האם המוח האנושי בנוי למסע בחלל ?

יום אחד אסטרונאוטים יצאו למסע בחלל על גבי חלליות מסתובבות.האם המוח האנושי יכול להסתגל לכך ?

ניצן אכסף, חלון לפיסיקה

בפעם הבאה שתלכו למגרש משחקים ותעלו על הקרוסלה, תיקחו עימכם כדור ועוד חבר שיעלה איתכם למתקן, ותנסו לזרוק את הכדור אל החבר שלכם תוך כדי תנועה. אנחנו מבטיחים לכם שלא תצליחו. פיסיקאים קוראים לזה 'אפקט קוריוליס', וזה קורה בכל פלטפורמה מסתובבת. הוריקן מסתחרר בגלל האפקט הנ'ל, כאשר הפלטפורמה המסתובבת היא כדה'א עצמו. גם מסע בחלל יכול להיות 'חווית קוריוליס'.

חוקרים כבר זמן רב מתעניינים בחלליות מסתובבות, היות והן יכולות לפתור הרבה בעיות. באזור ללא כבידה, העצמות והשרירים של האסטרונאוטים מתדלדלים. זה גם לא פשוט לאכול, לשתות ואפילו להשתמש בשירותים. לעומת זאת, בתוך חללית מסתובבת, יכול להיות כוח כבידה מלאכותי (בגלל כוחות צנטריפוגליים) אשר שומר על חוסן הגוף ועל החיים היומיומיים פשוטים יותר.

הבעיה היא שלחללית מסתובבות יש גם 'אפקט קוריוליס'. אם תזרוקו חפצים הם ישנו כיוון, תנסו ללחוץ על כפתור והאצבע שלכם תנחת במקום אחר. האם אסטרונאוטים יכולים להסתגל לכך ? ואם כן, האם הם יכולים להסתגל בכזאת רמה, שהם יוכלו לתפקד בסביבה מסוכנת כמו החלל ?

כעת שני מדענים מנאס'א מנסים לענות על השאלה הזו, אך הם גם מקווים לפתח טכניקות אימון אשר יוכלו לעזור במעבר בין 'עולם מסתובב' ל'עולם לא מסתובב' ולהיפך. בשנות ה-60 ניסויים הראו שבני אדם לא יכולים להסתגל לעולם מסתובב. אך באותם ניסויים לא היו מטרות ברורות לתנועה. שני המדענים גילו לתדהמתם, שאם יש מטרה ברורה ומוגדרת לתנועה מסוימת, אז האנשים מתרגלים אליה די מהר (תוך 10 עד 20 ניסיונות).

המוח שלנו יודע להתמודד עם אפקט קוריוליס ברמה מסוימת. לדוגמא, בכל פעם שאתם מסתובבים ולוקחים משהו, מסתובבים עם הכסא שלכם, משחקים כדור סל, המוח שלכם יוצר התאמות קוריוליס בזמן אמת. שני המדענים גילו שאם מדובר במהירות של עד 25 סיבובים בדקה, המוח שלנו יכול להסתגל לתנאים הללו. החללית ככל הנראה תסתובב במהירות נמוכה יותר של 10 סיבובים בדקה, בהתאם כמובן לגודלה.

חלון לפיסיקה