סיקור מקיף

ההלכה מאשרת גידול איברים אנושיים בבעלי חיים לצורך השתלה

במהלך הכנס הבינלאומי לביואתיקה אמר פרופסור ג'ון לוייקי מאוניברסיטת קולומביה, כי אין מניעה הלכתית או אתית לגדל עוברים “כימריים” לצורכי השתלה – להוציא את המוח האנושי . הרב ד”ר משה טנדלר: “ההלכה צריכה לאפשר ולעודד תרומת איברים לצורך הצלת חיים

הידען

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/biu110905.html

“אין כיום מניעה הלכתית או אתית בגידול עוברים כימריים – המורכבים מתאים אנושיים ותאי בעלי חיים – לצורכי השתלה, למעט המוח האנושי”. כך אמר ביום רביעי האחרון, פרופסור ג'ון לויקי מאוניברסיטת קולומביה, שהפתיע בדבריו את המשתתפים בכנס הבינלאומי שנערך בשבוע באוניברסיטת בר-אילן בהשתתפות מדענים בכירים מארה”ב ובהם אחד המומחים החשובים לתאי הגזע ואחד מחלוצי שיטת הבדיקות הגנטיות הטרום השרשתיות. לדברי פרופ' לויקי, שהיה גם המנהל המדעי של הכנס, ניסויים במוח האנושי מהווים “התערבות במעשה הבריאה, והם עלולים לגרום למוטציות אנושיות”.
“התעלמותם של אנשי הדת מההתקדמות המדעית מחד ומהסבל האנושי המשווע למרפא עלול להוביל לאי החלטה בעניין חיים ומוות”, אמר הרב ד”ר משה טנדלר, ביולוג בהכשרתו. טנדלר דרש מהרבנים ואנשי הדת להכריע בסוגיות אתיות לטובת ציבור החולים: “חייבים לנקוט עמדה ברורה ולהחליט שמוות קליני הוא מוות לכל דבר, ויש לאפשר שימוש במקרה כזה באברים להשתלה. התורה קובעת שצריך להציל חיים, משום שכך קובעת האנושיות, מחקר תאי הגזע נועד בסופו של דבר להציל חיים של חולים במחלות קשות כמו פרקינסון, אלצהיימר, סרטן ועוד. ולכן זוהי מצווה בדיוק כמו פיקוח נפש”, אמר הרב טנדלר.
הרב טען כנגד הממסד הדתי שבעצם העובדה שהם אינם מחליטים הם יוצרים מצב של “תיקו” – של דעות לכאן ולכן. “אבל יש תחומים בחיים שבהם אין 'תיקו'. אסור שיהיה 'תיקו' בחיי אדם”, אמר הרב הרב טנדלר. בנושא ההפריה החוץ גופית הוסיף שלא יתכן שחלק מהרבנים יאמרו שאין בעיה הלכתית בהפריית אישה נשואה מזרעו של תורם זר (גוי), ובו בזמן, אחרים יטענו שהילד במקרה כזה יהיה ממזר.
בכנס, שעסק בעיקר בנושא תאי הגזע ובנושא ההפריות החוץ-גופיות, נערך משפט מבוים במהלכו נקבע בדעת רוב כי חל איסור על אלמנה שנישאה מחדש להשתמש בזרע בעלה הנפטר כדי להיכנס להריון, גם אם קיים חשש שהילדים מבעלה החדש יהיו בעלי מום. בדעת הרוב של השופטים נקבע כי ישנה בעיה עם הזרעה של אישה נשואה. חלק מן הפוסקים רואים בעצם הפריית הביצית בזרע של גבר אחר את מעשה העריות, וחלק פוסקים שמעשה העריות לא מתקיים במקרה זה.
“הדילמות האתיות הנובעות מהמחקר המתקדם בנושא תאי גזע והפריה חוץ גופית הן חדשות, והן עולות כתוצאה מההתפתחות המואצת במחקר. להתפתחויות אלה אין תקדים, והדיון בכל הנושא המשפטי, האתי, הרפואי והדתי, הפך למהותי והוא ניצב על סדר היום הציבורי בכל העולם”, אמר הרב פרופסור דניאל שפרבר, נשיא המכון הגבוה לתורה וחתן פרס ישראל, שעמד בראש הכנס.
“חשוב להציג את הנתונים העדכניים ביותר לרופאים ולמדענים ולספק עבורם הזדמנות להחליף רעיונות תוך כיבוד המחקר הבסיסי והמצבים הקליניים. האם אתי להרוס את העוברים שלא הושרשו ברחם כדי ליצור תאי גזע מנשים מתנדבות כפי שהדבר נעשה בדרום קוריאה? האם אתי לעודד בחירת מין הילוד תוך שימוש באבחון טרום השרשתי? הועידה לא רק תציג את הנושאים האתיים, אלא גם תספק פורום שבו אתיקנים, רופאים ומדענים יוכלו לדון בנושאים אלה”, הוסיף פרופ' לויקי.
הכנס “יצירה אנושית בצלם הבורא” (Creating in God’s Image) יפגיש ליומיים את בכירי המומחים בתחום תאי גזע והפריה חוץ גופית, לצד מנהיגים יהודיים כדי לבדוק יחד כיצד לענות על הסוגיות הבאות, העומדות במוקד ויכוח חסר תקדים בארה”ב.

נשיא ארה”ב נגד המדע

“בשל השקפה דתית ושמרנית שלו, נשיא ארצות-הברית, ג'ורג' בוש, שם או מתכוון לשים מגבלות רציניות למחקר והפיתוח בתחומים הללו, עד כדי העמדתם בסכנה. הבה ונהיה אור לגויים גם בעניין זה, ונוכיח קבל עם ועולם, כי מדע ודת, מדע והלכה יכולים וחייבים לדור בכפיפה אחת, במיוחד כשמדובר במחקר הנועד להצלת חיי אדם”, אמר נשיא אוניברסיטת בר-אילן, פרופסור משה קווה, עם פרסום ההודעה על הכנס.
פרופ' קווה הסביר כי הפערים בין התפיסות של היהדות והנצרות, נובעים בעיקר מהגדרת המושג “יציר אנוש”. “בעוד שהנצרות רואה בעובר יציר אנושי מרגע ההתעברות, היהדות מציבה את הגבול כאשר מתחילה ההתמיינות של התאים”, אמר קווה. “זו בדיוק התקופה שבה ניתן להפיק את תאי הגזע, שבאפשרותם ניתן יהיה לרפא מחלות קשות כסוכרת ואף אלצהיימר”.
תאי גזע עובריים הם התאים המרכיבים את העובר המתפתח ברחם. ההריון מתחיל כאשר שתי הגמטות (תא הביצית ותא הזרע) מתאחדים ויוצרים תא-מופרה, המתחיל בתהליך של חלוקה ושכפול. תא יחיד זה הופך, בהמשך תהליך ההתפתחות, ליצור אנושי שלם.
התאים האנושיים הנוצרים בשלבים הראשונים של ההפריה מסוגלים להפוך לכל סוג של רקמה, תכונה בעלת השלכות מדעיות ורפואיות עצומות. על פי ההערכות, תכונה זו תסייע לפיתוחים טכנולוגיים ורפואיים שונים ובהם גידול איברים להשתלה שהגוף לא ידחה, וכן תיקון של איברים הפגועים או לא מתפקדים כשורה.
באמצעות מניפולציות בסביבתם, דוגמת חשיפה לחומרים מסויימים כמו הורמונים וחומרי מזון משתנים, יכולים חוקרים להמיר תאי גזע לסוגים אחרים של רקמות ותאים. רקמות אלה מתפקדות היטב, ועד כה הצליחו חוקרים ברחבי העולם לפתח שורה ארוכה של תאים מתאי גזע עובריים – עור, עיניים , עצמות , שרירים ואפילו תאי מוח ותאי זוויג .
אחת הסוגיות האתיות המרכזיות בנושא תאי הגזע העובריים, הוא בשאלה האם מדובר ביצור אנושי חי, והאם “קצירת” תאים מתוך צביר תאי הגזע העובריים, מנוגדת לאתיקה ולמוסר הדתי. זאת ועוד – שאלה נוספת טמונה בשימוש העתידי שניתן לעשות בטכנולוגיות שונות, כמו הנדסה גנטית במהלכה עורכים מניפולציות בחומר התורשתי של צמחים, בעלי-חיים, ובעתיד אולי גם בבני אדם.
בארצות-הברית, עומד נושא תאי הגזע במרכזה של סערה ציבורית נרחבת. הנשיא האמריקני ידוע כמי שמחזיק בדעות שמרניות בכל הקשור למחקר בתאי גזע עובריים, והוא מציב קשיים בפני החוקרים והעוסקים בתחום. לפני כחודש חזר הנושא לכותרות, לאחר שמנהיג הרוב בסנאט האמריקני הודיע כי הוא מסיר את תמיכתו מיוזמות החקיקה של הממשל, המציבות קשיים בפני מחקרים העוסקים בתאי הגזע, וביקש להגביר את המימון למחקר בתחום. ביל פריסט, נציג הרפובליקנים מטנסי, אמר בנאום שנשא בפני חברי הבית, כי “זו אינה שאלה של מוסר או אמונה, זו שאלה של מדע”.

ידידו של בוש הפנה לו עורף

פריסט, רופא המתמחה בהשתלות לב-ריאה, נחשב למקורב מאוד לנשיא בוש. הוא נמנה על ציבור המתנגדים להפלות יזומות, עמדה הזוכה להתנגדות רבה מצד הליברלים בקונגרס מצד אחד, אך לתמיכתם הנלהבת של ארגונים שמרניים ודתיים שונים, התומכים, פוליטית וכלכלית גם יחד, במתנגדי ההפלות בבית הנבחרים ובסנאט. על פי ההערכות שפורסמו לאחר דבריו בעד הניסויים בתאי הגזע העובריים, נפגע מעמדו של פריסט במפלגה הרפובליקנית והוא איבד כמה מ”מניותיו” אצל הנשיא בוש.
בהקשר זה, אמר פרופסור ג'ון לוייקי מאוניברסיטת קולומביה, העומד אף הוא בראש הכנס, כי “חשוב להציג את הנתונים העדכניים ביותר לרופאים ולמדענים ולספק עבורם הזדמנות להחליף רעיונות תוך כיבוד המחקר הבסיסי והמצבים הקליניים. האם אתי להרוס את העוברים שלא הושרשו ברחם כדי ליצור תאי גזע מנשים מתנדבות כפי שהדבר נעשה בדרום קוריאה? האם אתי לעודד בחירת מין הילוד תוך שימוש באבחון טרום השרשתי? הועידה לא רק תציג את הנושאים האתיים, אלא גם תספק פורום שבו אתיקאים, רופאים ומדענים יוכלו לדון בנושאים אלה”.
במהלך הכנס, סיפקו אנשי מדע מאוניברסיטת קולומביה את הרקע המדעי בתחום תאי הגזע וההפרייה המלאכותית, ורבנים ואנשי אתיקה מהמכון הגבוה לתורה, ידונו בהיבטים ההלכתיים והאתיים של הנושא. הכנס מתקיים בזמן שפני האו”ם מוטלת השאלה הקריטית: האם לאסור את המחקר בתאי גזע. הזויות השונות לשיח הציבורי בארה”ב באות לידי ביטוי בעימות בין גישתו של הנשיא בוש ובין זו של הסנטור פריסט וכן גישתם של הקהילות הדתיות השונות ובכללם הקתולים, האוונגליסטים והיהודים.

ידען תאי הגזע

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~263545496~~~47&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.