המדע של תחנת החלל

תחנת החלל הבינלאומית שאוישה רק לאחרונה היא הדבר הקרוב ביותר, אך עדיין כלל לא דומה לתחנות דמויות הכעך שבסרט

לעיתים יותר זה פחות. שאל את נאס”א.
הסרט אודיסאה בחלל 2001 נתן לקהל מראה בלתי נשכח כיצד צריכה להיראות תחנת חלל. זהו גלגל ענק המסתובב כדי ליצור כבידה מלאכותית. הקונספט עצמו קיים כבר מאז שנות החמישים. המציאות החליטה ללכת לכיוון אחר. שתי התחנות הקיימות מיר ואלפא (כינויה החדש של תחנת החלל הבינלאומית) אין להן כבידה מלאכותית ולכן הם נראים כמו כל דבר אחר מלבד גלגל מסתובב. האם משהו חסר? שאלו את נאס”א ותקבלו באמפטיה את התשובה “לא”. סוכנות החלל תכננה את תחנת החלל הבינלאומית סביב הרעיון ליצור סביבה שבה יוכלו המדענים ללמוד את השפעת המיקרו-כבידה על בני אדם, בעלי חיים, צמחים, תאים, חומרים ועוד.
ג'ון יורי הוא מדען העובד בפרוייקט תחנת החלל הבינלאומית. הוא אומר שהמחקר שייעשה בתחנת החלל אינו יכול להיעשות בשום מקום אחר. “אתה צריך סביבה בה הכבידה נמוכה”, הוא אומר. “אתה צריך את זה כדי לבחון את השפעת שהיה ארוכת טווח בתחנה.
אחת מהעדיפויות של נאס”א היא שתחנת החלל תשמש לבחינת השפעת המיקרו-כבידה על בני האדם. במשך עשרות שנים, הראו טיסות החלל השפעה על החלשת העצמות, השרירים ואפילו פעילות הלב. כמה אסטרונאוטים סבלו מבחילות ומבעיות בשינה. יורי אומר כי המטרה של המחקרים החדשים הללו היא למצוא דרכים להפוך את החלל למקום ידידותי יותר לחיים.”
“כמה מהדברים הראשונים שאנחנו עומדים לבחון הוא להבין את המכניקה של השינויים שכבר קרו.” הוא אומר”. עד כה אנחנו צפינו מהם השינויים המתרחשים וכעת אנחנו צריכים ללמוד את המכניקה של כיצד הם מתפתחים וליצור אמצעי נגד, כדי למנוע את השינויים.”
תחום אחר למחקרים הוא הביו-טכנולוגיה. אחד הניסויים המתוכננים לחודשים הקרובים יבחן את הגידול של גבישי חלבון. נאס”א אומרת כי גבישים אלו אכן גדלים במיקרו-כבידה. הם גדולים יותר וקל יותר למדעים להבין כיצד הם נוצרו.
תרזה ואן-הוזר Vanhooser ממרכז טיסות החלל על שם מארשל אומר כי למחקרים תהיינה השלכות על בריאותם של בני אדם על כדור הארץ. “גבישי החלבון הללו יתנו אפשרות לפתח תרופות פורצות דרך למחלות רבות בזכות תרופות שיהיו מבוססות על הגבישים ונוכל ללמוד בעזרת הגבישים את הדרכים שבהם מתפתחות המחלות.” היא אומרת.
פרוייקטים נוספים המתוכננים לתחנת החלל הבינלאומית כוללים: מחקר לדרכים טובות יותר להגן על אנשים בחלל מהקרינה המסוכנת; מחקר התפתחות גידולים במיקרו-כבידה, שיוביל לטיפולים טובים יותר לסרטן, סוכרת ואיידס; הפניית חלק מאמצעי התצפית של התחנה לעבר כדור הארץ כדי לבחון שינויים ארוכי טווח במזג האוויר, שינויים אקלימיים, שימושי קרקע ובריאות האוקיאנוסים; מתן פלטפורמה טובה יותר לאסטרונומים לחקור את השמים כדי להשיג יותר ידע אודות השמש, הקרינה הקוסמית וקיומו של החומר האפל.
תחנת החלל הבינ”ל אינה חסרה גם ביקורת. המבקרים מתריעים על כך שבמחיר של 100 מיליארד דולר, התחנה יקרה בהרבה מהמתוכנן. עבודות ההקמה נמצאות באיחור רב לעומת התכנון. הם גם קובלים על כך שהרכיבים שנבנו ברוסיה אינם תואמים לתקנים של נאס”א לאיכות. מדענים רבים שואלים בדבר הצורך להחזיק בני אדם בחלל, כאשר חלליות בלתי מאוישות יכולת להפיק תפוקה מדעית טובה יותר בעלות שהיא חלקיק קטן של עלות תחנת החלל.
ואן הוזר מאמינה שיום אחד יתגלה שהמבקרים טעו. “אני חושבת שתוכנית החלל הולידה טכנולוגיות רבות כספין אופ בגלל המחקר שנעשה עד כה.” היא אומרת.” תחנת החלל היא שלב נוסף בכיוון של לימוד נוסף על סביבת החלל. אנחנו חייבים להיות בטוחים שאנחנו ממשיכים ללמוד וממשיכים לעשות מחקר ופיתוח. אני חושבת שאלו הנקודות החזקות של נאס”א.”
תחנת החלל היא עבודה בתהליך. הקמת תחנת החלל צפויה לארוך עד שנת 2006. אבל עוד קודם לכן היא תתחיל לספק מידע מדעי טוב. אחדים מהניסויים כבר בדרכם אליה, אך הפעילות תחל בהמשך שנת 2001. המעבדה האמריקנית “דסטיני”, מתוכננת להיות משוגרת בינואר על מעבורת אטנלטיס.
“נתחיל את השנה בשיגור המעבדה האמריקנית” אומר יורי, “שתהיה המתקן הראשון שיספק מחקרים בקנה מידה גדול. בהמשך השנה, אנחנו אמורים להוסיף מתקני מחקר, ומספר גדול של ניסויים, וכן נמשיך לגדול במהלך חמש או שש שנים.”
בינתיים, תחנת החלל הבינלאומית נמצאת בידי הצוות הראשון. צוות זה המכיל אסטרונאוט אמריקני ושני קוסמונאוטים רוסיים המריא ב3 בנובמבר 2000. והוא מסמן את התקווה להתחלה של נוכחות קבע בחלל. “אני חושב שזהו צעד נפלא”, אומר יורי. “זהו אחד מהאירועים החשובים. זה לא כמו נחיתה על הירח שבו כל דבר נבחן על ידי כל האנשים על כדור הארץ כל הזמן. אבל כאשר נסתכל אחורנית מאה שנים מהיום, זה יהיה אירוע משמעותי. זהו באמת היום שבו האנושות הפכה להיות מין יורד חלל.”