האם פולסרים משגרים חלקיקי נייטרינו?

מיכל לוינשטיין, האגודה הישראלית לאסטרונומיה

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/neutrinos0505.html

בנט לינק (Bennett Link) מאוניברסיטת מונטנה ופיורלה בורג'יו (Fiorella Burgio) מהמכון הלאומי לפיסיקה גרעינית באיטליה משערים שפולסרים עשויים לייצר יותר מאלומות הרדיו המוכרות שלהם. המדענים טוענים ששאריות כוכבים אלה יכולים להיות בין המקורות החזקים ביותר בשמיים של חלקיקי מואון-נייטרינו (Muon Neutrinos).

(נייטרינו הינו חלקיק נטול מטען חשמלי המיוצר בתהליכים גרעיניים, העובר בקלות דרך חומר אך כמעט ואינו מגיב איתו – מ.ל.)

פולסר הוא כוכב ניוטרון מסתובב המייצר שדות מגנטיים חזקים ומייצרים אנרגיה בדרך דומה לאלומת אור, המתגלה בד”כ באורך של גלי רדיו. “ישנם כוכבי ניוטרון המייצרים שדות מגנטיים החזקים פי יותר מביליון מזה שמיוצרים על כדור הארץ באמצעות סופר-מגנטים” אומר לינק.

חלקיקי נייטרינו הם חלקיקים המתקיימים להרף עין הנוצרים במצבים אסטרופיסיקליים – מהיתוך גרעיני רגיל בכוכבים, עד התפרצות סופרנובה. כיוון שחלקיקים אלה אינם מתרכבים ממש עם חומר רגיל, הם יכולים לספק לאסטרונומים מידע ממרחקים עצומים וממקומות ששום גשושית אינה יכולה להגיע אליהם – אבל בדיוק מסיבה זאת קשה כל כך לאתר אותם.

כוכב ניוטרון נולד במהלך 100,000 שנים ומייצר אנרגיה כמו השמש שלנו – אך משוח פנים הקטן ממנה פי 5 ביליון ובד”כ בצורת קרני X. השדות החשמליים והמגנטיים של הפולסר מביאים חלקיקים טעונים בקלות למהירות הקרובה למהירות האור. זה מה שיוצר קרן סחף הנצפית כעת מיותר מ-1,500 כוכבי ניוטרון.

לינק ובורג'יו מסכימים כי שדות אלה מאיצים פרוטונים לרמות אנרגיה גבוהות מספיק קרוב לשטח הפנים של הפולסר, שהחלקיקים מתפזרים מקרני ה-X של הכוכב ומייצרים חלקיקי מואון-נייטרינו. “כמו גלי רדיו, אלומת הנייטרינו תיסחף הלאה עם סיבוב הכוכב. אם היא דרכה מצטלבת בכדור הארץ – הכוכב ייחשב באמת לכוכב נייטרינו” אומר לינק.

פולסרים המייצרים נייטרינו יכולים להיחשב בין מקורות האנרגיה הגבוהה החזקים בשמיים המייצרים מואון-נייטרינו וכנראה הראשונים שבהם שנתגלו. “גילוי של נייטרינו בעל אנרגיה גבוהה ממקורות אסטרופיסיקליים יפתח חלון חדש ומרגש לחקר תהליכים אסטרופיסיקליים של אנרגיה גבוהה” אומר לינק.

צוות המחקר מעריך שקיימים 10 פולסרי נייטרינו עד למרחק של 15,000 שנות אור מכדור הארץ ומציע 2 מתקני גילוי בהישג יד:
פרויקט “אנטרס” (Antares) הצרפתי – ניבנה כעת במעמקי הים התיכון ויתחיל לפעול בשנת 2007.
פרויקט “קוביית קרח” (Ice Cube) – טלסקופ נייטרינו בצורת קובייה בגודל ק”מ ניבנה בתוך הקרח בקוטב הצפוני באנטרקטיקה.
(המתקנים נבנים עמוק מתחת לפני השטח, כיוון שלחלקיקי נייטרינו אין כל בעיה לעבור חומר רגיל, ועל מנת לבודד כמה שניתן את קרינת הרקע הקוסמית – מ.ל.)

“באנרגיות של טריליון אלקטרון וולט ויותר, קרינת הרקע הקוסמית – שעלולה להיות מקור הפרעה לפרויקט אנטרס – היא כל כך חלשה, שאם ייראה אפילו מואון יחיד – זה יוכל להיחשב מבחינה סטטיסטית לגילוי נייטרינו” מציין הצוות.

ידען אסטרופיסיקה 2 – כוכבים בחייהם ובמותם