סיקור מקיף

החל המירוץ ל”אקס-פרייז”

יוניברס טודיי

החללית הפרטית ספייסשיפ1. קרדיט: סקיילד קומפוזייט

כתובת ישירה לדף זה:
https://www.hayadan.org.il/xprize300704.html

ב-28/7, הודיע ארגון ה”אקס-פרייז” [X PRIZE] על צעדיו הקריטיים הבאים מול שניים ממתחריו הבחירים ביותר לתואר ה”אנסארי אקס-פרייז” [ANSARI X-PRIZE].
היום, באופן רשמי, הכריזו היוזמה האמריקאית-מוחאבית לחקר האטמוספירה, וקבוצת ה-LLC, על טיסה ראשונה במסגרת התחרות בעוד כחודשיים, ה-29 לספטמבר, 2004, בשדה התעופה במוחאבי, קליפורניה.
על-מנת לזכון בפרס עשרת-מליון הדולרים, על “ספייסשיפ-וואן” [SpaceShipOne] יהיה לבצע טיסה שניה, תוך שבועיים בלבד לאחר הטיסה הראשונה – ב-13 לאוקטובר, 2004.

בנוסף, הכריזה קבוצת “פרוייקט דה-וינצ'י” הקנדית על תוכניותיה להציג לראווה את חלליתה החדשה “ווילד-פייר” [Wild Fire] ב-5 לאוגוסט, 2004.
קבוצת “פרוייקט דה-ווינצ'י” מציגה את עצמה כמתמודדת נלהבת ובעלת סיכויים רבים לזכות בעשרה מליון, ותנסה להשיג את פרס ה”אנסארי” [ראה פיסקה ראשונה] בסתיו הקרוב.

אל התומכים והעיתונות הוצגו אמיר אנסארי, שייצג את משפחת אנסארי [עליה קרוי “פרס אנסארי”] והאסטרונאוט ריק סירפוס, השופט הראשי בתחרות.

“לפני כשמונה שנים, מתחת לקשת של סנט-לויס, הכרזנו על תחרות ה'אקס-פרייז'. היום, אני נרגש להודיע שהקבוצה הראשונה מוכנה לבצע ניסיון למען עשרת-מליון הדולרים, עם קבוצות אחרות שמחכות להתחרות בה,” אמר דר' פטר ה. דיאמנדיס, יושב ראש ומייסד של תחרות ה”אקס-פרייז”.
“קבוצת היוזמה האמריקאית-מוג'אבית לחקר האטמוספירה וקבוצת פרוייקט הדה-וינצ'י הן רק שתיים מתוך 26 הקבוצות המתחרות, אשר יום אחד יגרמו לחלום טיסות החלל המסחריות להתאפשר. כאשר תחרות ה'אנסארי' תנוצח, תהיה זו תחייה ויפתח עולם חדש של טיסות-חלל לציבור הרחב.”

אם תצליח, קבוצת היוזמה האמריקאית-מוג'אבית לחקר האטמוספירה תירשם בהיסטוריה כראשונה לשגר חללית המתאימה לטייס ושני נוסעים, שמומנה באופן פרטי, לגובה של מאה ק”מ, פעמיים במשך שבועיים.
ב-21 ליוני, נהיה מייק מלוויל [טייס בקבוצה המוחאבית] הטייס המסחרי הראשון שנכנס לתת-מסלול בחלל, וכך זכה בכנפי-אסטרונאוט ובמקום בספר השיאים של גינס.
השיגור התחרותי הבא של הקבוצה המוחאבית תהיה פתוחה לציבור, מידע נוסף באתר ה”אקס-פרייז”: www.xprize.org

“לרעיון שבתחרויות ה'אקס-פרייז' תמיד היה נחלה עשירה בחברה שלנו,” אמר פול ג. אלן, חוקר ראשי בצוות המפתח של “ספייסשיפ-וואן”. “תחרות זו הוכיחה שישנן דרכים רבות לפצח את האתגרים שהוצבו ע”י פרס ה'אנסארי'. מתחילת התחרות באה קבוצתנו בגישת 'כל-יכול'. אנו אסירי תודה שטיסותינו הקודמות הביאו אף-יותר תשומת לב לפרס ה'אנסארי', ונתנו תנופה לגלי ההתרגשות שממשיכים להיבנות סביב הענף מלא-הפוטנציאל של חקר-החלל.”

“אני רוצה להודות לארגון ה'אקס-פרייז' על הענקת השראה מלאה בשנת 1996, בכל הקשור בפיתוח כלים לטיסה מסחרית לחלל,” אמר ברט רוטאן, מנהיג הקבוצה המוג'אבית ומעצב שתי החלליות איתן עבדו [White Knight, SpaceShipOne], “בחודש שעבר הראתה קבוצתנו כיצד חברות פרטיות יכולות לצאת לחלל, ללא עזרה או תמיכה ממשלתית כלשהי. אנו מקווים להשלים את השתי הטיסות המיועדות ולזכות בפרס ה'אנסארי אקס-פרייז' הנכסף.”

“ווילד פייר”, חלליתם של “פרוייקט דה-ווינצ'י” הקנדיים, משוגרת בקו רוחב גבוה לתת-מסלול בגובה של 24.4 ק”מ מבלון הליום רב-שימושי.
“פרוייקט דה וינצ'י” נחשבים לאחד המתחרים בעלי הסיכויים הגבוהים ביותר לזכות בפרס, ויחשפו את חלליתם בחמישי לאוגוסט, 2004.

“'פרוייקט דה וינצ'י' התקדם בענק בשנה האחרונה, ואנו נרגשים לחשוף את לציבור את 'ווילד פייר' לבסוף,” העיר בריאן פיני, מנהיג קבוצת הפרוייקט. “אנו במירוץ תיירותי-מסחרי שישנה את ההסטוריה, ועם כך – יש לציין שקבוצתנו בנויה ממתנדבים בלבד, ויש לנו עדיין סיכוי שצברנו לזכות בפרס ה'אנסארי'”.

בנוסף, קולונל ריק סירפוס, טייס ומפקד על שלוש מעבורות חלל, הוא השופט הראשי בפרס ה'אנסארי'. “נפגשנו עם הקבוצה המוחאבית ואנו מבטיחים כי טיסותיהם מבוטחות ומושגחות כיאות וכי הם עוקבים אחרי כל חוקי הבטיחות וחוקי התחרות,” אמר קולונל סירפוס. “בתור אסטרונאוט מנוסה, אני יכול להגיד שאני מתרגש לראות ולהיות נוכח בהתחלת דור חדש של טיסה לחלל.”

תרגום:
עמית אורן

הכתבה ביוניברס טודיי
הכתבה באתר פרויקט ה-X Prize
ידען ה- X Prize
https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~911133840~~~169&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.