ד”ר אברהם בן עזרא
https://www.hayadan.org.il/klallnokllal.html
המורה המדעי נכנס לכיתה מבלי יכולת להסתיר את חיוכו שביצבץ מתחת לפני השטח, חיוך המוכר לתלמידים כל אימת שהפתעה באמתחתו – ואכן כך גם ארע באותו שיעור:
“ראו, תלמידיי החביבים” – פתח ואמר – “האם שמתם לבכם לכך ש- 12×12=144 וגם היפוכי המספרים המוכפלים נותנים את היפוך התוצאה? הנה ראו: 21×21=441, זאת ועוד, גם אם נבדוק הלאה הכלל הזה נשמר – כי: 13×13=169, וכמובן שגם היפוכי המספרים שוב נותנים את התוצאה הכתובה מהסוף להתחלה – 31×31=961”.
“זה ברור”, אמרה שירה, “הרי הפכנו את המכפילים, אז גם המכפלה התהפכה”.
ואז רשם המורה המדעי על הלוח את הטבלה הבאה הממחישה את הכלל הנ”ל לגבי ארבעת המספרים דו הספרתיים הראשונים כלהלן:
(ראו טבלה בראש דף זה)
ואף תלמיד לא העלה בדעתו להשיג על הכלל החשבוני שזה עתה נלמד, אלא… שהמורה המדעי השיג ואמר כשחיוכו עולה כמעיין המתגבר:
“ובכן, תלמידים, הכלל הזה כלל אינו כלל, כי… כל זה קורה אך במקרה, ובהמשך – אין הדבר כך, נסו ותיווכחו.
ועכשיו, כולנו מוכנים להתחיל בלימוד הנושא הבא, והוא – כמובן – אינדוקציה…”
הידען – ספרים
לדף הבית של הוצאת קרטוב
https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~761742124~~~133&SiteName=hayadan