החיפושים אחר החללית קונטור יימשכו, אך רק 8 שעות בשבוע

ככל הנראה לוויין המחקר `קונטור` בשווי 159 מיליון דולר נשבר למספר חלקים בעת ההתנתקות מהטיל שהביא אותו לחלל; כעת מקיפים חלקי הלוויין את השמש

איור של CONTOUR.
159 מיליון דולר כנראה הלכו לאיבוד

עדכון 28/8/02
התקווה להציל את החללית CONTOUR קלושה – כך אמרו שלשום המדענים המופקדים על המשימה. המדענים הוסיפו כי הם שואפים לשגר חללית מחליפה ל-CONTOUR החל
ב-2006.

הקשר עם CONTOUR נותק ב-15 באוגוסט. החללית, שמשימתה היתה לאסוף מידע על שביטים, עזבה אז את מסלולה הזמני סביב כדור הארץ על מנת להתחיל במסעה, שבמהלכו היתה אמורה לחלוף ליד שני שביטים לפחות (הפגישה המתוכננת הראשונה היתה עם השביט אנקה ב-2003). צילומי טלסקופ מראים שהחללית, שעלותה היתה 159 מיליון דולר, התפרקה לשלושה חלקים.
הדבר מצביע על כך שהחללית הפעילה טיל דלק מוצק, שהיה אמור לשגר אותה למסלולה המתוכנן, ונהרסה תוך כדי הפעולה או זמן קצר אחריה.

“אנחנו לא מאוד אופטימיים בנוגע לסיכויים שהחללית תחזור לפעול, אבל לא איבדנו תקווה”, אמר רוברט פרקוהר, מנהל המשימה של .CONTOUR המדענים האחראים למשימה חיפשו אותות מהחללית במשך תשעה ימים ברציפות, אולם מעתה יחפשו פעם בשבוע במשך שמונה שעות. המשימה תוכרז סופית ככישלון אם לא יתקבל כל אות עד חודש דצמבר, שבמהלכו אחת האנטנות של החללית תהיה מופנית לעבר כדור הארץ במשך יומיים או שלושה.
אי-פי

נאס”א מצאה את החללית שאבדה לה

22/8/2002
לפני שבוע אבד הקשר עם החללית קונטו”ר, שחגה במסלול כדור הארץ; ייתכן שהחללית נשברה לחלקים

סוכנות החלל האמריקאית (נאס”א) הודיעה אתמול (רביעי) כי מצאה את החללית שאבדה לה ביום חמישי שעבר. החללית נמצאה הודות לסיועם של שישה טלסקופים שחיפשו אחריה. ואולם, קיימת אפשרות שהחללית, שמאז יום חמישי הפסיקה את תקשורת הרדיו עם כדור הארץ, נשברה לחלקים.

החללית, המכונה קונטו”ר, שוגרה ב-3 ביולי ומאז חגה במסלול כדור הארץ. משימתה היתה לחקור כוכבי שביט, הנחשבים לשרידים קדומים מראשית ימיה של מערכת השמש שלנו.

ביום חמישי שעבר מסר דובר נאס”א, כי קונטו”ר “אבדה בדיוק כאשר היתה אמורה לצאת ממסלול כדור הארץ, ולהמשיך בעקבות השביט”. קונטו”ר טסה בגובה של כ-225 ק”מ מעל האוקיינוס ההודי, כאשר אבד הקשר עמה. “כחלק מהחיפושים אחריה השתמשנו בטלסקופים, מכשירי מכ”ם ובדיקות רדיו”.

היום הודיעה נאס”א כי החללית התגלתה כאשר היא חגה סביב השמש. עוד לא ברור מה השתבש. עם זאת, לדברי דון סאבאג', דובר הפרויקט, אנשי הסוכנות שומרים על “אופטיומיות זהירה” וסבורים כי קיים סיכוי להציל את החללית, שנבנתה בעלות של 159 מיליון דולר.

סוכנות החלל האמריקנית, נאס”א, איתרה אתמול (רביעי) את לוויין המחקר בשווי 159 מיליון דולר שנעלם מאז שיגורו בשבוע שעבר.
אסטרונומים וצופי חלל חובבים צילמו מספר תמונות של חלקי הלויין 'קונטור' שככל הנראה נשבר למספר חלקים בעת ההתנתקות מהטיל שהביא אותו לחלל וכעת מקיפים חלקיו את השמש.
הלוויין היה אמור לחקור שני כוכבי שביט בארבע השנים הקרובות והאובדן שלו נחשב למכה קשה לנאס”א. בסוכנות החלל לא יודעים להגיד מה בדיוק קרה ללוויין אולם תמונות שצולמו באמצעות מספר טלסקופים מעלים את האפשרות כי הוא נשבר לחלקים במהלך ההיפרדות מטיל האם שלו.

מנהל המשימה, רוברט פארקוור, אמר בסוף השבוע כי הוא אינו אופטימי בנוגע לגורל הלוויין, שהיה אמור להתחיל לשדר אותות רדיו ביום חמישי.
למרות זאת צוות המשימה ימשיך לנסות ליצור קשר עם הלוויין, בתקווה הכמעט נואשת לקבל ממנו אות חיים.

25/08/02

החללית קונטור של נאס”א התפוצצה לרסיסים בדרכה למפגש עם שביט

החללית קונטור, שהייתה אמורה ליירט שביט ולחקור את הקרח של הגרעין שלו וחלקיקים מההילה ומזנבו, התנפצה לרסיסים בעת תמרון האצה שביצעה במסלולה כאשר הייתה מעברו של הירח. מהנדסי נאס”א איבדו קשר עם החללית, ולאחר מספר ניסיונות כושלים החל מאמץ חיפוש באמצעות טלסקופים רבי-עוצמה השייכים לפרויקט “משמר החלל” (העוקב בדרך כלל אחרי אסטרואידים המתקרבים לכדור הארץ). ואכן, הטלסקופים גילו שלושה רסיסים המתקדמים במסלול המתוכנן של החללית, עדות לכך שאירעה התפוצצות הרסנית שגרמה להשמדת החללית. המהנדסים מנסים לבדוק מה אירע בעת הפעלת המנוע ומה היו הסיבות לתקלה.