סיקור מקיף

גרגירי הפלסטיק שהופכים את הבטון לחזק יותר ועל הדרך גם לידידותי לסביבה

פולירוק הוא בטון שבו משולבים חלקיקי פלסטיק רך שקשה למחזרם בדרך אחרת, אך הוא גם זול יציב ובעל מאפיינים אקוסטיים ועמידות

מפעל מלט ומשאיות ייעודיות. <a href="https://depositphotos.com. ">המחשה: depositphotos.com</a>
מפעל מלט ומשאיות ייעודיות. המחשה: depositphotos.com

במחקר חדש שערכו מדענים מאוניברסיטת RMIT ופורסם בכתב עת “Technology Org”, נמצאו גרגירי פלסטיק רך שעשויים להפוך את הבטון לחזק ועמיד יותר ב-35%, תוך שהוא ידידותי יותר לסביבה, מפחית את פסולת הפלסטיק המיוצרת בהליך יצירת הבטון וקל למחזור.

הבטון נמצא בשימוש כבר אלפי שנים כמעט בכל מקום בסביבה שלנו, החל מהבתים שאנחנו מתגוררים בהם ועד הערים, המפעלים והכבישים שאנחנו משתמשים בהם. כדי לעשות שימוש יעיל בפלסטיק שנחשב כאחד החומרים המורכבים למחזור, מדענים ומהנדסים פיתחו אגרגט פלסטי המשפר את יציבות הבטון.

הישג סביבתי וכלכלי כאחד

למרות שהחצץ והחול נחשבים למשאבים די נדירים בטבע והפקתם דורשת חציבה שפוגעת לא מעט בסביבה, עד כה אלו החומרים ששימשו לצורך ייצוב הבטון. אגרגט הפלסטיק החדש שגילו החוקרים, מאפשר ליצור בטון בדרך חדשה המספקת פתרון הן לחוזקו של החומר והן לכמויות הפסולת המיוצרות בתהליך.

נערכו מחקרים דומים בנושא בעבר, אך התוצאות לא הרחיקו לכת. חוקרים ומדענים במהלך השנים ניסו לשלב ולערבב בין חומרים שונים לבטון, אך לא הייתה פריצת דרך שאפשרה להפוך את הבטון לחזק או עמיד יותר. במקרים שבהם הושגו שיפורים או הישגים משמעותיים, הבעיה הייתה העלות הכלכלית הגבוהה של שיטת הייצור. הרעיון החדש נחשב להישג, משום שהוא מאפשר לחסוך בחומרים יקרי ערך, שהייצור שלהם גורם לפליטת פחמן דו חמצני.

105 אלף טונות של פלסטיק

החוקרים גילו שבאמצעות גרגירי פלסטיק רך ניתן לייצר בטון בעל מאפיינים נוחים לשימוש, המאפשר להפחית את פסולת הפלסטיק המיוצרת בתהליך ולהוזיל את עלויות הייצור.

ההערכה היא כי 105,000 טון של פלסטיק רך ניתן למחזור ולהמרה במפעל אחד בלבד, מה שמהווה הפחתה עצומה של פסולת. השילוב בין גרגירי הפלסטיק לבטון נחשב לתקדים, משום שהוא קל לשימוש ודי זול. אמנם כיום רק 10% מהבטון משולב בגרגירי הפלסטיק, אך השאיפה בעתיד היא לשפר את התערובת.

חזק, עמיד וידידותי לסביבה

הרעיון החדש לשימוש בפלסטיק בשילוב עם בלוקים של בטון, נבדק באמצעות צמיגים באוסטרליה. לא פחות מ-53% מתוך כלל הצמיגים מועברים למזבלות או נשרפים בתום השימוש, ורק 47% מהצמיגים ממוחזרים בפועל ומשמשים לצרכים אחרים. מכיוון שגומי לא ניתן להמסה, הפתרון הוא לבצע גריסה של הצמיגים לצורך שימוש חוזר. באמצעות הגריסה יכולים הצמיגים לשמש לסלילת מגרשי משחקים או מתקני ספורט בחוץ – אך לא יותר מזה.

כדי לפתור את הבעיה ולאפשר שימוש נרחב יותר בבטון החדש, במהלך המחקר פיתחו המדענים שיטה לייצור קוביות מוכנות מראש עם מאגר צמיגים שעבר גריסה. השיטה כשלעצמה די פשוטה: ראשית נעשה ערבוב של הגומי עם הבטון, ולאחר מכן דוחסים את התערובת כולה כך שלא יישאר אוויר. התוצאה המתקבלת היא בלוק שיכול לשמש בבנייה, ונחשב עמיד יותר, כלכלי יותר וחזק יותר בכ-35% ממוצרי הבטון המסורתיים שאנו מכירים.

אוסטרליה, מאחורייך

בפרקנסטון שבאוסטרליה, כבר נבנו מגרשי חנייה ושבילים להולכי רגל באמצעות גרגירי הפלסטיק – והתוצאות נהדרות. אחת השאיפות העתידיות הינה לעשות שימוש עתידי בבטון המשופר לצורך הדפסת מבנים בתלת מימד, במדינות רבות ברחבי העולם.

הבטון החדש שנקרא “Polyrok” עשוי להפחית כמויות אדירות של פסולת, תוך הפיכת הבטון למתאים יותר עבור שימושים מסוימים. כדי לאפשר להפכה הזו לקרות, נדרש תוצר המספק יתרונות כלכליים לצד השמירה על איכות הסביבה והפחתת הפסולת, והפולירוק לחלוטין מספק את הסחורה: כחומר יחסית זול ומשתלם כלכלית, בעל מאפיינים אקוסטיים טובים, חוזק ועמידות. השאיפה היא לראות בעתיד מבנים נוספים, חניונים ובתים העשויים מהבטון המשולב פלסטיק.

סייד קזמי, אחד מיוצרי טכנולוגיית עיבוד הבטון משולב הפלסטיק, אומר: “ניתן ליישם את הטכנולוגיה בקלות בתעשיית הבטון, באמצעות שינוי קטן מאוד בתהליכי הייצור הקיימים, עם תוספת של שלב אחד בלבד בשלב הסופי של הייצור”.

התוכן הוא תוכן מקודם באדיבות קל בטון – easyconcrete.co.il – ניסור וקידוח בטון בכל רחבי הארץ.