החור השחור הנע במהירות – נע לעברנו * יחטיא אותנו באלף שנות אור

מרחק קצר מבחינה קוסמית, אך מספיק כדי שכדור הארץ ומערכת השמש – ינצלו.

אבי בליזובסקי

איור של נאס”א הממחיש כיצד החור השחור הועף ממקומו ונע בחלל.

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/movingblackhole.html

החור השחור הנע במהירות בגלקסיה נראה כמתקדם לאיזור שלנו. העצם הסופר מאסיבי נע במהירות של 400 אלף קילומטרים לשעה, פי 4 מממוצע המהירות של כוכבים באיזורו. ואולם תושבי כדור הארץ יכולים להרגע. כעת הוא נמצא במרחק של 6,000 שנות אור מאיתנו, וכנראה לא יזעזע לעולם את סביבתנו הקוסמית. “נראה שהוא יחטיא אותנו באלף שנות אור” אור ריי וילארד, דובר המכון המדעי של טלסקופ החלל האבל, שהשתתף בגילוי החור השחור שכינויו GRO J1655-40.
“אינני יודע אם הוא יתקרב יותר בעתיד, אך המרחק הבינכוכבי הוא כה גדול שקרוב לודאי הוא לא יגיע קרוב מספיק כדי להשפיע על מערכת השמש” אומר וילארד. ואולם במונחים אסטרונומים, המרחק די קטן, בהשוואה למשל לרוחבה של גלקסיית שביל החלב המגיע ל90 אלף שנות אור.

פליקס מירבל, המדען המוביל בפרויקט החור השחור, סבור כי GRO J1655-40 נוצר בגרעין שביל החלב, מקור הכוכבים בגלקסיה שלנו. כמו כדור תותח, התפוצצות אדירה של סופרנובה העיפה את החור השחור ושיגרה אותו לנדוד בכיוון הכללי שלנו. מירבל ועמיתיו פרסמו את הדוח בגליון ה-19 בנובמבר של אסטרונומי אנד אסטרופיזיקס.
“זהו החור השחור שאנחנו מגלים כי הוא טס מהר דרך מישור הגלקסיה” אומר מירבל, אסטרונום במרכז הצרפתי לאנרגיה אטומית ובמכון לאסטרונומיה וחלל בארגנטינה. “כדור תותח כזה נחזה בתאוריה, אך GRO J1655-40 הוא הראשון שנמצא ביקום האמיתי”, אמר מירבל.
מדענים יכלו לעקוב אחר החור השחור הטס באמצעות מעקב אחר הכוכב המלווה שלו, ענק אדום ש- GRO J1655-40 שואב ממנו כל הזמן חומר.
חורים שחורים הם אזורים כה דחוסים בחלל שאפילו האור אינו יכול להמלט מהם. אלו שמסתם בין 3.5 ל-15 מסות שמש מקורם בכוכבים שהתמוטטו לתוך עצמם. יש גם חורים שחורים סופר מאסיביים במרכזי גלקסיות, לרבות במרכז שביל החלב. הם בעלי מסות של מיליוני או אף מיליארדי שמשות.

להלן הידיעה הראשונה מתאריך 19/11/2002

חור שחור בסביבתנו הגלקטית נע במהירות של 400 אלף קמש

חור שחור גדול וקרוב אלינו משמש ככדור תותח ענק בדיקסת הגלקסיה שלנו. הגילוי של שד מהיר זה הוא העדות הטובה ביותר עד כה לחורים שחורים בעלי מסות כוכביות. מסתו היא כמה פעמים מסת השמש בלבד והוא נוצר כאשר כוכב מאסיבי מתפוצץ בסופרנובה אלימה.
החור השחור, שכינויו called GRO J1655-40, , נע בחלל במהירות של 400 אלף קילומטרים לשעה, פי 4 יותר מהיר מהמהירות הממוצעת של הכוכבים בסביבתו הגלקטית. במהירות כזו, יתכן שהחור השחור נזרק חלל בידי התפוצצות הסופרנובה.
גם אם כך הדבר, בהגדרתו, חור שחור בולע אור, ואולם לחור השחור יש כוכב מלווה והדבר מאפשר לנאס”א לעקוב אחריו. המערכות המשופרות והחדות של טלסקופ החלל האבל מדדו את תנועתו של החור השחור בחלל בשנים 1996 ו-2001.
לידיעה באתר טלסקופ החלל האבל