המבט החודר של צ'נדרה

“התמונה החדה ביותר של האזור הפעיל ביותר בגלקסיית שביל החלב”

ג'ון נובל וילפורד, ניו יורק טיימס

תצלום: נאס”א פסיפס של תמונות שצולמו על ידי מצפה “צ'נדרה”, המקיף אזור בשביל החלב שאורכו 900 שנות אור ורוחבו 400 שנות אור

במבט חודר אל לב שביל החלב, באמצעות טלסקופים הרגישים לתחום קרינת ,X הפיקה חללית אמריקאית את מה שלדברי אסטרונומים היא התמונה החדה ביותר שצולמה אי פעם של האזור הדינמי ביותר בגלקסיית הבית של כדור הארץ.

צוות אסטרונומים, בראשותו של ד”ר דניאל ואנג מאוניברסיטת מסצ'וסטס באמהרסט, דיווח בסוף השבוע שעבר כי טלסקופ החלל של נאס”א בתחום קרני ,X”צ'נדרה”, גילה יותר מאלף מקורות בדידים (נפרדים זה מזה) של קרינת X חזקה. עד כה היה ידוע על כתריסר מקורות כאלה.

“זהו צעד חשוב לקראת הבנת האזור הפעיל ביותר של הגלקסיה שלנו”, אמר ד”ר ואנג בכינוס של “האגודה האסטרונומית האמריקאית”. “זה נותן לנו פרספקטיווה חדשה על יחסי הגומלין של הכוכבים, הגזים, האבק והכבידה בלב לבה של הגלקסיה”.

עד לפיתוח הטלסקופים החלליים הרגישים לתחום קרני ,X ובעיקר המצפה צ'נדרה, לא היה אפשר לבחון את מרכז שביל החלב באופן מפורט משום שמרביתו מוסתר בערפל של גז ואבק. לדברי החוקרים, החדירה לתוך ערפל זה עשויה להוביל לתובנות חדשות בנוגע למתרחש במרכזי גלקסיות אחרות.

תמונות קרני ה-X מגלות תופעות שאינן נראות באורכי גל אחרים, אפילו באמצעות הטלסקופים הקרקעיים הגדולים ביותר. בניתוח התמונות קבעו ד”ר ואנג ועמיתיו – ד”ר קורנליה לאנג מאוניברסיטת מסצ'וסטס וד”ר אריק גוטהלף מאוניברסיטת קולומביה – כי מרבית מקורות קרני ה-X הבדידים הם שרידי כוכבים מתים – ננסים לבנים, כוכבי ניוטרונים וחורים שחורים.

בנוסף לקרינה ממקורות בדידים נקלטה גם פליטת קרני X מפוזרת שנראה שמקורה הוא מערבולות איתנים המתרחשות בכל רחבי האזור. קרינה זו היא אנרגטית פחות מהקרינה שמקורה במקורות בדידים, והאסטרונומים סבורים שהיא מגיעה מגזים שאינם חמים כפי שחשבו עד כה – הטמפרטורה שלהם היא כ-10 מיליון מעלות בלבד.

כוכבים נוצרים באזור זה בקצב הרבה יותר מהיר מאשר במקומות אחרים בגלקסיה. כוכבים גם מתפוצצים לעתים קרובות הרבה יותר מאשר במקומות אחרים.

מבט נוסף בשביל החלב מספק ד”ר מייקל סקרוטסקי מאוניברסיטת וירג'יניה, שדיווח בכינוס של האגודה האסטרונומית כי השתמש בנתונים מתצפיות בתחומי הקרינה האינפרה-אדומה שנפלטה מ-30 אלף כוכבים כדי לגלות את קווי המתאר של הדיסקה השלמה של הגלקסיה. הוא כינה זאת “המבט הראשון על הגלקסיה ממעוף הציפור”.

ניו יורק טיימס