ההתפוצצות מ”עידן הקופים”

סופרנובה נדירה היא התפוצצות של כוכב שהתרחשה כאשר כדור הארץ “נשלט” בידי הקופים

אלכס דורון

הסופרנובה (מסומנת בחץ) שהתרחשה בגקלסיה
מרוחקת מאד מאיתנו

אסטרונומים ישראלים היו מהראשונים בעולם שהבחינו בכוכב מתפוצץ – אירוע דרמטי שהתרחש בגלקסיה מרוחקת-מאד מאיתנו. רק בחודש שעבר ניתן היה להבחין בכך – כיוון שאז הגיע אלינו הבזק האור מאותה התפוצצות.

החוקרים שהשתמשו בציוד שבמצפה הכוכבים של אוניברסיטת תל-אביב במיצפה רמון ציינו שההתרחשות אירעה בגלקסיה המסומנת,NGC628=M74 המרוחקת מאיתנו כ-30 מיליון שנות אור.

האור מההתפוצצות עזב את הגלקסיה עוד לפני הופעת “האדם הנבון” – ההומו-ספיינס – כשרק הקופים הראשונים היו על כדור הארץ. טלסקופים קרקעיים ראו את ההתרחשות ב-29 בינואר ונדרש זמן נוסף לניתוח המימצאים.

כוכבים מתפוצצים מכונים “סופרנובות”. ההתפוצצות נגרמת כנראה מהתמוטטות ליבת הכוכב לתוך עצמה – ויצירת גוף קומפקטי (כוכב נויטרונים או חור שחור). מעטפת הכוכב שהתפוצץ נזרקת לחלל במהירות של 10-1 אחוז ממהירות האור. ההתפוצצות M74-ב נצפתה לראשונה ביפן ובארה”ב.

הכוכב המתפוצץ מסומן .SN 2002ap יתכן שזו אחת מהסופרנובות הבהירות ביותר שנראו בעשורים האחרונים.

התצפיות הראשונות בה הצביעו על נוכחותו של גרם שמיימי חדש על הדמות המצולמת של הגלקסי ה, בחלק החיצוני של הזרועות הספירליים שלה והגוף הלך והתבהר עם הזמן. יומיים לאחר שנראתה ההתרחשות הקוסמית לראשונה, הכוכב התבהר יותר מכפליים. התהליך לא פסק.

על מנת להבין את טבעו של הכוכב המתפוצץ יידרשו תצפיות ספקטרוסקופיות מיידיות נוספות, כיוון שפליטת האור שלו משתנה במהירות. בתצפיות הללו תנותח כמות האור הנפלטת בצבעים (אורכי גל) שונים. הצוות החוקר ומנתח סופרנובות באוניברסיטת ת”א, הדוקטורנטים אבישי גל-ים ואוהד שמר, נערך למחקר מקיף. הם ציינו כי יתכן שמדובר בסוג נדיר ביותר של סופרנובות. רק שתיים מהן ניצפו קודם-לכן. לאירועים האלה קוראים “התפוצצות היפרנובה” (תוצאה סופית של התפתחות כוכב מאסיבי, פי 40 מהשמש) והם האנרגטיים ביותר המוכרים לאנושות. אולי קשורים ל”התפרצויות קרינת גאמא” המסתוריות.