סיקור מקיף

דיסקוורי הגיעה לכן השיגור * בוצעו שינויים במכל הדלק

אבי בליזובסקי

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/disocvery110405.html

מעבורת החלל דיסקוורי, שאמורה לצאת במאי לתחנת החלל הבינלאומית לראשונה מאז אסון קולומביה הגיעה לכן השיגור לאחר עיכוב קצר לאחר שהמהנדסים מצאו סדק בקצף הבידוד של מכל הדלק החיצוני.
מנאס”א נמסר כי לאחר הסעה על משאית מיוחדת שנמשכה עשר שעות הובהר כי לא נשקפת סכנה למעבורת.
דוברת נאס”א ג'יסקה ריי (Rye) מסרה כי תצלומים של הסדק ברוחב שערה נבחנים כעת בידי יצרני המכל. הדוברת מסרה כי נאס”א הגיעה למסקנה שאין צורך בתיקונים והמשיכה בהעברת דיסקוורי ממתקן ההרכבה לכן השיגור, מרחק של 6.4 ק”מ.
בעקבות אסון קולומביה, תוכנן המכל מחדש לטיסת דיסקוורי. “”זה לא נשמע כמו משהו רציני, אך בגלל שהקצף הוא נושא רגיש אנחנו רוצים להיות בטוחים שאכן אנו נמצאים בתחום המותר והבטוח.” אמרה ריי.
חלון השיגור הראשון של דיסקוורי יהיה בין 15 במאי ל-3 ביוני כאשר תחנת החלל הבינלאומית תהיה במיקום המתאים. כולם בסוכנות החלל, לרבות האסטרונאוטים מבינים שאין משימות מעבורת ללא סכנות כלל, אך הם מאמינים כי הדרך היחידה לשפר את הביצועים היא לשלוח אותה בחזרה למסלול.
“אנחנו מוכנים לצאת. אני צופה קדימה להתחלה חדשה” אמר מנהל הטיסה של נאס”א לירוי קיין. “יש סיכונים בעסק הזה, והעסק שלנו הוא לנהל את הסיכונים הללו.”


שינויים במיכל הדלק לקראת שיגור ה STS114

אמיר ברנט
ב-1 בפברואר 2003 התרסקה מעבורת החלל “קולומביה” לאחר שבעת שיגורה ניתקו שברי קצף בידוד ופגמו בלוחות הקרמים שמגנים עליה במהלך החזרה לאטמוספרה. לאחר ההתרסקות ועדת חקירה קבעה את האשמה באותם שברי קצף בידוד אך העירה על כשלים נוספים רבים, גם במישור הניהולי. מאז פברואר 2003 לא שוגרו מעבורת לחלל ולמעשה תוכנית החלל המאוישת של ארה”ב לקחה “פסק זמן”. זמן זה שימש להערכות מחדש לקרת שיגור מעבורת החלל “דיסקאברי” במשימה שסימונה STS-114. שיגור הSTS 114 אמור להתבצע בין ה14 במאי ל3 ביוני 2005.

את מרבית ה”אש” התקשורתית מושך מי שנתפס כאשם באסון הקולומביה, קצף הבידוד של מיכל הדלק החיצוני. מיכל הדלק החיצוני הוא הרכיב הגדול ביותר של מעבורת החלל הכולל את המקפת, מיכל הדלק ושני מאיצים מוצקים. מיכל הדלק צריך לעמוד בלחצים הנוראים הנוצרים בעת ההמראה (יותר מ3 מליון ק”ג של דחף) למרות שלרוב עובי דפנותיו עומד על כ3 מילימטרים בלבד! בתוך מיכל הדלק מאוכסן לא רק הדלק אלא גם חומר החמצון אשר שילוב של שניהם יוצר את הדחף לו זקוקה מעבורת החלל כדי להמריא. הדלקים וחומרי החמצון מאוכסנים בטמפרטורות נמוכות מאד וכדי שלא ייווצר קרח ע”ג מיכל הדלק הוא מכוסה בשכבת קצף מבודד.

החידושים העיקריים אשר הוכנסו למיכל הדלק המכונה ET 120 ( 120external tank) כוללים חבקים מחוממים אשר מטרתם העיקרית היא למנוע היווצרות קרח על הברגים המחברים את המקפת למיכל הדלק החיצוני. אותם ברגים שאורכם הוא כ60 ס”מ ומשקלם הוא כ30 ק”ג מפוצצים בצורה מבוקרת כשתי דקות לאחר השיגור בET 120 הברגים ייתפסו במיכלים חדשים. אחד השינויים המעניינים ביותר הוא ללא ספק מספר מצלמות שיותקנו על ראש מיכל הדלק וינציחו את השיגור. מלבד זאת עובי קצף הבידוד במקומות מועדים לניתוק הוקטן.

השינויים הללו הם פרי מאמץ של כשנתיים של מומחי NASA. כל השיפורים והשינויים נוסו “על יבש” אך נותר להמתין לראות שכל הרכיבים יעבדו בצורה שוטפת ובטוחה. מטרת משימת הSTS 114 היא להגיע לתחנת החלל הבינלאומית, להביא אספקה של מזון ואוויר אך גם מכשור נוסף לפעולה שוטפת של האסטרונאוטים בחתנה וכן ניסויים נוספים שיוטסו ברכיב הליאונרדו.

לידיעה (הראשונה) ביוניברס טודיי
ידען “בחזרה לחלל”

מעבורת החלל באסטרופדיה
https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~130741891~~~188&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.