האם מכשירי החיפוש על המאדים מזייפים

אלי בן דוד (תרגום)

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/mosbauer1.html

מד הספקטרום מוסבאור הוא מכשיר מפתח על הספיריט. ההתקן המשמש למחקר מינראלים על מאדים ע”י המשוטט של נאסא עלול להחזיר תוצאות מבלבלות, תוך שיבוש המחקר לאיתור אותות מים, אומרים המומחים. ידוע שמד הספקטרום לא יוכל לתת הבחנה מדוייקת בין מינרלים שנוצרו בנוכחות מים ובין אלה שלא.

אבל מדען בכיר דחה את הטענות האלה ואמר שההתקן הוא הטוב ביותר עבור המשימה. פרטים בעניין זה אפשר למצוא ב-EARTH AND PLANETARY SCIENCE LETTERS.

התקן הספקטרומטר מוסבאור הנישא על ידי תאומי המשוטטים של נאסא, ספיריט ואופורטיוניטי, תוכנן לקבוע את הרכב המינראל של הסלעים על פני השטח של הפלנטה האדומה.

• * זה לא יאפשר לנו להבחין בין מינרל הנושא מימן בתבנית שלו לבין מינרל שלא, וזו, כמובן, שאלת מיליון הדולר * (M Darby Dyar, Mount Holyoake College)

אבל מומחה לספקטרומטר מוסבאור אמר ל-בי.בי.סי ניוז אונליין שלטכניקה יש הגבלות העלולות ליצור קשיים בהבנת נתוני המינראלים המגיעים ממאדים.

שאלת מליון הדולר
מדעני המשימה יקדישו תשומת לב מיוחדת למינרלים המכילים ברזל, בגלל האינטראקציה החזקה שלו עם מים נוזלים. אבל חסרון מגוון הדרכים שבהם ברזל מתקשר עם אטומים שונים במולקולות יכול לגרום לקשיים בתרגום מדידות-מוסבאור, אמר M Darby Dyar, פרופסור-חבר לאסטרונומיה וגיאולוגיה בקולג' Mount Holyoake, ארה”ב.

מנגד, נאסא אומרת שספקטרום-מוסבאור מדוייק ביותר. “זה לא יאפשר לנו להבחין בין מינרל הנושא מימן בתבנית שלו לבין מינרל שלא, אשר, כמובן, היא שאלת מיליון הדולר”, אמרה.

נוכחות של “מימה ברזלי” (iron hydroxides), למשל, יעיד באופן ברור על נוכחות בעבר של מים על המאדים.

אבל ד”ר גוסטר קלינגלהופר (Goestar Klingelhoefer), ראש צוות המשוטטים של נאסא, הגיב: “(הנייר הזה) מתעלם מפרטים רבים שכבר פרסמנו. למשל Goethite (מינרל בעל השפעת מימן [תחמוצת ברזל]) בספקטרום מוסבאור יש לו תבנית מיוחדת.

ד”ר דיאר: “זה גרוע במיוחד אם זה Fe3+, התבנית החמצנית של הברזל – אשר אנו מצפים למצוא על מאדים. טווח פרמטר מוסבאור לתבנית זו של ברזל הוא קטן ביותר, שפירושו שכמעט כל דבר עם Fe3+ בתוכו ייראה אותו דבר”.

אבל ד”ר קלינגלהופר הוסיף שד”ר דיאר מתייחס בגדול למינרלים נדירים שאינם מופיעים באופן תדיר בטבע.

שינוי טמפרטורה

הקרקע האדמדמה של מאדים היא בעצם תחמוצת ברזל. ביסודה היא פשוט החלידה. זה יכול היה להיגרם יותר כתוצאה מאינטראקציה פעילה בין אטמוספירה מתחמצנת לבין פני שטח סלעיים, מאשר פעילות מים בעבר.

בנוסף, ספקטרת-מוסבאור של מינרלים נראית שונה בהתאם לטמפרטורה של המינרל הספציפי, היא טוענת.

טמפרטורות המאדים נעות בין מינוס 133 מעלות צלזיוס בערך לפלוס 25 מעלות צלזיוס(בין 140 ל-270 קלוין). אבל ד”ר קלינגלהופר פטר את הטענה באומרו שהצוות אסף נתונים על הדרך בה שינויי טמפרטורה משפיעים על מדידות מוסבאור על המאדים, ושאינפורמציה זו הזינה את הניתוחים של הצוות.

“זו שיטת טביעת-אצבע, הוא אמר, “אנו יכולים למדוד בין זמן יום ובין זמן לילה, כל טווח הטמפרטורה, בתוספת של פלוס-מינוס 5 מעלות (צלזיוס) – זה יאפשר לנו לזהות מינרל עם השפעת מימן”, הוא אמר.

הספקטרומטרים של מוסבאור עובדים בשיטת הפגזת המינרל הנבדק בקרני גאמה ומדידת חלקיקי האטום שאינם נסוגים.

ידען מאדים – משימות נוכחיות