החלקים האינטראקטיבים החלשים – מרבית החומר האפל

כך טוענים מספר פיסיקאים בריטים

יתכן שנמצא סוף-סוף הסבר למהותו של “החומר האפל” ביקום – כך טוענים פיסיקאים בריטים.להערכתם, קרוב המועד בו ינתן הסבר מניח-את-הדעת על מהות החלקיקים התת-אטומיים המסתוריים, המהווים את המחצית האפלה של היקום.
לדעת החוקרים “החלקיקים האינטראקטיביים החלשים” מהווים %90-%99 מהחומר האפל של היקום – החומר שאיננו נראה משום שאינו פולט אור.
אחת התאוריות היא שהחומר האפל (או השחור) מכיל חלקיקים תת-אטומיים, שטרם נתגלו ושנוצרו ב”מפץ הגדול” – הרגע שבו התהווה היקום בפיצוץ אדיר.
החלקיקים הנ”ל, ממלאים את החלל ומקשרים בין הגלקסיות, שמורכבות מכוכבים.
צוות מאוניברסיטת שפילד ובראשו אור-ניל ספונר, הסתייע בחיישנים אולטרה-רגישים. הם איתרו אותות “מעניינים” שמגיעים ממכרה המלח העמוק ביותר באירופה, מכרה באלובי בצפון אנגליה, שבו נתגלו הסימנים הראשונים לחלקיקים החלשים.
“עד עתה אין לנו הסבר לאותות”, אמר ספונר. “השאלה שאפשר לשאול היא: 'האם מצאנו חלקיקים אינטראקטיביים חלשים'. התשובה היא: 'עדיין לא'. ברור שהחלקיקים הם בלתי צפויים. למרבה העניין, קבוצת חוקרים אחרת הבחינה באירועים דומים ברמה זהה. לכן אנו נרגשים”.
ספונר ציין כי דרושה עבודת מחקר נוספת ומיכשור מתקדם יותר לפתרון התעלומה. האתר התת-קרקעי נבחר לביצוע הניסויים, משום שאילו הוצבו החיישנים על הקרקע, היו מגלים חלקיקים אחרים – קרניים קוסמיות או דיואקטיביות טבעית. לגילוי החלקיקים האינטראקטיביים החלשים, נדרש היה שהחיישנים התת-קרקעיים יהיו מוקפים בחומר מגן – ובמיכרה היו אלה מים מזוקקים. עומקו הרב חסם את חדירת הקרנים הקוסמיות. והמים מנעו פעילות טבעית של אבני הסלע.
המדענים אומרים שהחומר האפל קיים, משום שבלעדי השפעת כוח המשיכה שלו – היקום עצמו לא היה קיים.
רויטר'ס/עתים