטענה שהשרידים, בני 7 מיליון שנה, אכן שייכים להומיניד הקדום ביותר שנמצא

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/tomai210405.html

לפני שלוש שנים מצא צוות חוקרים שעבד בצ'אד גולגולת ועצמות אחרות של אב קדמון אפשרי של האדם, שחי לפני שבעה מיליון שנה – קרוב למועד שבו נפרדו אבות האדם והשימפנזים.

החוקרים טענו כי המאובנים שנמצאו שייכים להומיניד הקדום ביותר. הם כינו את המין “תומאי”, שם שמשמעותו “תקווה לחיים” בשפת המקום שבו נמצאו השרידים. אלא שחוקרים אחרים הטילו ספק בפירוש הממצאים. הם טענו שהגולגולת דומה מדי לגולגולת קופית ולפיכך אינה שייכת להומיניד.

מגלי השרידים חזרו לצא'ד וגילו ממצאים נוספים – בעיקר שתי עצמות לסת ומלתעה עליונה – שלדבריהם מאששים את המסקנה שלהם. בדיווח על הממצאים, שהופיע בכתב העת “Nature”, כתבו החוקרים, בראשות ד”ר מישל ברונה מאוניברסיטת פואטייה בצרפת, כי יש הבדלים ברורים בין תומאי לבין קופי אדם אפריקאיים. גודל המוח של תומאי וצורת הגולגולת שלו זהים אמנם לאלה של שימפנזה, אבל הפנים והשיניים דומים יותר לאלה של הומיניד.

צוות מחקר אחר שיחזר בעזרת מחשב את דמותו של תומאי. לדברי ראש צוות החוקרים, ד”ר כריסטוף זוליקופר מאוניברסיטת ציריך, השחזור אישש את המסקנה ש”תומאי הוא הומיניד, הנבדל במאפייניו מקופי האדם האפריקאיים”. צוותו של זוליקופר אף טען כי השחזור מעלה את האפשרות שתומאי הלך על שתי רגליים.

המחקרים החדשים לא שינו את דעתו של אחד הספקנים, ד”ר מרטין פיקפורד מהמוזיאון הלאומי לטבע בפאריס. “מה שאנחנו אומרים הוא שזאת היתה חיה דמוית קוף אדם”, אמר פיקפורד לבי-בי-סי. “ייתכן שהיא הובילה להומינידים הולכי על שתיים, אבל היא לא היתה כזאת”.

ד”ר איאן טטרסול, אנתרופולוג המתמחה במאובנים מהמוזיאון האמריקאי לטבע, אמר שבשל השתמרותם הלא טובה של השרידים ימשיך להיות ספק בנוגע למין שהם ייצגו. הוא הוסיף כי הוא תומך בהשערה שמדובר בהומיניד, אבל “מייחל למחקר נוסף בצ'אד, שאולי יניב שרידים במצב טוב יותר”.

ידען האבולוציה – עלית האדם