החפרפרת ככובת האף היא שיאנית עולם החי באכילה מהירה

כמו לאכול מנה פלאפל ב-3 שניות

קארל זימר ניו יורק טיימס

חפרפרת ככובת אף. “זה היה כל כך מהיר, חשבתי שאולי יש כאן טעות”, אמר החוקר

בשמי הזלילה התחרותית הפציע כוכב חדש.

אצל בני אדם, אפילו האכלנים המהירים ביותר זקוקים לשניות אחדות כדי לצרוך פיסת מזון. השיא הנוכחי לזלילת ביצים קשות, למשל, עומד על 65 ביצים בשש דקות ו-40 שניות (כלומר, כשש שניות לביצה), ומחזיקה בו סוניה תומאס מאלכסנדריה, וירג'יניה.

אבל על פי מאמר שהתפרסם בשבוע שעבר בכתב העת “Nature”, על תומאס ועמיתיה לזלילה התחרותית לפנות את מקומם בצמרת לטובת החפרפרת ככובת האף, יצור משונה שחי באזורי ביצות בצפון אמריקה. חוקרים באוניברסיטת ונדרבילט גילו שהחפרפרת יכולה לאכול ערימת תולעים בעשר נגיסות, בזו אחר זו (כל נגיסה במלוא הפה), בתוך 2.3 שניות – כ-0.23 שניות לנגיסה. זהו קצב מהיר פי יותר מ-26 מתומאס בזלילתה שוברת השיאים. למעשה, זהו קצב האכילה המהיר ביותר שנמדד אי פעם אצל יונק כלשהו. “זה ממש לא ייאמן”, אמר ד”ר קורט שוונק, ביולוג אבולוציוני מאוניברסיטת קונטיקט, שלא היה מעורב במחקר.

החפרפרת ככובת האף (Condylura cristata) היא תעלומה בשביל ביולוגים זה עשרות שנים. היא נראית כמו חפרפרת רגילה, פרט לאפה, שמשתרבבים ממנו 22 זיזים בשרניים שמפרכסים כמו אצבעות זעירות.

במחקרים שערך ד”ר קנת קטאניה, חוקר מדעי העצב מוונדרבילט, נמצא שהאף המכוכב הוא מכשיר חישה רגיש באופן יוצא מן הכלל. הוא מכוסה ב-25 אלף חיישנים ומכיל 100 אלף סיבי עצב גדולים – פי שישה ממספר סיבי העצב המצויים ביד אנושית. חלק גדול ממוחה של החפרפרת ככובת האף מוקדש ליצירת מעין דיוקן-מגע של סביבתה בהסתמך על האותות שהיא מאתרת.

כדי להבין כיצד החפרפרות משתמשות באפן המכוכב בנה קטאניה מחילה מלאכותית עם קרקעית מזכוכית, שדרכה יכול היה לצלם את החפרפרות בעת חיפושיהן אחר מזון. כאשר החל לצפות בסרטים, יחד עם עוזרת המחקר שלו פיונה רמפל, התקשו השניים להאמין שהחפרפרות ניזונות מהר כל כך. “זה היה כל כך מהיר, חשבתי שאולי יש כאן טעות”, הוא אמר. “הייתי צריך לכייל את המצלמה”.

הסרטים הראו שהחפרפרת נוהגת לטלטל את אפה מצד לצד כשקרני ה”כוכב” שלה נוגעות בזכוכית 13 פעמים בשנייה. ברגע שהיא נתקלת בפיסת מזון היא בוחנת אותו באמצעות זוג קרניים רגישות במיוחד המצויות בדיוק מתחת לנחיריה. אם החליטה לאכול את העצם, שתי הקרניים נפשקות כדי לאפשר לה לתפוס את המזון בשיניה הקדמיות, דמויות הפינצטה.

רצף האירועים הזה ארך לעתים לא יותר מחמישית שנייה. קטאניה לא הצליח למצוא אף יונק אחר שנדרש לו פרק זמן של פחות משנייה כדי לצרוך מזון. “אני לא מכיר שום דבר שמתקרב לזה”, אמר.

כדי לדחוס פעילות רבה כל כך לתוך פרק זמן קצר כל כך, דחקו החפרפרות ככובות האף את מערכת העצבים שלהן אל קצה גבול היכולת מבחינת המהירות. “זו בערך המהירות המקסימלית, ממש קשה לעבור אותה”, אמר קטאניה.

הממצאים החדשים תומכים ברעיון שהאף המכוכב התפתח כדי לאפשר תזונה יעילה ככל האפשר. קטאניה משער שהכוכב הופיע כאשר אבות-אבותיהן של החפרפרות ככובות האף הגיעו לראשונה אל אזורי בצות. לעומת קרקע יבשה, אזורי בצות שורצים זחלי חרקים זעירים, שעשויים להיות מקור אנרגיה מוצלח בשביל החפרפרת, אבל רק אם היא תנצל לשם מציאתם כמות אנרגיה קטנה מאוד.

ידען האבולוציה – יונקים