ההבדלים הגנטיים בין בני האדם לשימפנזים 5 אחוזים ולא 2 אחוזים

חוקר במכון הטכנולוגי של קליפורניה טוען: רמת המתאם בין הגנום האנושי והשימפנזי עומד על 95% ולא 98.5% כפי שמקובל היה לחשוב; הצעד הבא: לאתר את ההבדלים הגנטיים בתוך הדי.אן.איי

תמר נהרי, מערכת וואלה!

מחקר גנטי חדש מצביע על האפשרות, שההבדלים הגנטיים בין בני אדם ובין שימפנזים גדולים מכפי שסברו המדענים עד כה. המחקר עשוי לקדם את הבנת האבולוציה האנושית, ומקור התפצלות בני האדם מקופי העל במהלכה.

עד כה סברו הביולוגים, כי רמת המתאם בין הגנום האנושי והשימפנזי זהה ב-98.5 אחוז. אבל רוי בריטן, ביולוג במכון הטכנולוגי של קליפורניה, טוען במחקר שהתפרסם בשבוע שעבר כי טכניקה חדשה של השוואת הגנים של שני המינים מעלה רמת מתאם גנטית העומדת על כ-95 אחוז בלבד.

הממצאים החדשים התקבלו באמצעות תוכנת מחשב חדישה שהשוותה בין הגנים האנושיים לאלה של השימפנזים. למרות שהתוכנה בחנה רק כרבע מחומר התורשה, הסיק בריטן כי ההבדלים מגיעים לכל הפחות לשיעור של 3.9 אחוזים. הממצאים הובילו אותו למסקנה, כי קיים הבדל גנטי משמעותי בין המינים, בשיעור של כחמישה אחוזים.

המחקר החדש, שפורסם השבוע בכתב העת של האקדמיה הלאומית למדעים, עשוי לסייע למדענים בחקר התפצלות המינים במהלך האבולוציה. “חלק גדול מהגנים הנכללים באותם חמישה אחוז אינו משמעותי”, ציין בריטן. “הצעד הבא במחקר הוא לאתר היכן ממוקמים ההבדלים הגנטים המשמעותיים בין המינים – בתוך הדי.אן.איי”.