החוקרים כל כך מתלהבים מחלזונות החרוט, שהם תורמים להכחדתם

קונכיות של חלזונות חרוט. חשיבותו הרפואית של הארס טמונה בכך שהוא סוגר תעלות בקרום התא ברמת דיוק גבוהה מאוד

הנרי פאונטיין, הארץ, וואלה!

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/Conusmagus.html

במשך מאות שנים היו חלזונות החרוט פריטים נחשקים בשל קונכיותיהם המעוטרות בעדינות, הנחשבות ליקרות ערך בעיני אספנים. באחרונה נהפכו החלזונות הטורפים לנחשקים מסיבה אחרת: בתערובת הרעלים רבת העוצמה שלהם גלומה לדעת חוקרים הבטחה לתרופות חדשות.

אך כעת מזהירים חוקרים אחרים כי לביקוש הגדול לחלזונות החרוט יש השלכות חמורות. במכתב שנשלח לכתב העת “”Science טוענים שלושה מדענים שליקוט החלזונות לצורך סחר בשוק הקישוטים ולצורך מחקר רפואי, לצד הרס בתי גידול ושינויים אקלימיים, מעמידים את בעלי החיים הללו בסכנת הכחדה. ללא פיקוח ובקרה על הסחר, מזהירים החוקרים, רבים מכ-500 מיני חלזון החרוט יאבדו לפני שייוודע ערכם למין האנושי.

“אנחנו עלולים לאבד את בעל החיים שניתן להפיק ממנו יותר תרופות מאשר מכל בעל חיים אחר בטבע”, אמר ד”ר אריק צ'יוויאן בבית הספר לרפואה בהרווארד, אחד ממחברי המכתב.

חלזונות חרוט אוכלים רכיכות אחרות, תולעים ודגים. הם מזריקים ארס לטרפם דרך איבר דמוי שן, חד וחלול. הארס הזה הוא קוקטייל קטלני, שלפי ההערכה מכיל 50 עד 100 פפטידים (שרשראות קצרות של חומצות אמינו). לכל מין של חלזונות חרוט יש קוקטייל שונה, ולדברי צ'יוויאן, פירוש הדבר שעשויים להיות עד 50 אלף פפטידים כאלה, המכונים קונוטוקסינים.

הקונוטוקסינים, שרק כמאה מהם נחקרו עד כה, מעוררים את סקרנות החוקרים משום שהתגלה שהם נקשרים לקולטנים ייחודיים של תעלות יונים – פתחים בקרום התא, המאפשרים את התרחשותם של שינויים כימיים שיכולים לגרום מחלות או למונען. “מה שהרעלים האלה עושים טוב יותר מכל דבר אחר הוא לסתום את הפתחים ברמת דיוק שלא תיאמן”, אמר ד”ר אהרון ברנסטין, ממחברי המכתב וחוקר אורח בהרווארד.

“הסלקטיוויות והרגישות של הקונוטוקסינים הופכות אותם לכלי רפואי חשוב”, אמר ברנסטין. לדבריו, הקונוטוקסינים עשויים לשמש בסיס לתרופות חדשות שהיקשרותן לקולטנים ייחודיים עשויה למנוע תופעות לוואי. משכך כאבים רב עוצמה המבוסס על פפטיד שהתגלה בחילזון חרוט מהמין Conusmagus כבר נמצא בשלבים האחרונים של ניסויים קליניים. אך חקר הקונוטוקסינים מחייב לאסוף כמויות גדולות של חלזונות משוניות אלמוגים, בצות ומקווי מים רדודים אחרים, כדי להפיק דגימות ארס במידה מספקת. צ'יוויאן הזכיר מעבדת מחקר באוניברסיטה אמריקאית, שבשמה ביקש לא לנקוב, אשר ייבאה מסין 10,000 בלוטות ארס של חלזונות חרוט לצורך מחקר אחד.

עם זאת, לדברי ד”ר קאלום רוברטס – ביולוג המתמחה בשימור בתי גידול ימיים באוניברסיטת יורק בבריטניה והמחבר השלישי של המכתב – הליקוט המסחרי לשוק הקישוטים הוא ככל הנראה בעיה קשה יותר. מיליוני קונכיות נאספות לצורכי מסחר ומגיעות לחנויות מתנות בכל רחבי לעולם, שם הן נמכרות בכמה דולרים כל אחת. “הערך שאנחנו מייחסים לחלזונות כקישוטים נמוך בהרבה מערכם לחברה בשל שימושיהם הרפואיים”, אמר רוברטס.

ידען בעלי חיים בסכנת הכחדה