ההומו סאפיינס ותיק בשליש מההערכה עד כה: בן כ-200 אלף שנה

המגזין המדעי “נייצ'ר” מדווח כי בדיקות אחרונות שנעשו מוכיחות שההומו סאפיינס הוא בן 195 אלף שנה, זקן יותר ב-65 אלף שנה מכפי שהעריכו

ריכוז מקורות

שתי הגולגולות שנמצאו בסוף שנות ה-60 ותוארכו מחדש. חיזוק לתיאוריית המוצא האפריקאי

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/hs240205.html

שני מאובני אדם שנמצאו באתיופיה ב-1967 הם בני 195 אלף שנה – 65 אלף שנה יותר מכפי משחשבו בתחילה, כך הודיעו מדענים בסוף השבוע שעבר. התארוך החדש הופך את הגולגולות והעצמות לשרידיו הקדומים ביותר של ההומו סאפיינס שנמצאו עד כה.
המאובנים נמצאו לפני 38 שנה ליד הנהר אומו בדרום אתיופיה על ידי צוות מחקר בראשות האנתרופולוג ריצ'ארד ליקי. תארוך העלה כי הם בני 130 אלף שנה, אף שחוקרים רבים, ובהם המדענים שגילו את המאובנים, לא היו בטוחים שזהו אכן גילם האמיתי. באותה תקופה חשבו מדענים כי אין זה סביר שבני אדם מודרנים יהיו בני יותר ממאה אלף שנה.
לפני שנתיים הכריזו מדענים כי גילו בצפון מזרח אתיופיה מאובנים של הומו סאפיינס שגילם 160 אלף שנה. ד”ר טים וייט מאוניברסיטת קליפורניה בברקלי ועמיתיו קבעו כי גולגולות של שני מבוגרים וילד “ככל הנראה מייצגים מבחינה אנטומית את אבותיהם של בני האדם המודרנים”. במקביל, מחקר גנטי שנעשה בשנים האחרונות הצביע על כך שראשוני בני האדם המודרנים חיו לפני 150 אלף עד 200 אלף שנה.

התארוך החדש של הממצאים מ-67', שנערך בשיטות מהימנות יותר מאלה שבהן השתמשו קודם לכן, נעשה על ידי צוות מחקר בראשות ד”ר איאן מקדוגל מהאוניברסיטה הלאומית של אוסטרליה בקנברה ותואר בסוף השבוע שעבר בכתב העת “Nature”. הוא מחזק את התיאוריה שלפיה מוצאם של בני האדם המודרנים מאפריקה, והתאריך המוקדם מעניק להומו סאפיינס שהות ארוכה יותר שבמהלכה יכול היה לפתח את התכונות שככל הנראה סייעו לו להתפשט מאפריקה לאסיה ואירופה.

אף שמדענים אחרים קיבלו את התארוך החדש, נמשך הוויכוח על טיבם של שני המאובנים, ששייכים לבני אדם שחיו בהפרש של כמה מאות שנים זה מזה. הגולגולות והעצמות שהוגדרו “אומו 1” הם מודרנים כמעט בכל מובן אפשרי. אולם “אומו 2”, גולגולת חלקית בלא עצמות גוף, נראית מעט פרימיטיווית בהשוואה למאובני הומו סאפיינס קדומים אחרים.
המגזין המדעי “נייצ'ר ” מדווח כי בדיקות אחרונות שנעשו מוכיחות כי ההומו סאפיינס, האדם המודרני, הוא בן 195 אלף שנה, זקן יותר ב-35 אלף שנה מכפי שהעריכו עד כה. הקביעה החדשה נעשתה על פי ממצא שהתגלה עוד ב-1967 באזור קיביש באתיופיה – שתי גולגולות אדם ועצמות שלד הזכו לכינוי “הומו-1” ו-“הומו-2”.
החוקרים בראשות ריצ'רד ליקי, פרופ' פרנק בראון מאוניברסיטת יוטה בארצות הברית ופרופ' איאן מקדוגל מאוניברסיטת סידני, הדגישו כי להערכתם “האנושות, כפי שאנו מכירים אותה כיום, לא החלה כנראה אלא רק לפני 50 אלף שנה”. הם הוסיפו: “לגבי אותו הומו סאפיינס הקדמון אין לנו כל הוכחות שהוא אפילו אכל דגים או השתמש בכלים שיצר לעצמו”.
ידען עליית האדם