האם כוכבי שביט יצרו את האוקיינוסים של כדה'א ?

ניצן אכסף – חלון לפיסיקה

התמונה באדיבות סוכנות החלל האירופית ESA

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/watershavit.html

האם כדה'א נוצר עם מים כלואים בתוך סלעיו, ובצורה הדרגתית הם דלפו החוצה במשך מילוני שנים ? או האם כוכבי שביט, שפגעו מדי פעם בכדה'א יצרו את האוקיינוסים ? ניסוי התלמי (Ptolemy) על חללית הרוזטה (Rosetta) יכול לפתור את התעלומה.

כדה'א נזקק למלאי של מים בשביל האוקיינוסים שלו, וכוכבי השביט הם קרחוני ענק שמימיים – מאגרים קפואים של מים שנעים במסלול סביב השמש. האם הפגיעה של כמה כוכבי שביט, לפני מיליארדי שנים, יצרו את מלאי המים הללו ? מציאת ממצאים מדעים חד-משמעיים הם קשים בצורה מפתיעה.

ניסוי התלמי יכול לספק את המידע – מהו מקור המים בכדה'א ? זוהי מעבדה מיניאטורית שתוכננה על מנת לנתח את סוגי האטומים המדויקים, שיוצרים מולקולות מוכרות כגון המים. אטומים יכולים להיות מסוגים קצת שונים, הידועים בשם – איזוטופים. מבחינה כימיקלית כל איזוטופ מתנהג בצורה כמעט זהה, אך יש לו מסה קצת שונה בגלל כמה נויטרונים נוספים בגרעין שלו. המטרה – לבדוק האם מים בכוכב שביט דומים למים באוקיינוסים של כדה'א. תוצאות ראשונות מתצפיות שנעשו על פני כדה'א מציאות שהתשובה היא ככל הנראה – כן.

אם זה נכון, מדענים פתרו עוד תעלומה. אך אם זה לא נכון, והניסוי ימצא שהאיזוטופים בכוכב השביט שונים לגמרי, הדבר אומר, שהם לא נוצרו כלל במערכת השמש שלנו. במקום זאת, הם יכולים להיות 'משוטטים' בין-כוכביים, שנלכדו ע'י כוח הכבידה של השמש.

לידיעה באתר 'היקום היום'