הטלסקופ החזק בעולם החל לפעול באריזונה, יתרונו: שימוש בשתי מראות בו זמנית

שיתוף פעולה אירופי אמריקאי יצר את הטלסקופ החזק בעולם, שביצועיו אמורים אפילו לעלות על אלו של האבל, למרות היותו קרקעי. הסוד שלו: שתי מראות בקוטר 8.4 מטר יאפשרו ביצועים זהים לטלסקופ של 11.8 מ' שלא ניתן כלל לבנותו

יהודה סבדרמיש

הטלסקופ הדו עיני LBT. בינתיים רק מראה אחת פעילה (זו שבצד ימין של התמונה)

ב- 12.10.2005 הוצב הטלסקופ המאסיבי הדו-עיני Large Binocular Telescope (LBT), בפסגת הר גראהם באריזונה. והחל לספק את תצלומיו הראשונים.
הטלסקופ הענק מבוסס על שתי מראות בקוטר 8.4 מטר כל אחת שהם שווי ערך למראה אחת בקוטר 11.8 מטר. ההתאמה האופטית שלו, מפצה על ההפרעות האטמוספריות ומגדילה את עוצמתו.
המאורע מכונה בקרב האסטרונומים כ”אור ראשון” והוא אבן דרך בהשקת הטלסקופ המודרני ביותר בעולם. הטלסקופ הדו-עייני יאפשר שיפור דיוק הצפיה ויחדור עמוק יותר לחלל מכל קודמיו.
בהפעלת הטלסקופ ישתתפו מכון מקס פלנק לאסטרונומיה בהיידלברג שבגרמניה וחמישה מכונים גרמניים נוספים המאגדים ס”ה 25% מזמן התצפית.

הטלסקופ מוצב על הר גראהם באריזונה שגובהו 3190 מטר. והוא אחד הפרוייקטים המדעיים המובילים במחקר האסטרונומי המודרני. שתי מראותיו הגדולות מכוונות בו זמנית לאותו אובייקט בשמים. פני השטח של הטלסקופ לוטשו בדיוק של יותר מ 20 מיליוניות המ”מ. לדוגמא אגם מים בשטחה של העיר ניו יורק היה מראה גלים בגודל חמישית מ”מ, באותו סדר דיוק של הליטוש!.
למרות גודלם, כל מראה שוקלת “רק” 16 טונות. טלסקופ רגיל באותו סדר גודל היה אמור לשקול כ 100 טונות. למעשה אין אפשרות ליצור טלסקופ רגיל בגודל כזה. עוצמתו היא פי 24 מזו של טלסקופ החלל האבל ובעזרת האמצעים להתגברות על הפרעות האטמוספרה (בשיטות איבוך) הוא מסוגל לחדור לחלל ביתר בהירות מאשר האבל.
פרופסור תומס הינינג מנהל מכון מקס פלאנק לאסטרונומיה, וד”ר טום הרבסט
מדען באיחוד, מסכימים שהטלסקופ הדו-עיני יפתח אפשרויות בחיפוש כוכבי לכת חוץ מחוץ למערכת השמש, ובמחקר הגלקסיות הרחוקות (הצעירות) בחלל.
פרופסור גרד ווגלט מנהל מכון פלנק לרדיו אסטרונומיה בבון, אומר:-” אף על פי שהתמונות הראשונות מתבצעות רק באמצעות אחת המראות, זה כבר נותן לנו מושג מהצפוי לנו, לדוגמא אזורים בגלקסיית שביל החלב, או אוביקט במערכת כוכבים אנדרומדה המרוחק מאיתנו 24 מיליון שנות אור, ושולח לנו קרני רנטגן שנוצרו מהמוני סופר נובות שהתפרצו בעבר.”התוצאות מראות שעשרים שנות מחקר ומאה ועשרים מיליון דולר השקעה מצדיקים את עצמן.
עוד על שיתוף הפעולה האירופי אמריקאי בטלסקופ הדו-עיני אפשר למצוא באתר של מכון מקס פלנק. שהוא מקור ראשון למאמר.

להודעה לעיתונות של מכון מאקס פלנק – בהרחבה