האבל גילה 100 כוכבי לכת חדשים

אם יאומת יגדל מספר כוכבי הלכת הידועים סביב שמשות אחרות מכ-130 לכ-230 בבת אחת

אבי בליזובסקי

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/hubble100plantes.html

טלסקופ החלל האבל גילה ככל הנראה 100 כוכבי לכת חדשים המקיפים כוכבים בגלקסיה שלנו. השלל של האבל הגיע ממצבור של כוכבים הנמצא בבליטה דמוית הכיפה של שביל החלב. אם יאושר הגילוי, הדבר כמעט יכפיל את מספר כוכבי הלכת הידועים סביב שמשות אחרות ליתר דיוק המספר יעלה מכ-130 לכ-230.
הגילוי יוביל ככל הנראה לתמיכה ברעיון לפיו כל כוכב דמוי שמש בגלקסיה שלנו, ואולי ביקום כולו, מלווה בכוכבי לכת.
התקדמות משמעותית ביותר
סטיבן בקווית', מנהל המכון המדעי של טלסקופ החלל האבל אמר לבי.בי.סי: “אני סבור שלעבודה זו יש את הפוטנציאל להפוך להיות ההתקדמות המשמעותית ביותר של גילוי כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש מאז הגילויים הראשונים באמצע שנות התשעים.
אם אכן זה נכון, זו תהיה פריצת דרך בתחום, והיא תהפוך את האבל לאחד המכשירים החשובים ביותר בגילוי מערכות חדשות של כוכבי לכת.
כוכבי הלכת החדשים נמצאו במשך תצפית בת שבעה ימים בפברואר, שהזמין האסטרונום קייליש סאהו. כמה מהכוכבים שנצפו עמעמו את אורם של הכוכבים שלידם עברו. אם אכן זה כך, מעבר כוכבי הלכת אחראי לשקע בכמות האור של הכוכב.
“גילוי של כוכבי לכת רבים ליד כוכבים בתפיחת הגלקסיה שלנו תדגים בבירור כי מערכות של כוכבי לכת הם נפוצים ביותר סביב כוכבים רגילים, אמר באקווית'. עדיין יש צורך במחקר נוסף כדי לשכנע את האסטרונומים שהם באמת מצאו כל כך הרבה כוכבי לכת. “ככל הנראה לא נוכל לפרסם ממצאים סופיים עד הסתיו, אולי ספטמבר או אוקטובר.” אמר באקווית'.

אם הדבר אכן יאושר, אזי בשבוע הכפלנו את מספר כוכבי הלכת שגילינו במשך תשע שנים. סיכם באקווית: “אנחנו חייבים לאשר את קיומם של כוכבי הלכת המועמדים סביב הכוכבים הבהירים באמצעות מדידת המהירות הרדיאלית שלהם באמצעות טלסקופים קרקעיים. הדבר עשוי לקחת כמה שבועות. כמו כן יש צורך לבצע ניתוח נוסף של התמונות של האבל.”
האסטרונומים צופים כי אפשר יהיה לחקור מן הקרקע רק 10-20 אחוזים מכוכבי הלכת שנתגלו. בנאס”א בוחנים דרכים לבצע תחזוקה בהאבל באמצעות חללית לא מאוישת בשל החלטה שהתקבלה בתחילת השנה לאור אסון קולומביה, לפיה מסוכן מדי לשלוח אסטרונאוטים להאבל באמצעות מעבורת חלל.

ידען כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש