סיקור מקיף

הזכייה ב- X-Prize

חברת סקיילד קומפוזייט זכתה ב X-Prize, ונכנסה להיסטוריה כחברה הפרטית הראשונה ששיגרה חללית לחלל. לפניכם סיכום המאורעות האחרונים.

דיקלה אורן

בתמונה למעלה: ספייסשיפ1 בדרך לחלל. למטה: הטייס בריאן ביני. קרדיט: אנסרי אקס פרייז

כתובת ישירה לדף זה:
https://www.hayadan.org.il/xprizewon051000.html

אתמול אחר הצהריים לפי שעון ישראל נסקה אל על החללית הפרטית ספייסשיפ1, ויחד עמה המריא ענף התיירות בחלל. טיסתה המוצלחת הקנתה לה את תואר הזוכה ב-X-Prize, לו מצטרפים עשרה מיליון דולר. חשוב מכך, הטיסה של החללית הפרטית סוללת את הדרך לפיתוח תעשיית החלל בקצב מוגבר והוזלת העלויות של מבצעי החלל.

קצת היסטוריה

אז מהו בעצם אותו אקס-פרייז? האנסרי אקס-פרייז (Ansari X-Prize) הוא פרס בסך עשרה מיליון דולר, שהובטח לחברה הפרטית הראשונה שתתכנן, תבנה ותטיס חללית לחלל. הכללים פשוטים. גבול החלל נקבע כמאה קילומטר מעל פני הקרקע, ועל החברה לחזור על המבצע פעמיים בתוך שבועיים, כאשר בכל טיסה נוכחים טייס ועוד שני אנשים או טייס ומשקל שווה ערך לשני אנשים.

התחרות הלהיבה (ועדיין מלהיבה) חובבי חלל ברחבי העולם. קבוצות שונות הגישו מועמדות, ביניהן קבוצת “פרויקט דה-וינצ'י”, שעתידה לשגר את החללית שלה בימים הקרובים, וקבוצה של חברת “סקיילד קומפוזייט”, שלחללית שלה קוראים ספייסשיפ1. תזכרו את השם הזה. אתם תשמעו אותו עוד הרבה.

ההיסטוריה רצופה תחרויות, שהציעו פרס כספי למבצעי משימות אתגריות ותרמו לקידום תחומים שונים. הדוגמא הבולטת ביותר אולי התרחשה לפני קצת פחות ממאה בשנת 1919, כאשר ריימונד אורטיג הציע פרס של 25,000 דולר, סכום נכבד לכל הדעות באותה תקופה, לאדם הראשון שיטוס מניו יורק לפאריס ללא חניית ביניים. תובע הפרס היה צ'רלס לינדברג, שבשנת 1927 ביצע את הטיסה הזאת. כפי שידוע לנו, תעשיית האווירונאוטיקה התפתחה בקצב מדהים במאה האחרונה, וטיסות בין יבשתיות הפכו חלק בלתי נפרד מהחיים של רובנו. בהתבסס על אותו רעיון, מפעילי תחרות האקס-פרייז קיוו לעודד קבוצות פרטיות לטוס לחלל בהצלחה על ידי תמריץ קטן.

מה היה לנו עד עכשיו?

עד כה, חברה אחת, סקיילד קומפוזייט, הצליחה לגעת בחלל. לאחר כמה טיסות ניסוי לגובה של כמה עשרות קילומטרים במהלך השנה, בעשרים ואחד ביוני עשתה החללית ספייסשיפ1 היסטוריה. הייתה זו הטיסה הפרטית הראשונה לחלל. החללית תפסה טרמפ על גבי מטוס מיוחד, שנקרא “האביר הלבן”. המטוס נתן לה דחיפה מעלה, וטייס הניסוי בן ה-62 מייק מלוויל הטיס אותה לגובה של מעט מעל מאה קילומטרים מעל פני הקרקע ובחזרה.

החללית חזרה בשלום, ומלוויל זכה להיות האסטרונאוט הראשון שקיבל את כנפי האסטרונאוט שלו באופן פרטי. עם זאת, ראש חברת סקיילד קומפוזייט, ברט רוטן, בחר לא לטוס פעם נוספת מייד ולנסות לתבוע את האקס-פרייז, כיוון שבמהלך הטיסה נתגלתה בעיה שמלוויל התגבר עליה.

החברה עבדה על תיקון הבעיה, ומועד טיסה נוספת נקבע לעשרים ותשעה בספטמבר. ואכן, לפני שבוע נערכה הטיסה השנייה לחלל. גם הפעם מילא מלוויל את תפקיד הטייס. החללית נחלה הצלחה, אם כי צצה בעיה בלתי צפויה שנית, אולם גם עליה התגבר מלוויל. “זה היה כיף,” היה הניסוח הקולע שלו.

קבלו את הזוכה…

כדי לזכות באקס-פרייז, כזכור, יש לטוס פעמיים תוך פחות משבועיים, לכן נקבעה טיסה שלישית לאתמול, הארבעה באוקטובר, יום השנה לטיסה הראשונה מלונדון לניו יורק בשנת 1957 ושיגורו של הספוטניק 1 בשנת 1958. תאריך גדוש, שכעת יתווסף לו אירוע נוסף בתחום התעופה – הזכייה באיקס פרייז.

בטיסה אתמול הטיס את החללית טייס הניסוי בן ה-51, בריאן ביני. הטיסה הלכה חלק ללא תקלות, וספייסשיפ1 הגיעה לגובה הדרוש וחזרה בשלום. לאחר בדיקות חוזרות של הגובה אליו הגיעה החללית, הודיעו מארגני התחרות שיש לנו זוכה.

איזה הישג, איזה הישג

טיסה לחלל וחזרה בשלום (בעיקר החלק של החזרה בשלום) הן עניין לא פשוט בכלל. כל טעות קטנטנה עשויה להסתיים בכישלון, או גרוע יותר, באסון. כדי להצליח דרושים מאמצי על בתחומי התכנון והביצוע. פעם נוספת מתגלים הכישורים וכושר ההמצאה האנושיים, בהם שזורה התלהבות חסרת גבולות להגיע לחלל.

הטיסות המוצלחות של ספייסשיפ1 והטיסות המתוכננות של קבוצות נוספות מראות שטיסה לחלל היא בהחלט בהישג ידה של חברה פרטית, הן מבחינת פיתוח ובניית החומרה, והן מבחינה כלכלית.

למה בכלל צריך טיסות פרטיות לחלל?

המטרה של אקס פרייז הייתה ברורה: קידום תעשיית החלל והפיכתה לנגישה לציבור הרחב. כיום טיסה לחלל היא נחלתה הבלעדית של קבוצה מצומצמת של אסטרונאוטים ומיליארדרים בודדים. חולמים, לעומת זאת, יש הרבה.

עד עתה, החלל היה שייך לחברות ממשלתיות בלבד כגון נאס”א וסוכנות החלל האירופאית. תרומתן וחשיבותן של אלה אינן מוטלות בספק, שכן הן מרימות מבצעים מסובכים ויקרים ביותר. בין אם מדובר בנחיתות על אדמות נכריות, שליחת חלליות למערכת השמש או שיגור לווינים, הסוכנויות הממשלתיות מקדמות את תחום החלל והחקר שלו.

עם זאת, מעט תחרות ושפע רעיונות חדשים מכלל המהנדסים וחובבי החלל באשר הם לא יכולים להזיק. מלבד זאת, פעמים רבות נשמעת ביקורת על העלויות הגבוהות של מבצעי החלל. כניסתן של החברות הפרטיות לעסק תוזיל בהרבה את העלויות, שכן חברות פרטיות בדרך כלל לא נהנות מתקציבים של מיליארדים.

קשה לתאר את ההתרגשות והשמחה שעוררה הצלחת החללית. אין ספק שהטיסה המוצלחת עוררה גלי התלהבות ואושר ברחבי העולם. אחרי הכול, לא כל יום זוכים לטיסת חלל פרטית. או שכן? אז זהו, שבינתיים טיסה פרטית לחלל היא אירוע די נדיר, אך כל הרעיון של שיגור חלליות באופן פרטי הוא הפיכת הגישה לחלל לפתוחה יותר והגדלת התכיפות של אירועי השיגור.

מה הלאה

הזכייה באקס-פרייז לא עתידה לרפות את ידיהן של הקבוצות האחרות. כל אחת מהן משקיעה את נשמתה בבנייתה של חללית, ובכל מקרה לכל חברה פרטית שתצליח במשימה מובטחים חוזים שונים. קבוצת “פרויקט דה-וינצ'י”, שנמצאת בשלבים מתקדמים, הודיעה שהזכייה לא תמנע ממנה לנסות להגיע לחלל.

באשר לספייסשיפ1, כבר החלה ההתעניינות בחללית. מייסד ובעלי חברת התעופה וירג'ין, ריצ'רד ברנסון, חבר לפול אלן, ממייסדי מיקרוסופט, במטרה להפוך את תחום התיירות בחלל לעניין ממשי. השניים יקימו את חברת “וירג'ין גלקטיק”, חברת תיירות חלל שתציע לקהל הרחב טיסות מסחריות בחלליות דומות לספייסשיפ1. כרטיס יעלה כמאתיים אלף דולר, מחיר קטן פי מאה מהמחיר הנוכחי של הרפתקאה בחלל. לפי התכנון, עד שנת 2007 תצאנה טיסות מסחריות לחלל.

כמו כן, המסחור אינו פוסח על ההצלחה, וישנם פתרונות לאלה שידם אינה משגת לשלם סכום כזה. החברה שמייצרת את המשקה 7up, המשקה הרשמי של תחרות האקס פרייז, יצאה במבצע חדשני – כרטיס טיסה חינם לחלל.

עשרת מיליון הדולרים של האקס-פרייז הוענקו זה מכבר, אך אל דאגה. המיליארדר רוברט ביגלו הודיע בשבוע שעבר על פרס חדש. הפרס עומד על חמישים מיליון דולר, והוא יוענק לחברה הפרטית הראשונה שתבנה חללית נוסעים להקפת כדור הארץ. חובבי החלל, הנה האתגר הבא שלכם.

אז מה למדנו

הטיסות של ספייסשיפ1 היו מעל לכל הישג מדהים, שמסמל את היופי שבהתלהבות. אנו חיים בעידן מרגש, בו חברות מתחילות להציע כרטיסי טיסה לחלל בתור מבצעים. כולנו מקווים שההצלחה תעודד חברות נוספות לקחת חלק בתעשיית החלל ולהביא אותה לפריחה. יותר מכל, התקווה שכל ההתלהבות תקרב את החלל ליותר אנשים ותהפוך אותו לנחלת הכלל נותנת השראה לדורות נוספים של חובבי חלל. מי יודע, אולי בקרוב חלק מהמדע הבדיוני יהפוך למציאות, ונטוס לטיולים אתגריים במדבריות של מאדים, או לפחות לאיזה נופש במלון גרנימד על ירח של צדק.

עד אז, נאחל בהצלחה לכל החברות שעובדות על קידום התעשייה והמחקר של החלל.

אקס פרייז
סקיילד קומפוזייט
סקירה של אקס-פרייז מטעם נייצ'ר
רוצים לזכות בכרטיס חינם לחלל?
סיקור בספייס.קום
ידען אקס פרייז

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~969329904~~~169&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.