האבל ממשיך לשלוח תמונות מרהיבות

גם לאחר ארבע עשרה שנים טלסקופ החלל האבל ממשיך לצלם תמונות עוצרות נשימה של היקום

שירות הידען

קישור ישיר לדף זה:

גם לאחר ארבע עשרה שנים טלסקופ החלל האבל ממשיך לצלם תמונות עוצרות נשימה של היקום

התמונה האחרונה שצילם האבל חושפת פרטים מדהימים בערפילית החרק (Bug Nebula). מדובר במסה עצומה של גז ואבק, שבתוכה מסתתר כוכב לוהט וגוסס.

ערפילית החרק, או בכינויה 6302 NGC, נמצאת במרחק של כ-400,000 שנות אור מכדור הארץ בקבוצת הכוכבים הדרומית עקרב.

כוכבים כמו השמש שלנו משילים את השכבות החיצוניות שלהם בשעת זקנתם. ככל הנראה, במקרה הזה החומר שהשיל הכוכב פנה לשני כיוונים נפרדים.

אומרים שהתהליכים הכימיים, המתרחשים בערפילית, מרתקים.

תצפיות קודמות של הערפילית גילו, שהשכבות החיצוניות של האבק מכילות פחמימנים, פחמות כגון סידן פחמתי, וכמו כן קרח מים וברזל.

קיומם של הפחמות מעניין במיוחד. במערכת השמש, הימצאות פחמות מהווה עדות לקיומם של מים נוזליים בעבר, כיוון שפחמות נוצרות, כאשר פחמן דו חמצני מתמוסס במים ויוצר בהם משקעים.

ואולם, גילוי הפחמות בערפילית כגון זו, בה לא ייתכן שהתקיימו מים נוזליים, מראה לנו, כי לא ניתן להתעלם מתהליכי היווצרות אחרים, אומרת הסוכנות האירופאית לחלל.

אלברט זיג'לסטרה (Albert Zijlstra) מהמכון למדע וטכנולוגיה של אוניברסיטת מנצ'סטר בבריטניה, שעומד בראש צוות אסטרונומים, החוקרים את ערפילית החרק, אמר: “מה שלכד את תשומת ליבנו ב-6302 NGC היה התערובת של מינרלים וקרח גבישי – מעין כדורי ברד קפואים על גרגירי אבק קטנים. למעט מאוד עצמים יש הרכב כה מגוון.”

הוא אמר לחדשות ה-BBC : “ידועים כאלף עצמים כאלה בשביל החלב, אבל מתוכם, ערפילית החרק בעלת המבנה המוגדר ביותר; בתוכה נמצא הכוכב החם ביותר [כ-250,000 מעלות צלזיוס].”

תרגום: דיקלה אורן