היתוך גרעיני באצטון?

וואלרי ג'יימיסון , New Scientist (תרגום: דיקלה אורן)

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/hituchkar1.html

מדענים בוחנים בחיוב את הטענה השנויה במחלוקת, כי בועות מתפוצצות בניסוי פשוט יכולות לגרום להיתוך גרעיני – אותו תהליך, שדרכו מפיקה השמש את האנרגיה שלה.

ב-2002 הצוות של רוסי טאליארחן מהמעבדה הלאומית אוק רידג' בטנסי, ארצות הברית, עורר סערה בהכריזו, כי ביכולתו לגרום לגרעיני מימן כבד לעבור היתוך גרעיני. הצוות טוען שגרם לבועות קטנטנות באצטון להתפוצץ פנימה בעזרת גלי קול – תהליך שנקרא סונופיוז'ן (sonofusion – היתוך קולי) – והתהליך גרם להיתוך גרעיני המימן הכבד.

התהליך פותח בפנינו אפשרות למקור אנרגיה זול ובלתי מוגבל, אולם מבקרים מיהרו להצביע על פגמים במחקר. הביקורת החריפה לאור העובדה, שצוות חוקרים נוסף מאוק רידג' חזר על הניסוי ולא עלה בידו למצוא נויטרונים או טריטיום רדיואקטיבי – סימני ההיכר של היתוך גרעיני.

כעת טאליארחן, שהספיק לעבור בינתיים לאוניברסיטת פורדו באינדיאנה, טוען שעלה בידו ליצור היתוך פעם נוספת – והפעם הראיות לכך אפילו מוצקות יותר.

למרות שאיש לא ניסה לחזור על הניסוי האחרון, לי ריידינגר, סגן מנהל מדע וטכנולוגיה באוק רידג', אומר שהמחקר עבר פיקוח וביקורת קפדניים, לפני שהתקבל לפרסום בעת העת Physical Review E.

בניסוי הראשון טאליארחן ועמיתיו ירו נויטרונים על מיכל של אצטון קר, ואלה יצרו בנוזל בועות זעירות. המימן באצטון הוחלף בדאוטריום, איזוטופ כבד יותר של מימן בעל נויטרון נוסף. גלי קול גרמו לבועות להתרחב ולקרוס כמה פעמים.

החוקרים טענו, כי כשקרסו הבועות, הטמפרטורות עלו למיליון מעלות, טמפרטורות בהן שני גרעיני דאוטריום יכולים לעבור תהליך היתוך. בהיתוך נוצרים טריטיום – איזוטופ נוסף של מימן – ופרוטון או גרעין של הליום-3 ונויטרון, וכמו כן אנרגיה של 2.5 מיליון אלקטרון וולט.

הצוות גילה ראיות לשני סוגי התגובות, אך חוקרים אחרים הצביעו על אי התאמות בכמויות הנויטרונים והטריטיום שנתגלו , וכמו כן העובדה, כי הגלאי כוון לסנן נויטרונים בעלי אנרגיה של 2.5 מיליון אלקטרון וולט.

טאליארחן אומר, כי מאז שיפר את הציוד כדי שיגלה נויטרונים טוב יותר. הוא טוען, כי הראייה להיתוך חזקה יותר הפעם: הנויטרונים שנתגלו הם בעלי אנרגיה מתאימה וכמותם תואמת את כמות הטריטיום שנתגלה.

ייתכן שלא יהיה די בכך כדי להשתיק את המבקרים. לארי קרם, מומחה לאקוסטיקה באוניברסיטת וושינגטון בסיאטל, מאמין כי התוצאות החדשות מוסיפות אמינות למושג ההיתוך הקולי, אך הוא נותר סקפטי לנוכח ממצאיו של טאליארחן. “אני עדיין חושב שאיש לא יאמין לזה,” הוא אומר.

קישור לכתבה המקורית ב-New Scientist