הארנבות מצטרפות לגן החיות המשובט

חוקרים צרפתים הצליחו לשבט ארנבות; מקווים שהן יסייעו בחקר מחלות אנושיות

nאת תמרה טראובמן

לרשימה הגדלה של המינים שמדענים הצליחו לשבט, מתווספות כעת הארנבות. צוות חוקרים מצרפת יודיע היום, כי לאחר שלוש שנים של ניסיונות, הצליחו לשבט ארנבות. הארנבות יצטרפו לביבר הקטן של בעלי החיים המשובטים, שבו כבר נמצאים כבשים, פרות, עזים, עכברים, חזירים, חתולה, ושני מיני בעלי חיים הנמצאים בסכנת הכחדה.

שיבוט הארנבות הוא הישג למדענים, שרוצים לבצע בהן ניסויים – בהם, ניצולן כ”בתי חרושת” לחלבונים בעלי תכונות רפואיות, שיופקו מהחלב שלהן. בעבר הצליחו לשבט זן עכברים, המשמשים כחיות מעבדה. ואולם ראש צוות המחקר, ד”ר ז'אן פול רנרד אומר, שיש ניסויים שקל יותר לעשות בארנבים. לדבריו, “הם גדולים יותר, ומבנה גופם דומה יותר לזה של בני האדם”.

ניסויים בארנבים כבר סיפקו לחוקרים ידע רב, בעיקר בחקר מחלות לב ורבייה. בנוסף, אומר רנרד, מערכת החיסון שלהם דומה למדי לזו של בני האדם, והם שימושיים בחקר המנגנון הגורם לדחיית איברים מושתלים.

לדברי רנרד, השיבוט יגדיל את אפשרויות המחקר. כך למשל, ניתן יהיה לפתח תרופות, בעזרת שיבוט שתי קבוצות זהות לגמרי, שיהוו קבוצת ביקורת וקבוצת מבחן. רנרד ינסה גם לשבט ארנבות עם הגן הפגום שגורם למחלת הסיסטיק פיברוזיס. לדבריו, גן זה באדם דומה לזה בארנבות, ו”ארנבות משובטות יספקו מודל טוב יותר לחקר המחלה, ממינים משובטים אחרים”.

הארנבות המשובטות נולדו לפני כשנה, במכון הלאומי למחקר אגרונומי מחוץ לפאריס. רנרד עיכב את הפרסום, כדי לברר כמה מהן יגיעו לבגרות, ולוודא שבריאותן תקינה. מחקרו מתואר בדו”ח שיפורסם היום בכתב העת “Nature .”Biotechnology.
בניגוד להפריה רגילה, בשיבוט נוצר העובר בלי שימוש בזרע. במקום זאת, המדענים מחדירים גרעין מ”תא תורם”, אל ביצית שגרעינה הוסר. בגרעין נמצאים הגנים – והם מכוונים את התפתחות העובר.

בשיבוט הארנבות, הכניסו החוקרים גרעין מתא קומולוס – תאים הדבוקים לביצית – והחדירו אותו לתוך ביצית של ארנבת. הגרעין והביצית אוחדו באמצעות זרם חשמלי, שנתן את האות לביצית להתחיל להתחלק, ולהתפתח לעובר. העובר שהתקבל הושתל ברחם של ארנבת פונדקאית, ושם המשיך להתפתח כמו עובר רגיל. ארנבת שנולדת בתהליך כזה היא תאומה גנטית של הארנבת הבוגרת, שממנה נלקח התא התורם.

רנרד אמר, כי התחיל לנסות לשבט ארנבות כבר לפני כשלוש שנים, אך תמיד נכשל. גם ניסיונות של חוקרים אחרים הסתיימו תמיד בכישלון. בניסיונות הנוכחיים, ניסה רנרד להתאים את שיטת השיבוט המקובלת למערכת הרבייה של ארנבות. כך למשל, הוא גילה שהכימיקלים שבהם משתמשים בדרך כלל לגירוי התפתחות העובר במעבדה (לפני השתלתו ברחם), גורמים בארנבות לפגמים בהמשך ההריון, ולכן השתמש בהם רק במשך מחצית מהזמן הרגיל.

כמו בחיות אחרות ששובטו עד כה, שיעורי ההצלחה בניסיונות לשבט ארנבות נשארו נמוכים ביותר. מתוך 775 עוברים משובטים שנוצרו, רק 371 שרדו עד השלב שניתן היה להשתילם ברחם. עוברים אלה הושתלו ב-27 ארנבות, שרק ב-10 מהן העובר נקלט והתפתח הריון.
ההריון נמשך עד תומו רק בארבע ארנבות, שהמליטו לבסוף 6 גורות חיות. שתיים מהגורות מתו יממה לאחר הלידה.