סיקור מקיף

הטכנולוגיה תגן על הולכי הרגל

אחרי שרבים מדגמיהם כבר מגינים ברמה של 5 כוכבים על הנוסעים, מתפנים יצרני הרכב למצוא פתרונות טכנולוגיים כדי להגן על הולכי הרגל

בני רן

F500: הולכי רגל מזוהים על פי הצללית האופיינית, תמרורים מזוהים על פי מפות שהוזנו מראש

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/direveit270804.html

בשנה האחרונה זכה חלק ניכר מהמכוניות שנבחנו במבחני הריסוק של EuroNCAP בציון של חמישה כוכבי בטיחות – מה שאומר שהמכוניות המודרניות כבר מגינות ברמה טובה למדיי על נוסעיהן. אולם, במבחנים מסוג אחר שהוסיף לאחרונה הארגון – מבחן ההגנה על הולכי הרגל – עדיין רחוקות המכוניות המודרניות מלהרשים, ורבות מהן זוכות בציונים עלובים של כוכב אחד או שניים (מתוך ארבעה כוכבים מרביים במבחן מסוים זה).

לא שדבר לא נעשה: כל מי שתוהה על חרטומה הענק של פיז'ו 407 החדשה זוכה להסבר שהוא נועד להגן על הולכי הרגל: במרבית מקרי הדריסה נחבטים הולכי הרגל על מכסה תא המנוע, וסופגים מכה חזקה מהמנוע עצמו. כדי למנוע זאת מעוצבת החזית של מכוניות מודרניות רבות כך שתהיה גבוהה וארוכה – במטרה ליצור מעין כרית אוויר בין מכסה תא המנוע לבין ראש המנוע ולהגן על הולכי הרגל הנדרסים.

הונדה, שזוכה לציונים גבוהים יחסית במבחני ההגנה על הולכי רגל, מציעה פתרונות משלה – למשל מכסה מנוע שנפתח מעט במקרה של פגיעה בהולך רגל על מנת למנוע את החבטה במנוע עצמו, ומערכת לראיית לילה שמתריעה כאשר מתקרבים קרבה מסוכנת להולך רגל.

מערכת דומה קיימת במכונית התצוגה F500 של דיימלר קרייזלר – בה מערכת לראיית לילה, המבוססת על שתי קרניים אינפרה-אדומות שמשוגרות מאזור הפנסים הקדמיים, מצלמת עבור הנהג את העצמים שלפניו, עד מרחק של 150 מטרים, ומפיקה תמונה בשחור לבן על הצג המרכזי בלוח המכשירים: הולכי רגל או רוכבי אופניים, שבניגוד למכוניות אינם מצוידים בפנסים רבי עוצמה ולעתים קרובות אינם נראים היטב בחשיכה, מזוהים על פי הצללית האופיינית שלהם ומוצגים כדמות לבנה על רקע שחור. עקומות מזוהות מבעוד מועד וכך נמנעות תאונות אופייניות לשעות החשיכה דוגמת דריסה או ירידה מהכביש. תמרורים המתריעים על קרבה להולכי רגל מזוהים על ידי מצלמה סטריאוסקופית מאפשרת לצלם תמרורים אפילו כאשר חולפים על פניהם במהירות גבוהה ואלגוריתם מיוחד מאפשר להשוות תמונות מטושטשות לתמרורים נפוצים כדי לוודא זיהוי מדויק. אם התמרור מוסתר בחלקו על ידי משאית, למשל, הוא יזוהה על סמך מיקומו במפה הדיגיטלית.

ניסיון העבר הוכיח שמבחני הריסוק הפכו למקדם מכירות מצוין עבור יצרני רכב שזוכים בהם לתוצאות גבוהות. אחרי הכל, מי לא רוצה להגן על עצמו ועל משפחתו מפני פציעה בתאונה? אולם, אם חושבים על זה, גם דריסה של הולך רגל אינה אירוע משמח מבחינתו של הנהג הפוגע – ובמקרים רבים גם החיים של הדורס ומשפחתו נהרסים, ולא רק אלו של הנדרס ומשפחתו, למרות שאין כמובן מקום להשוואה. מהמהפכה הזו כבר אין דרך חזרה – יותר ויותר תכונות מתקדמות ישולבו במכוניות ויסייעו למנוע תאונות שבני האדם הבלתי מושלמים אינם מסוגלים. נשמח לגלות שגם טכנולוגיות להגנה על הולכי רגל יהפכו בשנים הקרובות למקדמי מכירות יעילים.

ידען אנרגיה ותחבורה

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~935456575~~~170&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.