האבל מגלה סערת אבק על מאדים

טלסקופ החלל האבל הצליח לצלם את מאדים ברזולוציה גבוהה ב-28 לאוקטובר 2005, יום לפני הגעתו של כוכב הלכת האדום לנקודה הקרובה ביותר לכדור- הארץ. במרכז הפלנטה ניתן להבחין בסערת אבק גדולה אשר התפתחה במהלך השבועות האחרונים. הסערה משתרעת על פני מרחק של 1,500 ק”מ

יעל פטר

טלסקופ החלל האבל הצליח לצלם תמונות של מאדים ברזולוציה גבוהה, ב-28 לאוקטובר, יום לפני הגעתו לנקודה הקרובה ביותר אל כדוה”א (ב-29 לאוקטובר). חוקרים מ”האבל” התרגשו לגלות ולהנציח סופת אבק אזורית על מאדים, אשר התפתחה וגדלה במהלך השבועות האחרונים.

סופת האבק, הנראית קרוב למרכז הפלנטה בתצלומי האבל משתרעת על פני אורך של 1,500 ק”מ במדידה אלכסונית, בערך בגודל טקסס, אוקלהומה וניו-מקסיקו יחדיו. לא מפתיע אם כן, שגם אסטרונומים חובבנים בעלי טלסקופים צנועים מסוגלים לעקוב אחרי הסופה. הפריטים הקטנים ביותר שניתן להבחין בהם בתמונה (מכתשים וענני אבק הנראים כפסים), הם בגודלה של עיר גדולה, כ-20 ק”מ. מקום ההתרחשות של סופת האבק הוא בקירבת אתר הנחיתה של גשש החקר הנאס”אי – “האופורטוניטי”, באזור הנקרא סינוס מארידיאני (Sinus Meridiani). אבק באטמוספירה עשוי לחסום חלק מאור השמש הנחוץ למכשיר הגישוש על מנת לתפקד כראוי.

ב-29-30 לאוקטובר, מאדים וכדור-הארץ הגיעו לנקודות במסלולי הסיבוב שלהם, כך ששתי הפלנטות היו במרחק הקצר ביותר מאז אוגוסט 2003. כוכב הלכת האדום לא יהיה במרחק כזה מכדוה”א עד שנת 2018. במאורע ההתקרבות השנה, מאדים התקרב עד מרחק של 69 מיליון ק”מ מכדוה”א, טווח זריקת אבן יחסי בקנה מידה של מערכת השמש. מאדים משלים מחזור של 26 חודשים בשנה (שנת מאדים), במהלכם המרחק שלו מכדוה”א משתנה. בתקופות בהן מאדים נמצא במרחק קצר יחסית מכדוה”א, הבהירות שלו גדלה, וכך צופים מכדוה”א יכולים לראות אותו היטב בעזרת טלסקופים.

צילומי מאדים בעת היותו קרוב ביותר לכדוה”א השנה (2005) נעשו ע”י מצלמת הסקירה המתקדמת של האבל. מסננים שונים הראו את התצלומים בצבעי כחול, ירוק ואדום (250, 502 ו- 658 אורכי גל ננומטרים). הצפון בחלק העליון של התמונה. מאדים נמצא כרגע בחודשיו החמים, קרוב לשמש במסלול הסיבוב שלו, דבר הגורם לאידוי ודילול כיפת הקרח בקוטב הדרומי, ומסמל את בוא הקיץ.

אזור סופת האבק נראה כבהיר יותר ומכוסה בעננים אדומים במרכז דיסקת הכוכב. סופה זו גרמה לזעזוע באזורי קו המשווה במשך מספר שבועות, ואף אחראית על האובך האדמדם וענני האבק בחצי הכדור הנראה בתצלומי האבל שצולמו ונחקרו ע”י טלסקופים על פני כדוה”א, וכן ע”י חלליות נאסא וה-ESA החוקרות את מאדים מהחלל. בחלק העליון של תצלום מאדים, ניתן לראות ענני קרח כחלחלים העשויים מיים לאורך הקוטב הצפוני החורפי.

להודעה לעיתונות באתר האבל