הגלימה של הרואה ואינו נראה – בתוך שנה וחצי

כך מבטיחים חוקרים שמחקר שלהם פורסם במהדורה המקוונת של סיינס בסוף השבוע.

אבי בליזובסקי

ואם מדברים על ננוטכנולוגיה וחומרים מיוחדים תארו לעצמכם גלימה ההופכת אתכם לרואים ואינם נראים כמו הגלימה שירש הארי פוטר מאביו (ושאולי קיבל אותה מדני דין שלנו?). חוקרים בבריטניה ובארה”ב סבורים כי הם יודעים כיצד לעשות זאת. הם הכריזו על תוכנית לפיתוח חומרים אקזוטיים הדרושים לתפירת הגלימה.
הרעיון הוא להשתמש בחומרים מלאכותיים, שלא דומים לאלו שנעשה בהם שימוש בבית הספר הוגוורטס לקוסמות וכשפים. חומרים אלה מיועדים להטות את האור ושאר צורות הקרינה האלקטרומגנטית סביב עצם, ולהפוך אותו למעשה לבלתי נראה כאילו מישהו פער שם חור בחלל.
“מדע בדיוני?, לא. זו אפשרות תיאורטית, אך מה שמפריע לנו להגיע אליה אלו המגבלות הטכנולוגיות וההנדסיות”, אומר ג'ון פנדרי, פיסיקאי באימפריאל קולג' בלונדון.
פרטים על המחקר, שפנדרי שותף בכתיבתו, הופיעו ביום חמישי האחרון בגרסה המקוונת של כתב העת סיינס.
“זהו מדע מאוד מעניין ורעיון מעניין והוא נסמך על בסיס מתמטי ופיסיקלי רחב” אמר נאדאר אנגטה, פרופסור להנדסת חשמל ומערכות באוניברסיטת פנסילבניה. אנגטה ביצע מחקר משלו בתחום הבלתי נראות תוך שימוש בחומרים חדשניים המכונים –מטה חומרים (metamaterials)

פנדרי ועמיתיו הציעו להשתמש במטה-חומרים משום שהם יכולים להתכוונן כך שהם יכופפו את הקרינה האלקטרומגנטית – גלי רדיו ואור נראה, לדוגמה, בכל כיוון רצוי. גלימה המורכבת מהחומרים הללו, עם מבנה שתוכנן עד לרמה התת מיקרוסקופטית, לא יחזיר אור ולא יצור צל. במקום זאת, כמו נהר הזורם מסביב לצוק חלק, האור ושאר צורות הקרינה האלקטרומגנטית יפגעו בגלימה ופשוט יעקפו אותה, וימשיכו כאילו שום דבר לא הפריע להם וחסם את דרכם. הדבר יתן לצופה מבחוץ הרגשה של צפיה דרך הגלימה, כשכל מה שבתוכה נעלם מן העין.

אמנם ניתן להפוך מישהו לבלתי נראה כל עוד הוא לובש את המעיל העשוי מחומרים אלה, אומר פאטאנג'לי פארימי, פיסיקאי מאוניברסיטות נורת'ווסטרן ומהנדס בחברת צ'לטון מיקרוווייב בבולטון, מסצ'וסטס. פארימי לא היה מעורב במחקר.
גלימה כזו לא קיימת עדיין, אך גרסאות ראשונות שיוכלו למסך את גלי המיקרו ושאר הצורות של הקרינה האלקטרומגנטי, יצאו בתוך 18 חודשים, אמר פנדרי. לדבריו, המחקר היה הזמנה לבוא ולשחק עם הרעינות הללו. “תהיה לנו גלימה בתוך זמן לא רב” אמר. המחקר נתמך על ידי הסוכנות לפרויקטי מחקר מתקדמים בתחום ההגנה של הפנטגון, משום שיתכן שיהיו יישומים צבאיים לטכנולוגיה.

בעוד הארי פוטר יכול לעטות את הגלימה כדי להסוות את עצמו בהוגווארת', גרסת העולם האמיתי אולי לא תהיה כל כך מהר נוחה ללבישה, יתכן שבמקום מעיל ייבנה מקלט מהחומר הזה.
ידען העתידנות הטכנולוגית