המדוזות הגוססות בלעו חול

מדע / התגלה מצבור של מאובני מדוזות שנשטפו לחוף בסערה לפני כחצי מיליארד שנה

תצלום: אי-פי הגאדורן אוחז באחד המאובנים. בתוך שעות ספורות נקברו המדוזות בחול

אלפי הטבעות מאובנות של מדוזות, שהקוטר של חלקן מגיע לכמעט מטר, התגלו במחצבה במדינת ויסקונסין בארה”ב, במה שלדברי מדענים הוא אחד הממצאים הגדולים מסוג בעולם.

לפני כ-510 מיליון שנה נשטפו המדוזות אל לגונה קטנה, לאחר שנסחפו לחוף בגלל גיאות קיצונית או סערה, ונקברו בחול שעות ספורות בלבד לאחר מכן.”שימור של יצורים בעלי גוף רך הוא נדיר ביותר, אבל למצוא שכבה שלמה של יצורים כאלה זה כמו למצוא אוצר זהב”, אמר ג'יימס הגאדורן, מדען ב”מכון קליפורניה לטכנולוגיה” (קלטק) ואחד השותפים בכתיבת מאמר המדווח על התגלית בגיליון פברואר של כתב העת “.”Geology

המדוזות, שאין להן חלקי גוף המסוגלים להשתמר, התאבנו בתקופת הקמבריום, כאשר האוקיינוסים היו גדושים במגוון חריג בהיקפו של צורות חיים.

דן דמרו, סוחר מאובנים שגם הוא שותף בכתיבת המאמר, גילה את המדוזות לפני כארבע שנים במחצבה במוסיני שבוויסקונסין, כ-320 ק”מ מצפון-מערב למילווקי. במחצבה נחות רצועות אבן חול, שנערמו בשכבות אופקיות מסודרות. השכבות האלה מצוינות לשימוש כאבני מרצפת ולמטרות מסחריות אחרות. “הן יכלו ליהפך בסופו של דבר לרצפת חדר האמבטיה של מישהו, או לריצוף בגינה שלו”, אמר הגאדורן.

הגאדורן אמר, כי הם מצאו מדוזות מאובנות בשבע שכבות במחצבה, כלואות בסלע בגובה של כ-3.7 מטרים – המתעד מרווח זמן של כמיליון שנה. שכבות הסלע מתעדות גם את סימני המים העדינים, שסימנו בפסים את קרקעית האוקיינוס במה שהיה, ככל הנראה, מים רדודים בסמוך לחוף.

“זה נותן לך תחושה שאתה נמצא ברגע ההוא”, אמר דמרו, “בדיוק בזמן שבו נוצר החוף הזה”.

הטבעות עגולות מציינות היכן נשטפה כל מדוזה אל החוף, קרוב לוודאי בעת סערה שנגרמה בשל גיאות גבוהה, אמר הגאדורן. כל מאובן כולל בדרך כלל צורה עיגולית קעורה, המתעדת את הגומה הזעירה שנוצרה כתוצאה של פעולת השאיבה של המדוזה, שצורתה כשל פעמון, כשזאת ניסתה לשחות למים עמוקים יותר.

הטבעת הזאת מוקפת בשוליה בשכבת סלע גבוהה יותר, המורכבת למעשה מהחול שנשטף בגלי הגיאות וכיסה את המדוזה המתה או הגוססת על החוף. הערימות הקטנטנות במרכז הן, ככל הנראה, חול שבלעה המדוזה בזמן שנאבקה על חייה, אמר הגאדורן.

המדוזות המאובנות דומות בגודלן ובמאפייניהן לאחיותיהן המודרניות, אך לא ניתן היה לקבוע מהו המין הביולוגי הספציפי שלהן.

כיום, מדוזות הנשטפות אל החוף נופלות קורבן לטורפים, כמו ציפורים וילדים סקרנים. אולם בתקופת הקמבריום היו מעט מאוד טורפים ואוכלי נבלות שיכלו להפריע ליצורים מרגע שהגיעו אל החוף ונקברו, אמר הגאדורן. עובדה זו, והמהירות שבה נקברו המדוזות בחול, מסבירות את הישרדותן כמאובנים המתעדים את ההיסטוריה.
אי-פי