הכדור המושך

ליבת הברזל שבמרכז כדור הארץ אחראית לכמה מהשינויים שנצפו במאה האחרונה בשדה המגנטי שלנו

ד''ר נח ברוש

עמוק מתחת למעטה המוצק של כדור הארץ, מעל ליבת הברזל שלו, בתוך אוקיינוס לוהט של מאגמה רותחת, נולד השדה המגנטי של עולמנו. השדה המגנטי הפנימי של הארץ איננו מסודר לאורך ציר הסיבוב העצמי. לכן, הקוטב הצפוני המגנטי איננו הקוטב הצפוני האמיתי.
הקוטב המגנטי התגלה ב-1831 בידי ג'יימס רוס. ב-1904 גילה רואלד אמונדסן את הקוטב מחדש, ומצא שמיקומו השתנה ב-50 ק ''מ יחסית למדידות רוס. במאה ה-20, תנועת הקוטב המגנטי צפונה הואצה מכ-10
ק''מ לשנה לכ-40 ק''מ לשנה. עוצמת השדה המגנטי ירדה ב-10%­ לעומת המאה ה-19. באפריקה , כיוון הצפון כפי שמצביעה מחט המצפן, משתנה במעלה שלמה מדי עשור.

הסיבה להתנהגות הבלתי צפויה של השדה המגנטי נעוצה עמוק באדמה, קרוב לליבת הברזל שבמרכז כדור הארץ. ליבה זו גדולה כמעט כמו הירח. הטמפרטורה שלה כמו בפני השמש (כ-6,000 מעלות ). הליבה נעה סביב עצמה, בקצב מהיר במקצת מזה של פני כדור הארץ.היא מוקפת במעטה ברזל מוצק, ''הליבה החיצונה'', שבתוכו נוצר השדה המגנטי, עקב תנועת זרמי הברזל המותך.
החוקרים האמריקנים, גלאצמאייר ורוברטס, פיתחו מודל חישובי לתיאור המתרחש בליבה החיצונה. התוכנה מחשבת את ביטויי השדה המגנטי הנוצר במערבולות וזרמים אחרים של הברזל המותך. השוואת המדידות מדגישה את המצב העכשווי.
המודל גם חוזה את היפוכי השדה המגנטי. הם מתרחשים בממוצע מדי כ-300 אלף שנה. אלא שההיפוך האחרון היה לפני 780 אלף שנה. מכאן סבורים חוקרים רבים שהיפוך הקטבים עלול להתרחש בעתיד הקרוב.
גלאצמאייר ורוברטס הראו שבהיפוך הקטבים – הנמשך כאלף שנה – השדה המגנטי נשמר,אך צורתו מסובכת: כמה ''קטבים צפוניים'' ו''קטבים דרומיים'' מופיעים בו-זמנית. כיוון שהשדה המגנטי מהווה את אחת מההגנות שלנו מפני קרינת חלקיקי השמש, יש לקוות שבהיפוך הקרוב נישאר עדיין מוגנים היטב.

לידיעה בנושא בבי.בי.סי