האגודה לאסטרונומיה מארגנת תצפית למטר הפרסאידים (12/8()

מיכל לוינשטיין

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/persedis260705.html

האגודה הישראלית לאסטרונומיה מזמינה אותך גם להצטרף אל מסע אל עבר הכוכבים. היציאה לתצפית היא בהסעה מאורגנת ונקודות האיסוף הן: מצפה הכוכבים בגבעתיים, רכבת מרכז – חניון ארלוזרוב, תל אביב, הקונסרבטוריון העירוני, באר שבע.
הרשמה, עלויות ופרטים נוספים בקישור הזה

הפרסאידים מגיעים כל שנה, החל בשלהי חודש יולי עד חודש אוגוסט. צופים בזמן הנכון יכולים לראות כדורי אש צבעוניים, התפרצויות פתאומיות וכמעט תמיד – שעות ארוכות של קווי מטאורים חינניים ברקיע. בין הלילות הרבים של המטר ישנו הלילה האידיאלי שהשנה יוצא בתאריך 12/8/05.

מקור המטר הינו שביט סוויפט-טאטל Comet Swift-Tuttle. למרות שהוא אינו נמצא קרוב לכדור הארץ, זנבו הרחב מחתך במסלול הארץ. אנו גולשים דרכו כל שנה ביולי-אוגוסט. חתיכות זעירות של אסק השביט מכות באטמוספרה שלנו במהירות של 132,000 מטר/שנייה. במהירות כזו – גם כמות זעירה של אבק מייצרת פס ססגוני של אור – מטאור – כשהוא מתפורר בכניסה לאטמוספרה. שיא המטר קורה כשכדור הארץ נמצא בחלקו מלא האבק של השביט.

מטאורים הנקראים “פרסאידים” Perseids עפים החוצה מקבוצת פרסאוס Perseus ומכאן שמם. הזמן הטוב ביותר לצפייה הוא בשעות שלפני הזריחה – כשפרסאוס נמצאת גבוה בשמיים – בין 2 בלילה לזריחה ב-12/8. אם תוכלו להרחיק מאורות הכרך – תוכלו לראות מאות מטאורים. זה זמן טוב לצאת לשטח!

המועד לא יכול להיות מתאים יותר – הפרסאידים מגיעים בליל קיץ חם (זהו מטר מטאורים של חצי הכדור הצפוני). מטרות מטאורים מוכרים אחרים (לליאונידים המגיעים בנובמבר צריך מעיל חם!).

והבונוס – מאדים.

בקבוצת Aries – ממש ליד Perseus – זורח מאדים כמו שמש אדומה ומבהיקה. ממש לפני הזריחה הסתכלו לכיוון מזרח ותראו שיהיה לכם קשה להסיט עיניכם ממראהו המרהיב. יש משהו מכשף בלהביט בו – אולי בגלל צבעו האדמדם, אולי בגלל שאינו מנצנץ כמו כוכב אמיתי – הוא יציב – אתה מביט בו והוא מביט בך בחזרה.

כדור הארץ ומאדים מתכנסים למפגש קרוב ב-30/10/05. ראו את 12/8 כפתיח. מאדים כבר מאיר יותר מכל כוכב אחר ברקיע. אם אתם מחבבים את אוגוסט – חכו לאוקטובר.

ואתם תחבבו את אוגוסט – דמיינו לעצמכם: השעה 4 לפנות בוקר. השמיים חשוכים. רוח נעימה מנשבת. מאדים שולח קרניים אדמדמות מצד מזרח, בזמן שמטאורים חולפים לאורך הרקיע ממעל.

ידען האסטרונומיה