החורים השחורים “רוקדים טנגו”

“התפרצויות קרני גאמא”, נגרמות עקב אותו “ריקוד קוסמי” שכל חור שחור מבצע עם כוכבו השותף/שכן

אלכס דורון

מחקר ישראלי-אמריקני מגלה, שהגופים הענקיים והמיסתוריים המכונים “חורים שחורים”, מבצעים לעתים “ריקודי טנגו קוסמיים”. בן-הזוג ל”ריקוד” של החור השחור הוא כוכב שכן, שהפך בהשפעת כח המשיכה רב העוצמה של החור השחור, לטבעת חומר צפוף, שחגה במהירות רבה סביב החור השחור.

שני החוקרים, ד”ר עמיר לוינסון מבית-הספר למדעים מדוייקים ואסטרונומיה באוניברסיטת תל-אביב ופרופ' מוריס ון-פוטן מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT) בבוסטון טוענים בדיווח לשבועון “סיינס” כי ההתפוצצויות האדירות, בסוף “הריקוד”, שמתנהל כמו טאנגו, מושך אליו החור השחור את הכוכב ו”בולע” אותו עד שזה נעלם לעד. הריקוד עצמו מתרחש כשהחור השחור, שכח משיכתו כל-כך חזק עד שקרני אור אינן יכולות להימלט ממנו, סובב במהירות כפולה ממהירות הסיבוב של טבעת החומר, המקיפה אותו. משך הריקוד: כ-20 שניות.

במהלך הריקוד משתחררת אנרגיה אדירה, שמקורה באנרגיית הסיבוב של החור השחור.
רובה נזרק לחלל בצורת גלי-כבידה, היוצרים את שדות-הכבידה (כח המשיכה) החזקים. הטמפרטורה בהן עשויה להגיע למיליוני מעלות צלזיוס – פי אלף מחום השמש. כן נפלטת קרינה אלקטרומגנטי ת אדירה, קרינת רנטגן וקרינת גאמא, כמו בחומרים הרדיו-אקטיביים.

התפרצויות קרני גאמא, הנפלטות בצורת סילונים, או אלומות אלקטרונים, נקלטות על כדור הארץ אחת ליום בממוצע. מחקר ישראלי קודם (של פרופ' צבי פירן מירושלים) טוען שמספר הבזקי הגאמא היומי גדול פי 500 מכפי שחשבו בעבר. בכל התפרצות, משתחררת אנרגיה גדולה פי 10 מהאנרגיה שמשחררת השמש בכל חייה.